قبض آب ۵ هزار تومانی آقای وزیر!

حمید چیتچیان وزیر نیرو در حاشیه بازدید از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت موضوع آب اظهار داشت: طبعاً صنایع پشتیبان این صنعت از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

وی افزود: خوشبختانه کشور در سه دهه گذشته از نظر فناوری‌های مورد نیاز در تامین نیاز صنعت آب و فاضلاب به سطحی از دانش دست یافته که ماحصل آن در این نمایشگاه قابل مشاهده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: محصولاتی که شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند در بالاترین سطح استاندارد دنیا قرار داشته لذا ما کمترین نیاز به واردات محصولات خارجی داریم اما از همکاری شرکت‌های خارجی استقبال می‌کنیم.

وی اظهار داشت: در این نمایشگاه شرکت‌های تولیدکننده انواع تجهیزات اعم از لوله‌ها، اتصالات، پمپ‌ها، سیستم‌های تصفیه‌کننده را در معرض نمایش قرار داده‌اند.

چیتچیان با اشاره به اینکه ما از همکاری و حضور شرکت‌های خارجی استقبال می‌کنیم گفت: ما اطمینان داریم که از نظر فناوری می‌توانیم در سطح دنیا رقابت کنیم.

وی ادامه داد: قراردادهایی نیز با شرکت‌های خارجی داشته‌ایم که توسط صنعتگران ایرانی منعقد شده برای اینکه انتقال تکنولوژی انجام شود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه محلی برای ارائه دستاوردها و تامین نیازهای شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای است اظهار داشت: در این نمایشگاه امکان انعقاد قراردادهای تجاری برای تامین تجهیزات و همچنین همکاری بین شرکت‌های ایرانی و خارجی فراهم می‌شود.

چیتچیان به حضور وزیر آب کشور عراق در نمایشگاه یازدهم آب و فاضلاب اشاره و اظهار داشت: خوشبختانه شرکت‌های ایرانی در بازار عراق فعال هستند و میزان قابل توجهی تجهیزات، لوله و اتصالات به کشور عراق صادر شده است.

چیتچیان حضور وزیر آب عراق را در نمایشگاه آب و فاضلاب ایران مغتنم شمرد و گفت: این کشور با حضور در این نمایشگاه می‌تواند ظرفیت بالای صنایع ایران را مشاهده کرده و زمینه لازم برای اینکه شرکت‌های ایرانی بتوانند به عراق صادرات داشته و همکاری دوطرفه صورت گیرد فراهم می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: حتی شرکت‌های ایرانی حاضرند ظرفیت‌های تولید را در عراق ایجاد کنند و فعالیت‌ها فقط به صادرات محصولات محدود نشود بلکه امکان انتقال تکنولوژی نیز فراهم شود.

چیتچیان در ادامه به مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در بخش آب در حال حاضر انجام می‌شود اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که در حال حاضر در بخش آب کشور دنبال می‌شود بحث تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی است و مهم‌ترین وظیفه‌ای که شرکت‌های آب منطقه‌ای دنبال می‌کنند تلاش برای متعادل ساختن سفره‌های آب زیرزمینی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۵ پروژه تعادل‌بخشی آغاز شده که از این تعداد ۱۱ پروژه در حوزه وزارت نیرو، ۳ پروژه در حوزه وزارت جهاد کشاورزی و یک پروژ نیز در حوزه سازمان زمین‌شناسی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از تعداد ۶۰۹ دشت کشور ۹۱ دشت به صورت پایلوت تحت پوشش طرح تعادل‌بخشی قرار می‌گیرد که امیدواریم طی ۵ سال آینده به نتیجه برسیم تا جایی که بیلان مخفی در دشت‌ها نداشته  باشیم و طی ۱۵ سال آینده نیز بتوانیم به سطح ۲۰تایی اولیه برسیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت سد گتوند نیز توضیح داد: هیات دولت گروه ویژه‌ای را متشکل از چند وزارتخانه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان محیط زیست برای رسیدگی به این سد مامور کرده و این کارگروه نیز دانشگاه تهران را به عنوان بالاترین نهاد علمی کشور مسئول مطالعه این کار انتخاب کرده است.

وی ادامه داد: این دانشگاه طی مدت شش تا هفت ماه گذشته مطالعات خود را انجام داده و نظرات و راهکارهای مورد نیاز را تدوین و در اختیار کارگروه قرار داده  است.

وزیر نیرو یادآور شد: در جلسه هفته گذشته شورای عالی آب بحث سد گتوند مورد بررسی و تایید سازمان‌ها قرار گرفت که امیدواریم بر مبنای آنچه که دانشگاه تهران به نتیجه می‌رسد ما نیز اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی در خصوص واگذاری گروه صنعتی مپنا به آستان قدس رضوی نیز اظهار داشت: این مسئله از طریق مجاری قانونی در دولت و قوه قضائیه در حال پیگیری است.

وزیر نیرو در خصوص رقم تعرفه آب منزل مسکونی خودش نیز گفت: بنده در منزل از شیرآلات و تجهیزات کم‌مصرف استفاده می‌کنم. کسی باور نمی‌کند که قبض آب منزل من در هر دوره کمتر از ۵ تا ۶ هزار تومان است.

وی خاطرنشان کرد: من شیرآلات منزل را تغییر داده‌ام و سعی می‌کنم که با مصرف آب کمتر بتوانم الگو باشم.

https://hoorkhabar.ir/583052کپی شد!
71