به جای ماچ پاشی ، نهال بکاریم

ناصر سودانی، عنوان ‌کرد: کاشت نهال، مهم​ترین اقدام در مقابله با ریزگردها است. نهال​هایی که کاشته می​شود باید کمترین آسیب​ها را در پی داشته باشند زیرا برخی از نهال​ ها حساسیت​زا هستند. از سوی دیگر باید توجه شود نهال‌هایی انتخاب شود که مصرف آب کمتری داشته باشند.

وی افزود: بعضی از شرکت​ها و افراد متخصص در این زمینه پژوهش​هایی داشته​اند و اکنون در حال رایزنی در این خصوص هستیم. در هفته گذشته گروهی از دانشجویان ایرانی دانشگاه کالیفرنیای آمریکا به خوزستان آمدند و توانستند کاشت یک ماده نباتی به اضافه یک گیاه خاص را تجربه کنند.

نماینده اهواز تصریح ‌کرد: در عرصه کشاورزی، تولید گیاهان مهارکننده با برگ​های پهن و ساقه ریشه​دار و هزینه​های کمتر برای مقابله با ریزگردها در حال بررسی است از آنجا که مالچ​ می‌تواند در آینده به ریزگردهای شیمیایی تبدیل شود، مالچ​پاشی را مضر می​دانیم؛ به جای ماده نفتی باید ماده نباتی و گیاهی با فناوری پیشرفته جهت مقابله با کانون​های ریزگردها به کار برده شود.

وی با اشاره به سفر تعدادی از اعضای هیات دولت به کشور عراق عنوان‌ کرد: در این سفر طرف عراقی از برنامه‌های مقابله با این پدیده استقبال کرد اما مقابله با ریزگردها زمان​بر است زیرا عوامل آن به‌راحتی قابل کنترل نیستند. سدسازی در کشورهای ترکیه و سوریه مانع از ورود آب به دجله و فرات شده و این امر اکوسیستم منطقه را دچار اختلال کرده است.

سودانی ادامه‌ داد: این عوامل، موجب خشکسالی بلندمدت شده و خوزستان نیز از این وضعیت متاثر شده است؛ در ۱۰ سال گذشته ما بیابان​زایی داشته‌ایم نه بیابان​زدایی.

نماینده اهواز در پایان با اشاره به بحث‌هایی درباره حذف بودجه مقابله با ریزگردها توسط نمایندگان مجلس، گفت: اعتباراتی که حذف شده تحت عنوان برگزاری همایش​های تشریفاتی بوده است. همین اتفاق در سیستان و بلوچستان نیز افتاد که به اسم تالاب هامون همایش شب خاطره​گویی برگزار شد اما اقدامی در خصوص نجات این تالاب انجام نشد.

https://hoorkhabar.ir/565564کپی شد!
153