دولت ها تعامل مطلوبی با کانون های انجمن‌ صنفی کارفرمایی ندارند/ فساد اداری عامل فرار سرمایه گذار است

به گزارش هورنیوز محمدهادی قنوات رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان خوزستان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به روز جهانی کار و کارگر اظهار داشت: کانون انجمن های صنفی کارفرمایی براساس ماده ۱۳۱ قانون کار تشکیل شده است.

وی یا بیان اینکه فلسفه پیدایش کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان خوزستان بر طرف کردن چالش‌های کارفرمایان است، ادامه داد: برای تشکیل هر انجمن دست کم ده عضو و برای ایجاد هر کانون حداقل ده انجمن نیاز است. درحال حاضر ۸۱ انجمن صنفی در خوزستان فعالیت دارند.

قنوات درخصوص دیگر وظایف کانون انجمن های صنفی کارفرمایی توضیح داد: معرفی نمایندگان کارفرمایان در هیأت‌های تشخیص اداره کار، کمیته بدوی و تجدید نظر مشاغل سخت و زیا‌ن‌آور، بازنشستگی زودتر از موعد، کمیته صلاحیت ایمنی پیمانکاران و حضور در شوراها و کمیته‌های استانی از حوزه اختیارات ما است.

وی با بیان اینکه تعامل خوبی با کانون های کارگری داریم، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات ما ندیده شدن نقش این کانون در قانون است. در قانون آئین دادرسی کیفیری سال ۸۴  برای سمن ها نقش پررنگی درنظر گرفته شد بطوریکه در برخی موضوعات می توانند به عنوان شاکی اقدام کنند اما تشکل های صنفی چنین قدرتی ندارند.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان خوزستان توضیح داد: طبق قانون باید ده درصد از قوانین مزاحم حذف شوند اما متأسفانه دولت و مجلس در این خصوص همکاری نمی کنند.

وی این مسأله را یکی از عوامل رکود دانست و یادآور شد: معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی  از وجود ۸۲ هزار قانون، بخشنامه و دستورالعمل یاد کرد که این حجم از قوانین مانند غُل و زنجیری دست و پای کارفرمایان را بسته است.

قنوات ادامه داد: از جمله این قوانین می‌توان به مشکلات مالیاتی به‌ویژه در حوزه مالیات بر ارزش افزوده، بهره‌بانکی، مشکلات بخش تأمین اجتماعی به‌ویژه در حوزه بازنشستگی زودتر از موعد مشاغل سخت و زیان‌آور در حوزه اداره کار به‌ویژه در مراجع حل اختلاف اشاره کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در سال حدود ۳۰هزار کارگر در استان خوزستان تقاضای بازنشستگی پیش از موعد دارند که درخواست حدود ۱۵هزار نفر از آنها مورد قبول واقع می شود این درحالیست که تعداد بالایی از آنها زیر سن ۳۵ سال هستند و به نوعی دوباره وارد چرخه اشتغال می شوند.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان خوزستان تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت که این کار کمر بخش خصوصی را شکسته است چرا که اجرای این قانون باعث تحمیل هزینه زیادی به کارفرمایان شده و آنها را وادار به پرداخت مبالغ زیادی می‌کند البته قانون‌گذار به جهت صیانت از نیروی کار قانون بازنشستگی زودتر از موعد را تصویب کرد ولی به علت ابهامات موجود در آن که باعث زیان کارفرمایان شده است.

وی با بیان این مطلب که در سال اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال انتظار می رود دولت و مجلس در این جهت گام بردارند، افزود: در حوزه کارفرمایی و کارگری قوانین متعدد و دست و پاگیری وجود دارد که باعث موازی کاری می شوند از همین رو ما به عنوان کانون انجمن صنفی کارفرمایی از جایگاه حقیقی خود دور شده ایم.

قنوات اظهار داشت: یکی از عوامل مهمی که پس از برجام مانع ورود سرمایه گذار خارجی به کشور شد بحث فساد اداری و عدم شفافیت بود چرا که این دو عامل باعث زمین گیر شدن اقتصاد شده است.

وی با اشاره به لزوم حذف قوانین مزاحم خاطر نشان کرد: در استان خوزستان نیز از ظرفیت های منطقه ای و بازار عراق بهره نبردیم این درحالیست که زمینه ورود توریسم سلامت، مذهبی و آموزشی وجود دارد.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان خوزستان گفت: مشکلات این توریسم ها همچون مسائل رفت و آمد بردوش خوزستان است اما درآمد حاصل از آنها به سایر استان ها منتقل می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود توانمندسازی تشکل های صنفی و دستگاه های غیردولتی استان را راهی برای پیشرفت توضیف کرد و یادآور شد: ایجاد هر فرصت شغلی در صنایعی همچون پتروشیمی دست کم به ۹۰۰ میلیون تومان بودجه نیازمند است این در حالیست که ۱۵هزار بازنشستگی پیش از موعد باعث خسارت بی شماری به کارفایان و سازمان تأمین اجتماعی می شود.

قنوات با بیان اینکه یکی از راهکارهای توسعه در استان استفاده از پیمانکاران بومی است، ادامه دادیکی از دلایل تأکید بر استفاده از پیمانکار بومی ورود ۹درصد مالیات ارزش بر افزوده به استان است چراکه درحال حاضر این مبالغ به علت استفاده از پیمانکار غیربومی در سایر استان ها تزریق می شود.

وی با اشاره به اینکه سه درصد از این مالیات وارد شهرداری ها می شود، توضیح داد: این امر به معنای توسعه خدمات شهری است. سؤال اسای آنجاست که بودجه شهرداری اهواز در کجا هزینه می شود؟ یکی از دلایل اصلی عدم تمایل ورود سرمایه گذار داخلی و خارجی در پروژه هایی نظیر شهرداری همین عدم شفافیت قانون و فساد اداری است.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان خوزستان یکی دیگر از مشکلات حال حاضر  کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی را عدم همکاری بانک ها خواند و خاطر نشان کرد: متأسفانه علی رغم بخش نامه بانک مرکزی در سال گذشته مبنی بر حمایت از کارفرمایان اما بانک های استان خوزستان هیچ تعاملی در این خصوص ندارند.

وی با ابراز گله مندی از حذف کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان  در جلسه هایی نظیر شورای اشتغال و گفتگوی دولت با بخش خصوصی تصریح کرد: به جرأت می توان گفت که تعامل مدیران ملی و وزارتخانه ای با ما به مراتب بهتر از مدیران استانی است. برای ملاقات با یک مشاور و یا معاون اداره باید هفته ها پشت درب های بسته بمانیم که این امر باعث تنزل جایگاه ما می شود.

 

https://hoorkhabar.ir/655725کپی شد!
347