آموزش ضرورتی انکار ناپذیر در حرفه خبرنگاری (زهرا پیرنیا)

در سایه این پیشرفت های علمی بسیاری از روش ها و سیستم های قدیمی به کنار می روند و روش های جدید و نو جایگزین آنها می شوند در این میان کارکنانی هم که نتوانند با تغییرات روز، خود را تطبیق و ارتقا دهند،همچون سیستم های قدیمی به مهره ای ناکارآمد و مستعمل برای سازمان تبدیل می شوند.

اکارآیی یک سازمان تا حدود زیادی به دانش و مهارت کارکنان آن بستگی دارد و افراد ماهرتر و آموزش دیده تر نقش موثرتری در کارآمدی و بهره وری سازمان متبوع دارند، بنابراین در سال های اخیر ارایه آموزش های ضمن خدمت در دستور کار سازمان ها قرار گرفته است.

ضرورت ارایه آموزش های به روز و کارآمد به نیروی انسانی در حوزه رسانه و خبر بیش از سایر حوزه ها نمایان است چراکه حوزه خبرورسانه از مهمترین و حساس ترین حوزه هایی است که کارکنانش باید علاوه بر داشتن اطلاعات و کار آمدی لازم خود را به علوم جدید مجهز کنند و از روش های جدید و به روز برای خبر رسانی استفاده کنند.

دانش و مهارت فعالان رسانه ها باید با نیازهای جامعه، پیشرفت های علمی و تغییرات فن آوری های روز هماهنگی و انطباق بیشتری داشته باشد تا فعالان این حوزه توانایی و قابلیت لازم برای ایفای وظایف و قبول مسوولیت های جدیدتر را داشته باشند.

علاوه بر این آموزش مستمر خبرنگاران رسانه ها موجب ارتقای توانایی های افراد، تقویت روحیه پرسنل و ایجاد ثبات در سازمان، تقویت حس وفاداری و همبستگی نسبت به سازمان، جلوگیری از تداخل مسوولیت ها و کاهش دوباره کاری ها می شود.

در این میان مسوولان سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی که با دارا بودن ۵۶ مرکز و دفتر داخلی و خارجی از تعدد کارکنان و فعالان حوزه خبری برخوردار است با برگزاری دوره های آموزشی خبری برای ارتقای حرفه ای خبرنگاران خود دور جدیدی از کارگاه های آموزشی خبر نویسی ویژه خبرنگاران استان ها را برگزار کردند تا این بار خبرنگاران شهرستانی در اولویت آموزش قرار گیرند.

در این کارگاه های آموزشی که از دی ماه ۹۳ تاکنون دو دوره از آن برگزار شده شماری از خبرنگاران مراکز استان ها به مدت سه روز در مرکز حضور یافتند تا با بهره گیری از تجربه و تخصص استادان و کارشناسان حوزه رسانه، سرفصل های مربوط به ارکان و تکنیک های خبرنویسی و مصاحبه مطبوعاتی را فرا گیرند.

این اقدام شایسته مسوولان ایرنا در راه بروز رسانی اطلاعات و تجربیات خبری کارکنان شروع کننده راهی بس طولانی است که گذر از آن افق های تازه ای را برای کارکنان این رسانه خبری خواهد گشود.

اهمیت و جایگاه آموزش به خوبی برای متولیان این امر در ایرنا روشن است لذا مسوولان آموزش خبرگزاری جمهوری اسلامی با عزمی راسخ در پی ادامه این مسیر هستند طوری که به گفته مسوول آموزش این سازمان، سلسله کارگاه های آموزشی حوزه رسانه با تمرکز بر سرفصل های مختلف به صورت حضوری و مجازی در سال ۹۴ نیز برگزار می شود و ادبیات و شیوه نگارش در خبر، اهمیت منبع و سابقه خبر، سبک های نوین خبری، تیتر و لید، مصاحبه و گزارش نویسی از جمله مباحث آموزشی این دوره ها در سال آینده است.

به نظر می رسد استفاده از تجربه و دانش پیشکسوتان و کارشناسان شاغل در خبرگزاری جمهوری اسلامی و ارایه آموزش توسط این کارشناسان به همکارانشان از نقاط قوت این دوره آموزشی است چرا که این کارشناسان در متن سازمان قرار دارند و با دستورالعمل های جدید و نوین این سازمان آشنایی کامل دارند.

آشنایی خبرنگاران مراکز و دفاتر استان ها با یکدیگر و تعامل و گفت و گو در مورد خبر نویسی، دیدار با کارکنان خبرگزاری و گفت و گو و آشنایی با روند کاری در این سازمان را می توان از دیگر نقاط قوت این دوره های آموزشی برای هم افزایی و تعامل درون سازمانی عنوان کرد.

با توجه به اهمیت آموزش به ویژه در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی انتظار می رود مدیران آینده این سازمان نیز ادامه دهنده این راه باشند و با روشن بینی و نگرش متعالی نسبت به اهمیت و جایگاه آموزش تخصصی و مستمر در بهبود راندمان کاری کارکنان بر کمیت و کیفیت این دوره ها بیفزایند.

در این صورت است که می توان انتظار داشت خبرنگاران این رسانه با سبک ها و تکنیک های به روز در حوزه خبر آشنا باشند، در فرایند تولید و انتشار خبر، حرفه ای و ماهرانه عمل کنند و اطلاعات به روز و متناسب با فن آوری های نوین داشته باشند.

https://hoorkhabar.ir/567203کپی شد!
48