معاون اول رئیس جمهور: مناطق آزاد نقش خود را در صادرات کشور به خوبی ایفا نکرده‌اند

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مناطق آزاد نتوانستند نقش مناسبی در صادرات کشور داشته باشند اظهار کرد: اکنون این دغدغه ایجاد شده که چرا از طریق منطقه آزاد اروند ماشین های لوکس به کشور وارد می‌شود.

اسحاق جهانگیری در جلسه با مدیران اجرایی منطقه آزاد اروند در شهر آبادان با اشاره به این‌که مناطق آزاد مشکلات ویژه ای دارند اظهار کرد: ما از دبیر خانه مناطق آزاد خواسته ایم درباره منطقه آزاد آسیب شناسی داشته باشد.

وی همچنین افزود: اکنون در پایان برنامه توسعه تعداد مناطق آزاد نسبت به برنامه اول بیشتر شده است، آنچه که از مناطق آزاد مطالبه می شد این بود که این مناطق پایگاه صادرات کشور باشند. رهبری هم بر ظرفیت صادرات مناطق آزاد در اقتصاد مقاومتی تاکید دارند. البته تاکنون این مناطق نتوانستند نقش خود را در صادرات کشور به خوبی ایفا کنند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به کاهش اخیر قیمت نفت گفت:‌ در آمد نفت یکی از منابع اصلی بودجه بود، ولی ما اکنون بر صادرات کالاهای غیر نفتی تکیه داریم تا از این راه منابع ارزی خود را به دست آوریم.البته ما باید توجه کنیم که چرا مناطق آزاد نتوانستند نقش خود را در صادرات به خوبی ایفا کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: باید مناطق آزاد تحولی در زندگی مردم ایجاد کنند البته محدودیت هایی هم در این زمینه وجود دارد که ما تلاش می کنیم این مشکلات را حل کنیم. هر پیشنهادی که برای پیشرفت مناطق آزاد به دولت برسد حتما مورد توجه و حمایت قرار می گیرد.

جهانگیری همچنین با بیان اینکه وی با نوری مالکی و حیدر العبادی دیدار داشته است خاطر نشان کرد : موضوع اروند برای دو کشور ایران و عراق بسیار مهم است . من امیدوارم که با عراق بر سر اروند به توافق برسیم. در ماه‌های آینده نیز من سفری به عراق دارم و با مقامات این کشور در مورد مسائل اروند مذاکره خواهیم کرد. ما همچنین پیشنهاد داده ایم راه آهن شلمچه را به بصره متصل کنیم. این راه آهن کل شرق اسیا را به عراق ، سوریه و مدیترانه متصل کرده و یک محور مهم حمل و نقل کالا می‌شود.

جهانگیری همچنین خاطر نشان کرد : برای من باورکردنی بود که ساختمان‌های پایانی شلمچه چنین باشد. در حال حاضر اختلاف بین پایانه شلمچه و منطقه آزاد وجود دارد که این اختلافات باید حل شود. عراق اکنون نیازهایی دارد که ما باید این نیازها رفع کنیم. هر چه ما در این زمینه کم کاری کنیم عراق نیازهای خود را از کشورهای دیگر تامین می‌کند.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه در بودجه ردیفی برای شهر خرمشهر در نظر گرفته شد گفت:‌ پالایشگاه آبادان نیز باید بازسازی باشد. وزیر نفت در این راستا پیشنهاد داده که ما به چین ، فاینانس دهیم تا آن‌ها بازسازی پالایشگاه را انجام دهند. ما بازسازی پالایشگاه آبادان را در اولویت خود قرار داده‌ایم و امیدواریم مذاکرات ما با این کشور هر چه سریعتر به پایان برسد.

وی در پایان افزود: خرمشهر ، آبادان و خوزستان حق بزرگی بر مردم ایران دارند . هر چه به این شهرها کمک کنیم باز هم کم است. امیدواریم با تمام محدودیت هایی که داریم بتوانیم مشکلات این شهر ها را حل کنیم.

https://hoorkhabar.ir/541997کپی شد!
28