یک‌صدم هزینه‌های دریاچه ارومیه را به تالاب‌های خوزستان بدهید

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت:‌ نجات دریاچه ارومیه در اولویت برنامه دولت قرار گرفته و قرار است هزینه‌های چند هزار میلیاردی برای آن انجام شود و این در حالی است که با یک‌صدم از  این هزینه‌ها می‌توان شرایط تالاب‌های خوزستان را بهبود بخشید.

احمدرضا لاهیجان‌زاده اظهار کرد: اگر چه به اهمیت بالای تالاب ارومیه اعتقاد داریم اما همچنین معتقدیم با ارزش افزوده‌ای بالاتر از دریاچه ارومیه‏ می‌توان در زمینه احیای تالاب‌های استان خوزستان فعالیت کرد.

وی تصریح کرد:‌ تالاب‌های خوزستان ارزش خود را در سال‌های گذشته اثبات کرده‌اند و ما باید برای استفاده از این تالاب‌ها عزمی جمعی داشته باشیم. متاسفانه هیچوقت از تجارب به دست آمده کشورهای دیگر استفاده نمی‌کنیم و منتظریم در ابتدا خودمان تجربه کنیم و خسارت ببینیم و سپس برای برطرف کردن خسارت‌ها، هزینه هایی را متحمل شویم.

لاهیجان‌زاده عنوان کرد:‌ در حال حاضر برای بهبود شرایط تالاب ارومیه قرار است ۳۰ درصد کشاورزی منطقه را حذف کنند و ۳۰ درصد چاه‌ها را پلمپ کنند اما ما نباید بگذاریم وضع تالاب‌ها و کشاورز خوزستان به چنین جایی برسد.

عبدالرضا سنواتی، فرماندار شادگان نیز در این نشست اظهار کرد:‌ برخی فکر می‌کنند که سهم آب شهرستان ما زیاد است در حالی که بیشترین سهم آب در شهرستان شادگان مربوط به حق‌آبه تالاب است.

وی افزود: برخی فرمانداران دیگر شهرستان‌ها با کار سیاسی سهمیه آب شادگان را کم می‌کنند و این در حالی است که چه کشاورزی در شهرستان صورت بگیرد و چه کشاورزی انجام نشود باید حق‌آبه تالاب شادگان حفظ شود.

همچنین مهدی قمشی، مشاور استاندار خوزستان در امور آب با تاکید بر لزوم ارزش‌گذاری تالاب‌های استان در این نشست گفت: قطعا از نظر محیطی به نگهداری تالاب‌ها نیاز داریم و باید دید که حداقل‌ها و حداکثرهای مصرف آب تالاب‌های مختلف استان چه قدر است.

وی اظهار کرد: اولویت نخست ما در استان خوزستان‏ رسیدگی به تالاب‌های هورالعظیم و شادگان است که وضعیت این تالاب‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

قمشی افزود: حجم زه‌آب در خوزستان بسیار زیاد است و تا جایی که ممکن است باید از این زه‌آب‌ها استفاده کرد. استفاده مجدد از زه‌آب‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و چه بهتر که آن را برای آبرسانی به تالاب‌ها استفاده کرد.

جاسم مرمضی، مشاور استاندار خوزستان در امور تالاب‌ها اظهار کرد: ضروری است در سیاست‌های آب، بهره‌برداری از آب و کشت محصولات بازنگری شود و انواع کشت و الگوی کشت مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: یک سری منابع در استان خوزستان همچون پساب‌ها وجود دارد که در حال حاضر فقط موجب ضرر است. در دنیا از این منبع آبی استفاده‌هایی می‌شود و می‌توان این ضرر را به فرصت تبدیل کرد.

مرمضی تصریح کرد:‌ از پساب‌ها می‌توان استفاده مجددی داشت و آن را حداقل در تالاب‌ها مورد استفاده قرار داد و به این ترتیب لازم است به موضوع پساب‌ها در استان خوزستانبه صورت جدی توجه کرد.

وی بر لزوم تشکیل کمیته تالاب‌های استان خوزستان و بررسی مسایل تالاب‌ها در این کمیته و همچنین بررسی وضعیت تالاب هوراالعظیم و ایجاد ارتباط با طرف عراقی برای حل مشکلات این تالاب تاکید کرد.

https://hoorkhabar.ir/131919کپی شد!
231
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.