اگر تالاب شادگان برایمان مهم است…

فرماندار شادگان بر لزوم توجه همگانی و متولیان امر به بهبود وضعیت تالاب بین‌المللی شادگان تأکید کرد.

 

عبدالرضا سنواتی در حاشیه بازدید خبرنگاران از تالاب شادگان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر تالاب شادگان برای ما مهم است پس باید اهتمام بیشتری برای بهبود وضعیت آن داشته باشیم.

وی افزود: به دلیل اهمیت منابع طبیعی و جنگل‌ها در استان‌های شمالی در این مناطق، ادارات متولی شهرستانی نیست و ادارات کل هستند. وقتی در شهرستان‌ها ادارات کل مستقر باشد قطعاً می‌توان خدمات بهتری را درآن مناطق ارایه داد.

سنواتی تصریح کرد: در حال حاضر اداره محیط زیست شهرستان یک خودرو و سه کارمند دارد و با این شرایط قطعاً این اداره نمی‌تواند تالاب را حفاظت کند.

فرماندار شادگان بیان کرد: اداره میراث فرهنگی و گردشگری هم همین طور است و این اداره خودرو ندارد و فکر می‌کنم ۲ نیرو در اداره باشند. فکر می‌کنید با این ۲ نفر می‌توان گردشگری را در این تالاب یا منطقه توسعه داد؟

سنواتی تاکید کرد: باید در ساختار ادارات تحولی صورت بگیرد. یکی از اشکالات در طول سال‌های گذشته تاکنون بحث مدیریت واحد تالاب بوده است. اداره محیط زیست می‌گوید ما متولی هستیم و از آن سو اداره میراث فرهنگی می‌گوید ما متولی گردشگری هستیم.

وی بیان کرد: اگر سرمایه‌گذار بیاید که خیلی هم‌ کم می‌آید به دلیل این که در طول سال‌های گذشته کمک و اقدامی برای تأمین امنیت سرمایه‌گذار نشده است اداره محیط زیست می گوید من متولی کار هستم و سرمایه‌گذار باید با من قرارداد ببندد و از سوی دیگر متولیان گردشگری می‌گویند باید سرمایه‌گذار جهت سرمایه‌گذاری از چهارچوب و قوانین ما عبور کند.

سنواتی با بیان این که هدف ما مقصر کردن فرد، مجموعه، یا دستگاهی نیست خاطرنشان کرد: این اقدامات موجب سنگ‌اندازی جلوی سرمایه‌گذاری می‌شود که می‌خواهد سرمایه خود را در تالاب هزینه کند.

وی افزود: با اهتمام استانداری فعلی خوزستان قرار است بسیاری از موضوعات پیش روی سرمایه‌گذاری برداشته شود و استاندار تأکید دارد که سرمایه‌گذاران باید در همه حوزه‌ها وارد و سرمایه‌گذاری کنند.

او یادآوری کرد: سال گذشته ۳۰ هزار گردشگر از تالاب شادگان دیدن کردند که در سال جاری این تعداد به بیش از ۲۵۰ هزار نفر رسید که این مسأله با تلاش و تبلیغات رسانه‌ای و سایر اقدامات میسر شده است.

سنواتی گفت: زیرساخت‌ها از موضوعات مهم در تالاب شادگان است. دستگاه‌های متولی همچون ادارات محیط زیست و گردشگری در این زمینه وظایف تقسیم شده‌ای دارند. به عنوان مثال ماده سه قانون محیط زیست می‌گوید که بهره‌برداری و حفاظت از داخل تالاب بر عهده محیط زیست است. اما ما معتقدیم اگر مدیریت واحد داشته باشیم و همه ارگان‌ها تحت یک مدیریت واحد باشند دیگر کسی نمی‌گوید که این حد و حدود من است.

وی تصریح کرد: اصل بر این است که ما استفاده بهینه از تالاب داشته باشیم و همچنین از آن حفاظت کنیم و این مسأله باید در قالب اقدامات فرهنگی محقق شود.

سنواتی اظهار کرد: بحث زیرساختی تالاب شادگان خیلی مهم است. گردشگر وقتی وارد تالاب شود اما نتواند به دلیل شرایط تالاب ۲ ساعت  در آن جا بماند یا حتی تالاب سرویس بهداشتی نداشته باشد مسلماً این گردشگر پس از گردش خود تبلیغی منفی در زمینه تالاب خواهد داشت و نمی‌گوید این جا جای خوبی بود بلکه می‌گوید تالاب رفتیم اما حتی یک سرویس بهداشتی هم نداشت!

وی افزود: نیاز است که دستگاه‌های متولی سرمایه‌گذاری کنند چراکه هر کدام از دستگاه ها وظایف خاص خودش را دارد. من اگر بخواهم کار محیط زیست یا گردشگری یا بقیه دستگاه‌ها را انجام دهم واقعا شدنی نیست.

سنواتی گفت: در حال حاضر ایجاد مرکز بازدیدکنندگان یکی از اقدامات عملی اداره محیط زیست بوده است که این ساختمان تا ۲ ماه دیگر رو به اتمام است و یکی از زیرساخت‌های مهم تالاب است.

وی ادامه داد: در سال جاری ما گردشگرانی از کشور چین و سایر کشورهای خارجی داشتیم که آمدند و از طبیعت تالاب لذت بردند. به هر حال همه دنبال این هستند که وارد طبیعتی بکر شوند و از آن طبیعت استفاده کنند.

سنواتی بیان کرد: مساحت تالاب ۵۳۰ هزار هکتار است. طول آن ۷۰ کیلومتر و عرض آن ۴۰ کیلومتر می‌باشد. خیلی‌ها می‌گویند تالاب انزلی جزیره ندارد و جزایر ایجاد شده مصنوعی هستند. اما این جا جزایر طبیعی دارد که شاید به ۱۰ تا ۱۵ جزیره برسد.

وی اظهار کرد: ما برای تالاب طرح دهکده گردشگری را داریم و برای استفاده از جزیره‌ها نیز طرح وجود دارد. اما به دلیل این که اعتباری نیست باید دستگاه‌های متولی بیایند یا این که خودشان کار کنند یا از بخش خصوصی جهت کار دعوت کنند.

فرماندار شادگان بیان کرد: با اهالی روستا در تالاب شادگان جلساتی داشتیم و از آن‌ها دعوت کردیم که خودشان وارد کار شوند چون اگر اقدامات مربوط به تالاب در دست اهالی باشد قطعاً این اقدامات چون بر معیشت آنها تأثیرگذار است پایداری بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: اهالی دارای قایق، غذا و ماهی و لبنیات هستند که می‌توانند از این طریق به گردشگران خدمت‌رسانی کنند و سود کار هم در جیب خودشان برود.

https://hoorkhabar.ir/17321کپی شد!
115