فشار مدیران مستأصل بر والدین بی بضاعت/ افزایش سرانه مدارس وعده بی عمل

به گزارش هورنیوز مسئله کسری بودجه آموزش و پرورش در طی سالیان گذشته و به تبع آن کاهش سطح آموزش در مراکز اموزشی به ویژه مدارس دولتی آسیب های جدی را به همراه داشته است از همین رو تأمین هزینه های بخشی از مدارس تحت عنوان هیئت امنایی به مردم واگذار شده است.

اگرچه در قانون اساسی بر ارائه آموزش های رایگان تا پایان تحصیلات متوسطه تأکید شده است اما بسیاری از خانواده ها با پذیرش این امر، به بهبود شرایط آموزش دانش آموزان خوش بین بودند.

با این وجود اما عدم مدیریت صحیح باعث بروز مشکلات بسیاری در سطح این مدارس و به تبع مدارس دولتی شد تا آنجا که زمزمه هایی مبنی بر ساخت واحدهای تجاری در بخشی از محیط آموزشی مدارس برای درآمدزایی مدارس، هر روز ابعاد و زوایای جدیدی به خود می‌گیرد.

یکی از مدیران مدرسه ابتدایی در اهواز در گفتگو با هورنیوز با اشاره به کمبود شدید سرانه سالانه مدارس اظهار داشت: شاید تصور این امر هم برای شما سخت باشد اما سالانه مبلغی حدود ششصد هزار تومان به مدرسه ما داده می شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر حدود ده میلیون تومان به شرکت برق بدهکار هستیم،ادامه داد: مدیران آموزش و پرورش به صراحت اعلام کردند که درآمدزایی در مدارس یک هنر است اما این سؤال مطرح است که آیا با این اقدام سطح آموزش در مدارس کاهش نمی یابد؟

از سویی دیگر  هرسال همزمان با نزدیک شدن به فصل امتحانات، برخی مدارس برای الزام خانواده‌ها به پرداخت شهریه یا کمک‌های مالی از صدور کارت شرکت به جلسه امتحان خودداری می‌کنند؛ دریافت کمک‌های مالی از خانواده‌ها، سابقه‌ای طولانی در بین مدارس دولتی دارد. به گونه‌ای که برخی مدارس با توجیه خانواده‌ها و شرح دادن هزینه‌های مختلف مدرسه همچون پول آب، برق، گاز و مایحتاج مورد نیاز  بر ضرورت همراهی آنها برای تأمین این هزینه‌ها تاکید می‌کنند چرا که سال‌هاست سرانه‌‌ای پرداخت نمی‌شود یا مبلغ اندکی از سوی دولت تحت عنوان سرانه به مدارس اختصاص می‌یابد.

سیروس خدادادی چندی پیش با اشاره به این نکته که ۹۹ درصد این اعتبار صرف پرداخت حقوق فرهنگیان می شود، افزود: تنها بودجه باقی مانده برای سایر فصول بسیار ناچیز است به طوری که کفاف سه ماه از هزینه های آموزش و پرورش را نمی کند؛ بنابراین، هیچ راهی به جز افزایش سطح درآمدهای اختصاصی در استان وجود ندارد.

وی، متوسط پرداخت حقوق ماهیانه فرهنگیان خوزستان را ۱۴۱ میلیارد تومان دانست و گفت: در هر سال رقمی معادل یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت حقوق فرهنگیان استان می شود که اگر از سر جمع بودجه یک هزار و ۸۰۰ میلیاردی آموزش و پرورش کسر شود، تنها ۱۰۰ میلیارد تومان باقی می ماند.

خدادادی، میزان پرداختی به معلمان حق التدریس خوزستان را نیز ۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تنها ۴۰ میلیارد تومان باقی می ماند که هزینه های آموزش و پرورش را شامل می شود و این رقم بسیار کمتر از نیاز است به همین دلیل با افزایش سطح درآمدهای اختصاصی استان می توان بخش عمده ای از نیازها را جبران کرد.

وی در ادامه با پیش بینی ارتقای ۱۰ میلیاردی سقف درآمدهای اختصاصی در سال ۹۶  توضیح داد: در پنج سال گذشته سطح درآمد اختصاصی آموزش و پرورش خوزستان از سه و نیم میلیارد تومان به ۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته که اگر تبصره های قانونی بودجه اجازه می داد، این رقم افزایش پیدا می کرد.و برای سال ۹۶ پیش بینی می شود که این رقم به ۴۰ میلیارد تومان ارتقا یابد .

علیرغم این که بارها و بارها کمک های  اجباری به مدارس از سوی مسئولان آموزش و پرورش اختیاری عنوان شده و این گونه کمک ها را از سوی مدارس ممنوع اعلام کرده اند اما همچنان داستان کمک به مدرسه ادامه دارد.

گرچه حدود یک ماه تا پایان سال تحصیلی باقیمانده اما برخی از مدیران از همین روزها هم استفاده لازم را کرده و از دانش آموزان خواسته اند تا کمک های خود را هر چه سریعتر به مدرسه تحویل دهند.

به گزارش هورنیوز افزایش سرانه دانش آموزی و واریز آن به حساب مدارس وعده هر ساله مسوولان آموزش و پرورش در واپسین روزهای مانده به شروع سال تحصیلی است. اما در آن طرف قضیه پای درددل مدیران مدارس دولتی که بنشینیم معلوم می شود اغلب تا آخرین روزهای سال تحصیلی و حتی ماه های بعد از آن این سرانه به حساب مدارس واریز نمی شود. دیر واریز شدن یا کم واریز شدن سرانه دانش آموزی، مدیران مدارس دولتی را هر ساله خواسته یا ناخواسته دست به دامان خانواده های دانش آموزان می کند. وعده های بی عمل در این زمینه باعث می شود با وجود ممنوع اعلام شدن دریافت هر گونه وجه هنگام ثبت نام، راهی جز تقاضای کمک از خانواده ها برای مدیران مدارس دولتی باقی نماند.

https://hoorkhabar.ir/655660کپی شد!
156
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.