سواد رسانه ای باید از کودکی آموزش داده شود/ قراردادن یک کتاب در یک پایه تحصیلی پاسخگوی نیاز جامعه نیست

رضا طریفی رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان خوزستان در گفتگوی اختصاصی با هورنیوز اظهار داشت: در سالهای گذشته رسانه ها تاثیر عمیقی بر اقشار مختلف جامعه داشته اند و این تاثیرپذیری باتوجه به شرایط اجتماعی آنها مختلف بوده است.

وی افزود: در سالهای اخیر رهبر معظم انقلاب نسبت به تلاش های هدفمند دشمن در عرصه جنگ نرم و ضربه زدن به فرهنگ کشور هشدار های جدی دادند و از تعابیر شبیه خون فرهنگی، رخنه فرهنگی و اخیراً نفوذ استفاده کردند.

طریفی با بیان اینکه یکی از مسائل موثر در حوزه فرهنگ بدون شک رسانه ها هستند که روز به روز درحال پیشرفت اند، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین رسانه هایی که جدیداً مردم را به خود مشغول کرده است، حضور در شبکه های اجتماعی است که مردم کشور ما یکی از فعالترین مردمان در این زمینه هستند.

وی عنوان داشت: به واسطه حضور گسترده مردم در فضای مجازی، شاهد یک سری تهدیدات و همچنین فرصت هایی بوده ایم که متأسفانه هم در بحث برخورد با آسیب ها و پیشگیری از آنها و هم در زمینه استفاده از فرصت های پیش آمده در این خصوص استفاده مناسبی نشده است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان خوزستان گفت: مردم ما امروزه در سطحی که از رسانه ها استفاده می کنند، سواد آن را ندارند و اغلب آنها از ابزاری استفاده می کنند که علم استفاده از آن را ندارند.

طریفی تصریح کرد: قطعاً برخوردهای سلبی مانند فیلتر کردن سایتها و شبکه های اجتماعی و یا جمع آوری دیش های ماهواره، منطقی ترین و بهترین راه برای این مسئله نیست، بلکه باید بحث تفکر و سواد رسانه ای را در میان مردم تقویت دهیم.

وی افزود: کشورهای پیشرفته بسیاری که خود از صاحبان قدرت های رسانه ای هستند، مدتها است که در زمینه آموزش سواد رسانه ای قدم برداشته اند، برای مثال در انگلستان بیش از ۹۰ سال است که سواد رسانه ای از سنین کودکی تدریس می شود.

رضا طریفی عنوان کرد: در کشور ما نیز نخستین دستگاهی که باید این بار را از زمین بردارد، آموزش و پرورش است که این موضوع از سال تحصلیی ۹۵-۹۶ به صورت کتاب تفکر و سواد رسانه ای در پایه دهم دوره دوم متوسطه درآمده است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان خوزستان تصریح کرد: سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که باتوجه به تاثیرپذیری رسانه ها در سنین پایین، چرا این کتاب در پایه های پایین تر تحصیلی قرار داده نشده است؟

وی افزود: به روز شدن سریع و در لحظه رسانه ها در مقابل یک کتاب درسی با مطالب ثابت حداقل برای چندسال، از دیگر چالش های این موضوع است که تکلیف بروزرسانی کتاب را همگام با رسانه ها روشن نکرده است.

طریفی گفت: موضوع دیگری که در این زمینه باید به آن توجه کرد، بحث آموزش تخصصی به معلمان است که آنها حتماً باید اطلاعات دقیق و کارشناسی شده ای داشته باشند.

وی افزود: آموزش و پرورش به تنهایی برای آموزش سواد رسانه ای کافی نیست و دستگاه های متولی دیگر مانند صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید وارد موضوع شوند.

رضا طریفی در ادامه عنوان داشت: آنچه که ما امروز از سواد رسانه ای تعریف می کنیم، تبدیل شدن مخاطب منفعل به مخاطب فعال، پس از آن مخاطب هوشمند و در پایان مخاطب خلاق است که برای این کار باید از سنین کودکی کار را شروع کنیم و گنجاندن یک کتاب درسی در یک پایه، پاسخگوی این نیاز نخواهد بود.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان خوزستان با بیان اینکه امروزه افرادی که سواد رسانه ای نداشته باشند، بی سواد محسوب می شوند، اظهار داشت: افرادی که سواد رسانه ای ندارند، در واقع مخاطبی منفعل هستند و توانایی تشخیص اطلاعات مورد نیاز خود را ندارد که این موضوع باعث می شود آن فرد دچار پراکندگی افکار خواهد شد.

وی ادامه داد: برای توانمدسازی افراد راه های زیادی وجود دارد و یکی از این آنها برگزاری کارگاه های عملی با حضور متخصصان، دانش آموزان و والدین آنهاست که باعث می شود دانش آموز در این زمینه به مهارت دست پیدا کند.

طریفی خاطرنشان کرد: گام اول در زمینه توانمدسازی دانش آموزان، آموزش و توانمدسازی تخصصی معلمان است، گام دوم انتقال مهارت های فراگرفته شده به دانش آموزان توسط معلمان و در گام سوم، ورود و مشارکت والدین در این زمینه است.

وی در پایان گفت: سوالات و چالش های مطرح شده در این بحث باید توسط آموش و پرورش مورد توجه قرار گیرد تا شاهد استفاده مناسب افراد از رسانه ها و شبکه های اجتماعی باشیم.

https://hoorkhabar.ir/643458کپی شد!
472
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.