وعده ی ۷۲ ساعته آب و فاضلاب خرمشهر برای آب شیرین

هورنیوز: پیرو شوری بیش از حد آب خرمشهر و روستاهای اطراف، رئیس امور آب و فاضلاب خرمشهر در نشست خبری که چهارشنبه ۱۶ خرداد برگزار شد از حل این مشکل طی ۷۲ ساعت آینده خبرداد.

غلامرضا پور جلالی در این نشست گفت: شوری آب قابل کتمان نیست و نوسانات کیفیت و مزه ی آب قابل مشاهده است. پیش از این درباره استاندارد بودن آب طرح غدیر صحبت کرده کرده بودم. در حال حاضر شوری آب خرمشهر بیش از سه هزار واحد است و علت آن ادامه یافتن خشکسالی و کاهش آب ذخیره شده ی پشت سدها می باشد.

متاسفانه منابع اصلی آب خرمشهر از رودخانه کرخه (با کمک طرح غدیر) و رودخانه کارون (با کمک کانال مارِد) تامین می شوند که با کاهش شدید و پیشروی آب شور دریا در معرض خطر قرار گرفته اند که کاهش دبی رودخانه کارون و کاهش نزولات جوی، عوامل اصلی این وضعیت هستند.
ریس آبفای خرمشهر درباره مصرف بی رویه ی آب افزود: میزان استاندارد آب مورد نیاز هر انسان در طول شبانه روز ۷۰لیتر میباشد که حتی اگر هر خرمشهری ۲۰۰لیتر در روز آب مصرف کند با توجه به جمعیت تقریبی ۲۰۰هزارنفری خرمشهر ، میزان کل مصرف نباید از ۴۰هزار متر مکعب در روز تجاوز کند. این درحالی ست که مصرف آب خرمشهر دیروز مرز۹۰هزار متر مکعب را پشت سر گزاشت. شوری اب الان حدودا ۴۰۰۰ است که استاندارد آن حدود۱۵۰۰ است.
رئیس امور آب و فاضلاب خرمشهر تعدد انشعابات غیر مجاز را معضلی بزرگ قلمداد کرد و افزود بیش از ۴۰۰۰ انشعاب غیر مجاز در خرمشهر و استفاده های کشاورزی و دامداری، کار را برای افزایش کیفیت آب سخت کرده و حدودا ۵۰ هزار متر مکعب مقدار پِرتی شبکه است؛ البته آب شبکه از نظر بهداشتی کاملا سالم است اما بخاطر شوری بالا، مناسب شرب نیست.

پور جلالی همچنین درباره راهکارهای احتمالی حل معضل شوری بیان کرد: راه اندازی کارخانه آب شیرین کن با فن آوری اسمز معکوس اولین راهکار است. این کارخانه که تاکنون تعطیل بوده با کمک بخش خصوصی طی ۷۲ساعت آینده راه اندازی خواهد شد و پس از رسیدن یه شرایط پایدار (حدودا ۱۰روز دیگر) میتواند تا با تصفیه ۱۰هزار متر مکعب در روز، حد زیادی شوری آب را کاهش دهد. در مرحله ی بعد دسترسی به آب طرح غدیر است که ۱۰۵ هزار متر مکعب آب کرخه را وارد شبکه می کند. این طرح قرار است با همت قرار گاه خاتم الانبیا (ص) تا اواسط تیر ماه به پایان برسد. در کنار این راهکارها، جلوگیری از پیشروی آب شور خلیج فارس به آب شیرین رودخانه در کانال ژیان مد نظر است.

وی در پایان، درباره ی اصلاح شبکه آب و فاضلاب فرسوده اظهار کرد: از سال گذشته طرح اصلاح شبکه آب خرمشهر آغاز شده و اعتباراتی به ترتیب ۹ میلیارد تومان برای خرمشهر و ۳ میلیارد تومان برای مینوشهر در نظر گرفته شده است. محله های هدف در این مرحله شامل آرش، بوستان ، اردیبهشت ، مولوی ‌، غرب کارون ، زهیریه و محرزی هستند.
برای سال جدید حدود ۱۷میلیارد تومان هم از محل اعتبارات عمرانی و اوراق خزانه قرار داده شده است. سازمان منطقه آزاد هم با اعتبارات میلیاردی در انجام این پروژه سهیم است. با این اوصاف اصلاح تمام شبکه به ۲۵۰میلیارد تومان نیاز دارد.

گفتنی است این مصاحبه ۷۲ ساعت پیش انجام شده که با این اوصاف باید دید شیر آب منازل خرمشهری ها با وعده ۷۲ ساعته مزه آب شیرین برا به خود خواهد دید یا خیر.

 

گزارش: عباس مدحجی

https://hoorkhabar.ir/673565کپی شد!
229