اکثر اعضای شورای شهر چهارم آشنا به امورات شهرداری نبودند

به گزارش هورنیوز به نقل از رهیاب، انتخاب هیئت رئیسه در شورای شهر اهواز همیشه محل مناقشه بین اعضای شورای شهر است، انتخاب هیئت رئیسه جدید شورا برای آغاز کردن سومین سال خود قرار بود شانزدهم شهریور ماه امسال برگزار شود که با مخالفت ۱۳ عضو این انتخابات هفته آینده برگزار می‌شود.

تاکنون سید محمدجواد رضوی، حجت الاسلام سعادت‌نیا، رامی علاسوند مقدم، هوشنگ شیرمردی، حجت الاسلام کاظم سواری و زیبا صالحپور برای تصدی پست ریاست شورا در سال سوم اعلام آمادگی کردند. براساس نظرسنجی که در این پایگاه خبری انجام شد ۵۲ درصد مخاطبان به ریاست محمدجواد رضوی رأی دادند.

رضوی کارشناس ارشد مدیریت و مدرس دانشگاه است، رضوی به مدت ۳ سال مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بوده و در سال ۱۳۸۶ به عنوان مدیر نمونه کشور شناخته شده است؛ مشاور وزیر آموزش و پرورش، عضو شورای راهبردی دانشگاه‌های استان خوزستان، رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در اهواز و مدیریت آموزشی ایرانیان خارج از کشور در سوریه، لبنان و اردن از دیگر مسئولیت‌های عضو فعلی شورای شهر اهواز بوده است.

رضوی با حضور در دفتر پایگاه خبری رهیاب از اوضاع فعلی شورای شهر اهواز، دلایل کاندیداتوری‌اش برای ریاست شورا و موضوعات مختلف شهری گفت. آنچه در پی می‌آید حاصل گفتگوی  رهیاب با این عضو شورای شهر اهواز است.

رهیاب: دلیل شما برای شرکت در انتخابات هیئت رئیسه چیست و چه برنامه‌ای دارید؟

رضوی: همه اعضای شورا حق دارند که برای ریاست شورا اعلام آمادگی کنند، بنده هم برای استفاده از همه ظرفیت‌های شورا و تقویت جایگاه آن در مدیریت شهری کاندیدا شدم.

برای تقویت جایگاه شورا باید مسئله نظارت را به شکل قابل تقدیری ارتقا دهیم و این به معنای تضعیف و تخریب دیگران نیست. همچنین باید توجه داشت که ناظر بر خلاف داور به دنبال اصلاح اشکالات است؛ به همین دلیل قصد جریمه کردن ندارد و به دنبال اصلاح امور برای خدمت است.

شورای شهر اهواز ۲۱ عضو با انواع تخصص، گرایش و تفکر دارند و باید ایده‌های این ۲۱ نفر با استفاده از ظرفیت‌ها عملی شود؛ در شهرداری انسان‌های با تجربه داریم که هنوز از تفکر و اندیشه انان بهره نبرده‌ایم و باید با دعوت از آنها گام‌های خوبی برای توسعه شهر برداریم.

در بیرون از شورا و شهرداری هم ظرفیت معنوی و فرهنگی گسترده‌ای داریم که می‌توان با بهره بردن از نیروی حوزه، دانشگاه، فرهنگیان، مدیران اجرایی و دانشجویان به پیشرفت‌هایی قابل تقدیری در آینده نزدیک برسیم.

برای حضور در شورای چهارم شهر اهواز حدود ۴۰۰ نفر کاندیدا شدند. اکثریت آنها ایده‌هایی داشتند که در تبلیغات اعلام کردند و ما می‌توانیم با دعوت از آنها برخی از ایده‌ها را عملی کنیم.

رهیاب: متأسفانه اقتداری لازم از شورای شهر چهارم برای برخورد با مشکلات پیش آمده طی دو سال گذشته مشاهده نشده است، شما برای بازگرداندن اقتدار به شورا چه برنامه‌ای دارید؟

رضوی: اکثر اعضای شورای چهارم تجربه حضور در شورا را نداشتند و آشنا به امورات شهرداری نبودند و بنده حق می‌دهم که هیئت رئیسه شورای شهر در دو سال گذشته توفیقی به دست نیاوردند؛ اما امیدوارم با تجربه‌ای که در این ۲ سال کسب کردیم در سال سوم و چهارم موفق‌تر عمل کنیم.

رهیاب: همان‌طور که خودتان اشاره کردید ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی در اهواز وجود دارد، شورای شهر اهواز تاکنون چقدر از این ظرفیت‌ها استفاده کرده است؟

رضوی: در کارهای اقتصادی نتوانستیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم، بخشی از توسعه و پیشرفت شهر بر عهده بخش خصوصی است. فراهم کردن بستر جهت حضور بخش خصوصی در توسعه شهر از وظایف شورا است و می‌بایستی با دعوت‌های خاص و عام این بستر را آماده می‌کردیم که متأسفانه نتوانستیم در شورای شهر چهارم این کار را انجام دهیم.

رهیاب: تاکنون ۶ نفر برای ریاست شورا کاندیدا شدند، این تعداد به روند انتخابات هیئت رئیسه لطمه وارد نمی‌کند؟ این موضوع این بحث‌ها را ایجاد کرده که برخی از بیرون شورا به دنبال دخالت هستند؟

رضوی: در دو دوره گذشته برخی از دخالت‌ها علنی بود ولی در این دوره تاکنون دخالتی از بیرون شورا مشاهده نکرده‌ام.

رهیاب: یکی از موضوعات مهم پس از انتخاب هیئت رئیسه موضوع انتخاب روسای کمیسیون‌ها است؛ در دو سال گذشته رئیس شورا روسای کمیسیون را از افراد جناح پیروز انتخاب کرده‌اند. شما اگر رئیس شورا در سال سوم شوید معیارتان برای انتخاب رئیس کمیسیون  ها چیست؟

رضوی: اعتقادم این است که کمیسیون‌ها باید براساس تخصص انتخاب شود که متأسفانه در چند کمیسیون فعلی این موضوع قابل توجه نیست و چینش‌ها طوری بود که به جناح پیروز اختصاص داشت. البته طبیعی است که در دو سال گذشته سعی داشته باشند کمیسیون‌های مهم و یا همه کمیسیون‌ها را در اختیار داشته باشند.

رهیاب: انتخابات هیئت رئیسه شورا در شانزدهم شهریورماه به دلیل رأی اعضا به مدت یک هفته به تأخیر افتاد. شما موافق این موضوع بودید؟ چرا که برخی معتقدند این تأخیر برای یارگیری افراد برای رأی دادن و تغییر روند انتخاب رئیس جدید است؟

رضوی: بنده موافق نبودم اما اکثریت اعضا موافق این موضوع بودند و اعتقادشان این بود که این یک هفته در کم کردن تعداد کاندیداها و نزدیک کردن افراد به هم موثر است.

رهیاب: بخشی از مشکلات شوراها و تبدیل شدن انها به ۲ یا چند گروه طبیعی است، در کلانشهرها این موضوع فقط در زمان انتخاب هیئت رئیسه مطرح می‌شود اما در اهواز این مشکل همیشه وجود دارد و این گروه بندی‌ها در همه موضوعات مطرح است. علت وجود این مشکلات چیست؟

رضوی: حضور در هیئت رئیسه و تأثیر گذاری در تصمیمات موضوع پذیرفته‌ای است اما این رقابت باید در حد رقابت بماند نه اینکه به دشمنی بین اعضا منجر شود؛ مانند مسابقه فوتبال این مسابقه فقط در زمین چمن است و بیرون از آن به دشمنی منجر نمی‌شود.

آن چیزی که پذیرفته نیست دشمنی، کدورت، فاصله گرفتن اعضا و کینه‌های بعد از انتخابات هیئت رئیسه است و مشکل این است که ما در فضای انتخابات می‌مانیم و فضای رقابتی را به فضای رفاقت و خدمت به مردم تبدیل نمی‌کنیم.

رهیاب: در صورت انتخاب شما به ریاست شورا ارتباطتان با شهردار اهواز چگونه است؟

رضوی: ارتباط ما با شهردار تعامل دو طرفه با حفظ جایگاه شورای شهر و شهرداری است و بدون اینکه در وظایف یکدیگر دخالت کنیم کارها را پیش ببریم.

رهیاب: به نظر شما امسال هم مانند سال گذشته پس از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه، شورای شهر اهواز دچار تنش می‌شود؟

رضوی: اگر اکثریت قابل توجهی از ان رئیس شورا حمایت کنند این اتفاقات تکرار نمی‌شود؛ البته شیوه انتخاب رئیس هم مهم است و باید ببینیم در یک فضای انتخاباتی رأی می‌آورد و اگر شبهاتی در انتخاب رئیس وجود داشته باشد باز هم این مشکلات تکرار می‌شود.

https://hoorkhabar.ir/581441کپی شد!
49
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.