هزینه های عدم مدیریت بحران

هورنیوز – ایران هم از بحران خیز ترین کشورهای جهان محسوب می شود. طی روزهای اخیر ، مردم کشورمان با آنفولوآنزا، آلودگی هوا، بوی نامطبوع، نشت فاضلاب در خانه ها، آب گرفتگی و … دست و پنجه نرم می کنند.

*آلودگی هوا بالاست ولی شهر را تخلیه نکنید!

چند روزی است که آلودگی هوا موجب تعطیلی مدارس تهران شده است . خطر افزایش آلاینده های موجود در هوا این روزها به دغدغه ای عمومی تبدیل شده است به گونه ای که برخی بر این باورند این چالش زیست محیطی، اقلیم کشور را تحت تاثیر قرار داده و روز به روز نیز اثرات مخرب آن گریبان شهروندان، درختان و دیگر موجوات را بیش از پیش می گیرد. ۲۷ درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری های تنفسی، حدود ۱۴ درصد سکته های مغزی و حدود ۱۶ درصد سرطان های ریه مربوط به آلاینده های هواست در حالی که بنا بر اظهارات مسئولان هنوز متهمان تولید این آلاینده ها مشخص نیست.

آلودگی هوا به روش‌های گوناگونی می‌تواند آثار زیانبار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسان‌ها بگذارد. تأثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است. آسیب‌پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از دیگران است. کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.

متخصصان معتقدند که موادی که از طریق هوای آلوده وارد محیط می‌شوند دارای ترکیباتی هستند که باعث نابودی بافت‌های مختلف بدن خواهد شد. این مواد از طریق ریه، پوست، مخاط بدن، مخاط چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش، وارد بدن شده و باعث تخریب سلول‌های بدن می‌شود.

*وضعیت بحرانی اهواز به دلیل آب‏گرفتگی

روز دوشنبه پس از بارش شدید باران، اغلب مناطق اهواز برای چندمین بار به دلیل آب‌گرفتگی بحرانی شد. به دلیل وضعیت پیش‌آمده امکان تردد ایمن در اغلب خیابان‌ها و معابر اهواز وجود نداشت خودرو‌های بسیاری در خیابان‌ها خاموش و متوقف شدند و ترافیک سنگین مردم را کلافه کرد. جاده ساحلی شرقی اهواز در حد فاصل پل نادری نیز به دلیل آب‌گرفتگی مسدود شد. آب‎گرفتگی اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی خدمات‌ رسانی به شهروندان را متوقف کرد و در این شرایط بحرانی مسافران در سردرگمی قرار گرفتند. در مناطق بسیاری همچون کوت‌عبدالله، کمپلو و حصیرآباد آب وارد منازل مسکونی شده و مردم اقدام به ایجاد سیل‌بند کردند. بار دیگر عدم برنامه‌ریزی صحیح و نبود تمهیدات پیشگیرانه شرایط سخت و دشواری برای مردم اهواز ایجاد کرد. چه زمانی مسئولان می‌خواهند راهکاری برای حل این مشکل تکراری مردم بیابند مشخص نیست.

*جای خالی آموزش و پیشگیری از آنفولانزا

در حالی که بنا بر اخبار رسمی  نزدیک به ۱۰۰ نفر بواسطه ابتلا  آنفولانزا؛  فوت شده‌اند،  همچنان مسئولان به صورت قطره‌چکانی در مورد آن اطلاع رسانی می‌کنند و رسانه ملی نیز آموزش جدی برای جلوگیری از توسعه آن در برنامه‌های خود نگنجانده است.

وزیر بهداشت می‌گوید موج شروع آنفلوآنزا در کشور قابل کنترل است و در حال فروکش است. به گفته او از شروع موج شیوع آنفلوآنزا تا به امروز بیش از ۴ هزار نفر در بیمارستان بستری شده‌اند که تعدادی نمونه مثبت داشته‌اند.

غلامرضا مقدم‌پور یک پزشک است که در مورد شیوع این بیماری می‌گوید: مهمترین بخش این مسئله که این روزها مغفول مانده آگاهسازی و اطلاع‌رسانی به مردم است و گویا مسئولان این طور صلاح دانسته‌اند که اطلاعات و آگاهی‌های لازم درباره این بیماری به مردم داده نشود.

*بحران مدیریت اطلاع‌رسانی در شرایط بحرانی

یک مدرس ارتباطات معتقد است نداشتن برنامه قبلی برای مقابله با بحران‌ها، سبب شده تا مسئولان و رسانه‌های ما در زمینه اطلاع‌رسانی در هنگام وقوع حوادث، بیشتر رویکرد انکاری داشته باشند.

اکبر نصراللهی استاد مدیریت رسانه و بحران و پژوهشگر علوم ارتباطات می‌گوید: اطلاع‌رسانی بحران و مدیریت بحران مقطعی و تک مرحله‌ای نیست بلکه مراحل مختلفی دارد که در هر یک از این مراحل باید دستگاه‌های متولی بحران از سازمان مدیریت بحران گرفته تا رسانه‌ها، متناسب با هر مرحله، اندازه و سطح بحران‌ها، برنامه و راهبرد داشته باشند.

*اطلاع‌رسانی به‌موقع، مانع از تبدیل مخاطرات به بحران می‌شود

نویسنده کتاب «مدیریت پوشش اخبار در رسانه‌های حرفه‌ای»، با تأکید بر مدیریت اطلاع‌رسانی مخاطرات و بحران‌ها در همه مراحل یعنی قبل از بحران، زمان وقوع بحران، حین بحران و بعد از بحران گفت: ایران در معرض مخاطرات مختلفی مثل ریزگردها، آلودگی هوا، کم‌آبی و سیل قرار دارد و در بسیاری از این مخاطرات اگر در مرحله قبل از بحران که به «دوره مخاطرات» معروف است، اطلاع‌رسانی به‌موقع و آموزش مناسب و هماهنگی لازم انجام شود، ممکن است، مخاطرات به بحران منجر نشود و یا در صورت وقوع، تبعات منفی آن به حداقل کاهش یابد.

اکبر نصراللهی، سیل، بارش برف، آلودگی هوا و ریزگردها را از جمله بحران‌های قابل پیش‌بینی عنوان کرد و افزود: متأسفانه سازمان مدیریت بحران و دیگر متولیان کشور در این زمینه عملکرد موفقی نداشته‌اند. به عنوان مثال اگر رسانه‌ها، سال ۸۲ که پدیده ریزگردها در خوزستان ظهور کرد به موقع راجع به مخاطرات آن اطلاع‌رسانی کرده و هشدار می‌دادند و نسبت به آن مطالبه‌گری و پیگیری داشتند، ریزگردها امروز چالش و بحران کشور نمی‌شد و یا اگر در آذر ۱۳۹۲ و بهمن ۹۵، برف سنگین در مناطق شمالی کشور را پیش‌بینی و به مردم آموزش و هشدارهای لازم را در مورد چیدن و نگهداری از مرکبات می‌دادند ، دار و ندار مردم در معرض نابودی و یخ زدگی قرار نمی‌گرفت. در موارد دیگر مثل آلودگی هوا در کلان‌شهرها و چالش کم‌آبی هم مصادیق مشابه وجود دارد.

*هزینه در حوزه مدیریت بحران، سرمایه آینده است

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: در حوزه مدیریت بحران هزینه برای خرید تجهیزات، آموزش، سازماندهی و انجام تمرین و مانور سرمایه برای آینده شهر محسوب می شود.

احمد صادقی در نشست هم اندیشی معاونان هماهنگی و برنامه ریزی و دبیران بحران مناطق ٢٢گانه شهر تهران در مرکز فرماندهی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، با اشاره به این که تهران شهر پر مخاطره و پر ریسکی است، گفت: با وجود مخاطرات موجود در تهران می توان زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم در صورتی که به ایمنی سازه ها، رعایت اصول و قواعد ساخت و ساز و نیز آموزش های شهروندی بها دهیم.

https://hoorkhabar.ir/682412کپی شد!
80