انتقال آب به نام تامین شرب اصفهان توهین به شعور مردم خوزستان است/ دولت مصوبه محرمانه را تکذیب نکرد

به گزارش هورنیوز ؛ مسعود اسدی رئیس انجمن نظام صنفی کشاورزی خوزستان، صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به موضوع انتقال آب اظهار داشت: رسانه ها در بحث آگاه سازی مردم پیرامون انتقال آب بیشتر از مسئولان خدمت کرده اند.

وی با بیا اینکه دولت هیچگاه مصوبه محرمانه اخیر را تکذیب نکرد، ادامه داد: بحث انتقال آب برای مصرف شرب به حوزه زاینده رود جداً از مضرات ایجاد کننده برای نظام اسلامی و کشور یک توهین آشکار به شعور مردم خوزستان است.

اسدی تصریح کرد: حوزه زاینده رود ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون آورد دارد و حدود دو برابر آن هم از سرچشمه های کارون منتقل می شود که ین میزان برای شرب و مصرف معقول صنعت و کشاورزی کفایت می کند.

photo_2016-12-21_11-23-29

رئیس خانه کشاورزی خوزستان با طرح این سوال که چه زمانی میزان نیاز اصفهان به آب انتقالی مشخص می شود، یادآور شد: حتی یک درصد هم از این آب برای مصارف شرب منتقل نمی شود.

وی با اشاره به اینکه ما با انتقال آب شرب به سایر استان ها حتی باوجود تعطیلی کشاورزی خوزستان مشکل نداریم، گفت: تونل های غیرمجاز انتقال آب به صورتی هستند که اگر تمام ذخایر آبی هم منتقل شود فایده ای ندارد.

اسدی خطاب به دولت خاطر نشان کرد: از دولت خواهش می کنم که به شعور مردم خوزستان احترام گذاشته و از لفظ انتقال آب شرب برای شرب استفاده نکند بلکه بگوید توان این کار را داریم پس انجام می دهیم.

رئیس شورای هماهنگی تشکل های کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه عدالت یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: قطعاً این صفت در رأس نظام و بیشتر وزرا وجود دارد اما معتقدیم عدالت در وزارت نیرو یافت نمی شود.

وی به مشکلات آب در شهرستان های شادگان و هندیجان اشاره و توضیح داد: طرح های انتقال آب باید در خود خوزستان صورت گیرد چراکه مشکلات بیکاری و فقر این شهرستان ها در نهایت به مرکز استان منتقل می شود.

مسعود اسدی با بیان اینکه این طرح بیش از خوزستان به نظام آسیب می زند، ادامه داد: انتظار می رود دولت در مقابل این فشارها و لابی گری ها مقاومت کند.

رئیس انجمن نظام صنفی کشاورزی خوزستان در پاسخ به اظهارات نماینده اصفهان مبنی بر انتقال آب کارون به خلیج فارس اذعان کرد: در دهانه خلیج فارس هیچ چیز جز شوره زار و پساب وجود ندارد، حتی یک قطره آب کارون به خلیج فارس نمی ریزد و این یک سفسطه بیش نیست.

photo_2016-12-21_11-23-24

وی با بیان اینکه بسیاری از اراضی استان حق آبه دارند اما وزارت نیرو کم لطفی می کند، تصریح کرد: امروز مهم ترین مانع برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کمبود آب است، سال هاست بین مسئولان استان خوزستان و مضایقه وزارت نیرو  چالش وجود دارد.

رئیس مجمع ملی تشکل های کشاورزی کشور با طرح این سوال که چگونه وزارت نیرو صدها کیلومتر آب را منتقل می کند اما از انتقال چند کیلومتر آب مضایقه دارد، یادآور شد: زاینده رود به وسیله ۲۷هزار حلقه چاه غیرمجاز برای توسعه کشاورزی خشک شده است.

وی افزود: به علت لابی گسترده اصفهان هیچگاه احداث ۲۷ هزار حلقه چاه باوجود به خطر افتادن منافع ملی پیگیری نشد.

اسدی در بخشی دیگر از سخنان خود عدم پرداخت خسارت کشاورزان خوزستانی را نشانه مظلومیت آنان دانست و توضیح داد: دو سال گذشته هیئت دولت ۲۱۰میلیارد تومان برای نکاشت کشاورزان اصفهانی اختصاص داد درحالیکه کشاورزان خوزستانی از سال ۸۰ و با شروع خشکسالی ها در حوزه کارون، مارون، زهره، دز و کرخه دست به گریبان هستند اما تاکنون مبلغی پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه رفتار دولت نشان از تبعیض علیه مردم خوزستان دارد یادآور شد: اگر مقام معظم رهبری از حکم حکومتی استفاده و بودجه این طرح را پرداخت نمی کردند قطعا مجلس آن را تصویب نمی کرد.

رئیس مجمع ملی تشکل های کشاورزی کشور با بیان اینکه با اجرای جامع و کامل این طرح استان بدون نیاز به منابع نفتی ثروتمندترین استان کشور در طول تاریخ خواهد شد، ادامه داد: اگرچه دولت نیز تلاش خود را در اجرای این پروژه به کار برد اما برخی پیمانکاران و مشاوران برای تسریع کار کیفیت را کاهش دادند تا جایی که طرح از نعمت درحال تبدیل شده به نقمت بود.

photo_2016-12-21_11-23-20

وی با بیان اینکه متاسفانه به علت احداث زهکش های نامناسب اراضی درحال نابودی بود، توضیح داد: به علت سوء نظارت بر عملکرد پیمانکاران از سوی موسسه جهادنصر این طرح درحال انحراف بود که خوشبختانه با آگاهی رسانه ها و پیگیری خانه کشاورز این امر اصلاح شد.

اسدی افزود: مقاومت های شدیدی در درون مجموعه جهاد نصر برای بازگشت طرح به حالت سابق وجود دارد که نظارت بر آن به قاطعیت مدیرعامل موسسه باز می گردد.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو در تامین آب طرح ۵۵۰هزار هکتاری دبه کرده است، اظهار داشت: باید در ابتدا طرح ۵۵۰هزار هکتاری کامل و پس از آن خواستار اجرای طرح احیای ۸۰۰هزار هکتار هستیم.از ۲۲۰ هزار هکتار باقی مانده فاز دوم وزارت نیرو تنها ۱۱۰ هزار هکتار آن را تصویب کرده که این امر خیانت آشکار به مردم خوزستان است.

رئیس خانه کشاورزی خوزستان در بخشی دیگر از سخنان خود از بی توجهی به صنایع تبدیلی استان گله کرد و گفت: استان خوزستان در صنایع تبدیلی در جایگاه فاجعه باری قرار دارد و هرسال محصولات زیادی به علت بی توجهی مسئولان، قوانین سخت گیرانه، نبود زیرساخت ها و عدم امنیت سرمایه گذاری در استان ضایع می شود.

https://hoorkhabar.ir/639850کپی شد!
159
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.