خبرهای آقای وزیر از ارزانی خودرو

محمدرضا نعمت زاده در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت، با بیان اینکه خودروسازان ما مشکل خاصی ندارند، اظهار کرد: سال گذشته ۵۰ درصد افزایش تولید داشتیم که امسال هم رشد خواهیم داشت البته نه به آن اندازه، بلکه رشد ۲۰ درصدی تولید را برای سال جاری پیش‌بینی کرده‌ایم.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه تاثیر توافق نهایتا روی قیمت خودروهای وارداتی است، اظهار کرد: این موضوع در صورتی محقق می‌شود که قیمت ارز کاهش یابد که خوشبختانه دولت با زکاوت و بدون دخالت در بازار، قیمت ارز را تثبیت کرده است.

ثبات قیمت خودروی داخلی یعنی کاهش قیمت
وزیر صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه قیمت خودروهای داخلی تابع تورم داخلی است، گفت: اگر خودروسازان قیمت خودرو را افزایش ندهند در اصل یعنی قیمت را کاهش داده‌اند، چراکه تورم در این مدت افزایش داشته اما قیمت خودرو ثابت مانده است.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۱ حدود ۳۶ درصد کاهش اشتغال صنعتی داشتیم، گفت: در حال حاضر بسیاری از واحدها راه افتاده‌اند اما هنوز به سطح قبلی اشتغال نرسیده‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در این مدت واحدهای جدید صنعتی راه‌اندازی شده‌اند، اظهار کرد: برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده که قطعا نواقصی دارد و باید برطرف شود.
نعمت زاده با بیان اینکه بسیاری از بنگاه‌ها و شرکت‌های غربی علاقه‌مند به ارتباط با ایران بودند و به دلیل تحریم امکان آن نبود، ادامه داد: در طول مدت تحریم نیز با این شرکت‌ها در ارتباط بودیم و بعضا از آنها می‌خواستیم که با دولت خود صحبت کنند و حتی در مواقعی آن‌ها را تهدید کردیم که تهدید درستی هم بود.

بنا بر گزارش مهر وی در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه از یک دستگاه خودروی ۹ هزار دلاری حدود ۲ هزار دلار ارزبری وجود دارد افزود: در روزهای گذشته دو جلسه درباره اصلاح ساختار مالی خودروسازان برگزار و گزارش آن نیز به بانک مرکزی ارسال شده که بر مبنای این گزارش، برنامه اصلاح ساختار مالی و کاهش هزینه‌های خودروسازان در سه مقطع سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ تدوین شده است، ضمن اینکه خودروسازان برای افزایش بهره‌وری تولید و کاهش هزینه‌ها برنامه دارند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه وضعیت درخواست وزارت صنعت مبنی بر خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری که به شورای اقتصاد ارسال شده است در چه مرحله‌ای قرار دارد افزود: هنوز این موضوع در دستور کار شورا قرار نگرفته است. حتی بنده دو تا ۳ بار این موضوع را پیگیری کرده‌ام اما گویا دوستان دلشان نمی‌خواهد این موضوع را بررسی کنند.
وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده شرایط بازار به سمت رقابتی شدن است به نحوی که به نظر می‌رسد این زمان بهترین موقع برای قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار است.
وی با اشاره به اینکه اگر بازار خودرو رقابتی شود قیمت‌گذاری خودرو از دستور کار شورای رقابت خارج خواهد شد افزود: باز تاکید می‌کنم هم‌اکنون بهترین فرصت برای تعیین قیمت خودرو در بازار است.

نعمت‌زاده درباره خودروهای موجود در انبارها گفت: در ابتدای کار دولت یازدهم ۲۰۰ هزار خودرو در انبارها موجود بود که امروز این رقم به ۸۰ هزار خودرو رسیده است.
وزیر صنعت یادآور شد: این کمپین باعث شده که مردم برای خرید خودرو دست نگه دارند. ما به دنبال ارزانی هستیم اما حاضر به ضرر و زیان کارخانه‌ها نیز نیستیم.
وی تاکید کرد: در سال گذشته ۲ میلیارد دلار برای واردات خودروهای کامل وارداتی به تعداد ۱۰۶ هزار خودرو هزینه شد که این رقم بیشتر از هزینه واردات مواد اولیه کل خودروسازان ما بوده است.

در ادامه این نشست وزیر صنعت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از گلایه‌های مردم کیفیت پایین خودروهای داخلی است، در این خصوص چه برنامه‌ای وجود دارد گفت: کیفیت پراید را نباید با بنز مقایسه کنید. ما تمایلی برای ساخت خودروهای گران‌قیمت نداریم زیرا این خودروها از کشش لازم در بازار برخوردار نیستند و در واقع خریدار ندارد. کسی که می‌خواهد خودرو گرانقیمت بخرد از نوع وارداتی آن استفاده می‌کند که ممنوعیتی نیز در این خصوص وجود ندارد.
نعمت‌زاده اضافه کرد: در صورتی که خودروهای داخلی با قیمتی گران تولید شود و ما نتوانیم آنها را در بازار به فروش برسانیم این شرایط برای ما اقتصادی نیست.
وی تاکید کرد: با فعالیت‌های انجام شده توانستیم وضعیت یورو ۲ خودروهای داخلی را به یورو ۴ افزایش دهیم که این مهم با تحقیقاتی است که توسط متخصصان داخلی انجام شده و انحصار دیگر کشورهای را از بین برده‌ایم.

وزیر صنعت گفت: تا قبل از توافق هسته‌ای قطعه‌سازان ما به کشورهای اروپایی صادرات داشتند و ایران قطعات مورد نیاز پژو و بنز را تامین می‌کرد که بعد از اعمال تحریم‌ها این صادرات متوقف شد.
وی ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه باعث شد که ما همچنین نتوانیم برخی از قطعات مورد نیاز خود را وارد کنیم به همین منظور کیفیت قطعات مصرفی خودروسازان افت کرد. بنابراین نباید همه مشکلات را به گردن خودروسازان انداخت.
وی یادآور شد: ما تلاش می‌کنیم تا با حمایت از صنایع داخلی و افزایش خرید و صادرات محصولات ایرانی این صنایع تقویت شوند که این امر به خودی خود منجر به کاهش قیمت خواهد شد.
نعمت‌زاده همچنین درباره یارانه صنعت گفت: از یارانه صنعت ۵۰ میلیارد تومان آن اخیرا دریافت شده که برای توسعه صادرات استفاده می‌شود اما اگر بخواهیم همه آن را به جایزه صادرات اختصاص دهیم این مبلغ کافی نیست. بخشی از یارانه نیز به کارخانجاتی که به شبکه گاز متصل نیستند پرداخت می‌شود که در مجموع احتساب این یارانه کل رقم یارانه بخش تولید ۸۴ میلیارد تومان می‌باشد.

https://hoorkhabar.ir/580606کپی شد!
40