مدیرکل دامپزشکی خوزستان تاکیدکرد: به کارگیری ناظرین شرعی در کشتارگاه‌های دام و طیور

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در همایش مسئولین دفاتر حوزه های نمایندگی ولی فقیه سازمان دامپزشکی کشور در اهواز، گفت: ازجمله اقدامات قابل توجه این اداره کل به کارگیری ناظرین شرعی در کشتارگاه های طیور و بعضی از کشتارگاه های دام استان بوده است.

 دکتر مصطفی کنارکوهی در این همایش که امروز، دوشنبه (هشتم اردیبهشت ماه) در مجتمع فجر برگزار شد، اظهارکرد: استان خوزستان دارای وسعتی برابر با ۴.۶ میلیون هکتار و جمعیتی بیش از ۴.۵ میلیون نفر است که ۳۵ درصد آن را جمعیت روستایی تشکیل می دهد، همچنین جمعیت عشایری در این استان ۱۷۵ هزار نفر است. استان خوزستان یکی از استان های برخوردار از لحاظ منابع زیرزمینی، رو زمینی و منابع انسانی و سرمایه‌گذاری‌هایی است که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در خاک آن به عمل آورده است.

وی ادامه داد: باتوجه به استعدادها و ظرفیت هایی که در خوزستان وجود دارد، بایستی جایگاه دامپزشکی استان در کشور به صورت خاص تعریف شود. در سطح استان تعداد ۱۷۷ دامداری پرواربندی بره، ۴۸۵ دامداری پرواربندی گوساله، ۱۰۷ دامداری گاو شیری، یک دامداری بز بومی، ۷ دامداری گوسفند، ۵ گاومیش‌داری و یک ایستگاه تولید اسپرم  وجود دارد. استان خوزستان در بین ۱۰ استان بزرگ دامپروری کشور، در جایگاه پنجم قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: همچنین تعداد ۷۰۶ واحد مزرعه پرورش نیمچه گوشتی، یک مزرعه پرورش مرغ مادر گوشتی، ۳ مزرعه پرورش مرغ تخمگذار تجاری، ۳ مزرعه پرورش مرغ بومی، یک کارخانه جوجه‌کشی، یک مزرعه پرورش بلدرچین گوشتی، یک مزرعه مولد بلدرچین و تعداد ۷۹ هزار و ۹۲۶ کندوی زنبور عسل در استان فعال است. استان خوزستان در کشور در زمینه پرورش جوجه گوشتی رتبه ششم را دارد.

کنارکوهی اظهارکرد: همچنین در سطح استان تعداد ۱۲۳ مزرعه پرورش میگو، ۳۹۴ مزرعه پرورش ماهی، ۳ مزرعه تکثیر میگو و ۳ مزرعه تکثیر ماهی در استان فعالیت می کنند. با توجه به اهمیت بحث کنترل بهداشت در زمینه دامپزشکی، تعداد ۱۱ واحد آزمایشگاهی بخش خصوصی، ۵۴ داروخانه دامپزشکی، ۴۰ درمانگاه دامپزشکی، ۳۸ دفتر اشتغال به امور درمانی، ۹ واحد شرکت پخش دارویی، ۲۳ مرکز خرده فروشی واکسن دام و طیور، ۱۳ مرکز مایه کوبی مستقل و ۳۲ مرکز مایه کوبی وابسته فعالیت می کنند.

وی به وجود تعداد ۲۳ کشتارگاه فعال دام در سطح استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۶  کشتارگاه صنعتی دام در استان در حال احداث است. همچنین ۱۰ کشتارگاه طیور و ۹ کشتارگاه طیور فعال در سطح استان موجود است. در سطح استان خوزستان ۲۶ کارگاه بسته بندی فرآورده های خام دامی و یک کشتارگاه بلدرچین فعالیت می کند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان به وجود ۵ پست قرنطینه مرزی در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: این پست های قرنطینه در شهرستان های خرمشهر، آبادان، ماهشهر، هندیجان و دشت آزادگان مستقر هستند.

کنارکوهی از جمله اقدامات شاخص اداره دارو و درمان اداره کل دامپزشکی استان را کشف و ضبط داروهای قاچاق، غیرمجاز و تاریخ گذشته و معدوم سازی آن ها بیان کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۵ هزار قلم دارو، واکسن و موادبیولوژیک با مجوز قضایی کشف و ضبط شد.

https://hoorkhabar.ir/11206کپی شد!
180
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.