کشف ۴ تن مواد مخدر در ۳ ماه ابتدای سال/راه اندازی مرکز ترک اعتیاد درمان محور

هورنیوز – به گزارش خبرنگار ما نشست خبری دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان ظهر امروز ششم تیرماه در سالن جلسات مهمانسرای شهید رجایی استانداری خوزستان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خوزستان با اشاره به شرایط پرتلاطم استان خوزستان از نظر آسیب های اجتماعی، گفت: حدود ۶۵ درصد جرائم به طور مستقیم یا غیر مستقیم به مسأله اعتیاد مربوط هستند که در حوزه اعتیاد عملکرد ما پیشگیری نیست بلکه کنترل نتایج اعتیاد مد نظر است.

حسین لامی زاده با تأکید بر لزوم مشارکت پررنگ برخی از دستگاه‌های اجرایی استان، افزود: شورای مبارزه با مواد مخدر به تنهایی نمی‌تواند مسائل و مشکلات مربوط به حوزه اعتیاد را حل کند بلکه ما به کمک تمامی ارگان ها و پتانسیل های موجود استان احتیاج داریم.

وی با اشاره به طرح ملی مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: در این طرح وظایف تمام دستگاه‌ها تعیین و میزان اثر بخشی آن در اجرای این طرح مشخص شده است.

اعتیاد عامل اصلی آسیب های اجتماعی

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خوزستان با اشاره به این موضوع که اعتیاد یکی از موانع اصلی عدم توسعه یافتگی جوامع است بیان کرد: با توجه به اهمیت مقوله اعتیاد، مقام معظم رهبری در سال گذشته ۳ جلسه و در سال جاری یک جلسه پیرامون آسیب‌های اجتماعی تشکیل داد که در بین آنها اعتیاد به عنوان اساسی‌ترین آسیب شناسایی شده است.

در ۶۵ درصد از جرائمی که در جامعه امروز ما رخ می دهد، بصورت مستقیم یا غیر مستقیم اعتیاد در آن اثر گذار است و همچنین در بسیاری از پرونده های طلاق نیز رد پای از اعتیاد وجود دارد.

لامی زاده گفت: اعتیاد به شرایط اقتصادی و فرهنگی افراد جامعه بستگی ندارد زیرا که امروز هم در قشر مرفه،تحصیل کرده، بیکار و سایر اقشار مختلف جامعه اعتیاد وجود دارد.

وی در مورد دلیل وجود اعتیاد در سطوح مختلف جامعه گفت: ما نتوانستیم دانش و آگاهی لازم را به مخاطبان خود بدهیم و هنوز نتوانستیم به دانش آموزان در مورد آسیب های اجتماعی آگاهی لازم را بدهیم؛ بخاطر مشکلاتی که خانواده ها دارند بیشتر به دنبال رفع معشیت هستند و وقتی معشیت به اولویت اول تبدیل شود طبیعتا آسیب های اجتماعی رشد می کنند.

کشف ۴ تن مواد مخدر در ۳ ماه

لامی زاده در خصوص کشفیات مواد مخدر بیان کرد: در ۳ ماه اول سال ۴ تن مواد مخدر در استان کشف شد که این آمار برابر با ۹ ماه سال گذشته است.

وی با اشاره به اهمیت آموزش به دانش آموزان در حوزه آسیب‌های اجتماعی دو طرح نقشه راهی و طرح توانمند سازی دانش آموزان را تشریح کرد و گفت: بر اساس نقشه راهی که در این رابطه تعیین شد تعدادی از کارشناسان آموزش و پروزش را برای آموزش در مناطقی که بیشتر در معرض ابتلا به مواد مخدر هستند تعیین کردیم؛ همچنین مدارسی که در این مناطق هستند همراه با تعداد دانش آموزانی که در این مدارس وجود دارند شناسایی شده اند که متولی این طرح نیز استان خوزستان است.

طرح توانمند سازی دانش آموزان

متوالی این طرح آموزش و پرورش است این طرح دانش آموزان پایه اول و دوم متوسطه را در بر می گیرد که هم اکنون بالغ بر ۲۵ هزار نفر دانش آموز به همراه ۷۵ هزار نفر از اولیا آنها تحت پوشش این طرح هستند که استان خوزستان دارای رتبه ۵ کشور در این طرح است.

وی همچنین اظهار کرد: برای کارگران و کارخانه ها کار درمان و پیشگیری را همزمان با هم انجام می دهیم.

لامی زاده با اشاره به درمان و پیش گیری اعتیاد افرادی که در کارخانه‌‌ها و ارگان‌های دیگر کار می‌کنند، گفت: در طول دوره درمان، حقوق این افراد قطع نشد و هیچ موردی مبنی بر اخراج آنها به دلیل اعتیاد گزارش نشده است.

وی در ادامه بیان کرد: به منظور حمایت از کسانی که بهبود یافته‌اند، مقرر شده بود یک وام ۱۵۰ میلیون ریالی از سوی صندق کارآفرینی و یک وام از سوی بهزیستی پس از کسب مهارت های لازم در اختیار آنها قرار داده شود.

لامی زاده افزود: از آنجایی که فرد بیمار در دوران اعتیاد، مقبولیت اجتماعی خود را از دست داده و کسی ضامن او نمی‌شود با گرفتن وام، احتمال لغزش آن می‌رفت لذا تصمیم گرفته شد مبلغ وام در اختیار کارفرمایی (پشتیبان)که فرد بهبود یافته را مشغول به کار می‌کند، گذاشته شود.

راه اندازی مرکز ترک اعتیاد درمان محور در خوزستان

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر از راه اندازی اولین مرکز ترک اعتیاد درمان محور ویژه بانوان در خوزستان خبر داد و گفت: این مرکز دومین مرکز ترک اعتیاد بانوان بعد از استان البرز در کشور است که از طریق آموزش‌های مختلف به بانوان به ترک اعتیاد آنها کمک می کند؛ این دوره ها شش ماه می باشد که پس از اتمام دوره همچنان فرد مورد نظر تحت حمایت این مرکز قرار می گیرد.

https://hoorkhabar.ir/674018کپی شد!
151