مندائیان در مجلس شورای اسلامی، واقعیت یا خیال؟

تخصیص ۳ سهمیه در مجلس برای خوزستان و کنکاش مرتبط به آن قطعا در روزهای آتی سیر صعودی خواهد گرفت. ایذه و درگیرهای همیشگی رقابتی شهری بین ایذه و باغملک، حوزه وسیع ماهشهر، فرمانداری ویژه دزفول و مرکز استان بودن اهواز هر کدام در جایگاه خود داعیه دار اختصاص سهمیه در این خصوص هستند.

نمایندگان فعلی شهرهای مذکور قطعا به تکاپو خواهند افتاد که سهمیه ای را به خود اختصاص دهند گرچه دشت آزادگان نیز مستحق چنین سهمیه ای است.

در این تکاپوها وضعیت اقلیت دینی مندائیان متاسفانه مورد فراموشی قانونگذاران کشوری و استانی قرار گرفته که نه شایسته جامعه مردم سالاری دینی است و نه با روح دموکراسی اسلامی منطبق می باشد.

سوالی بی پاسخ اینکه اقلیتی دینی که در قرآن ذکر آنها رفته است و صاحب شریعت و کتاب هستند؛ چرا نباید در مجلس شورای اسلامی صاحب کرسی شوند؟

اختصاص سهمیه ۱+۳ از تمام جهات بنفع خوزستان است؛ از یک طرف روح قانونگذاری با تخصیص این سهمیه در مجلس شواری اسلامی متبلور می شود و یک سهمیه به خوزستان خارج از عرف معمول اضافه می شود.

همانطور که در استان اصفهان از مدل ۱+۱۹ استفاده می شود و یک سهمیه به اقلیت دینی ارامنه جنوب اختصاص یافته است با تخصیص این سهمیه بر لابیگری و قدرت استان در مجلس اضاف می گردد.

اختصاص سهمیه برای این اقلیت دینی کمترین پاسخی است به مهربانی، مردمداری، خوی لطیف و نوع دوستی این هموطنان خواهد بود. از نظر تاریخی این اقلیت دینی که به قدمت تاریخ دارای پیشینه هستند؛ مهاجر نبوده بلکه صاحب حق در این سرزمین نیز می باشند.

سکونت آنها در اطراف رود کارون و کرخه دارای تاریخ چند هزار ساله است و این بی انصافی است که در سرزمین ابا و اجدادی خود صاحب رای نباشند.

حقوق قانونی و مدنی این اقلیت دینی متاسفانه بعلت یک سری تنگ نظری ها دچار خدشه گشته، متاسفانه هر ۱۸ نماینده استان در تمام ادوار مجلس حداقل خدماتی را به این اقلیت نداده اند.

دستبرد اخیر به مغازه طلا فروشی این هموطنان که به شهادت یک نفر از این اقلیت منجر شد به نوعی به عدم اعتماد این اقلیت به دیگر قومیتهای استان تبدیل گشت؛ اما با حضور وسیع دیگر قومیت در مراسم تشیع و محکوم کردن این حرکت غیر انسانی از گسترش بی اعتمادی بوجود آمده جلوگیری کرد. اما حوادث آینده را نمی توان پیش بینی کرد که در کدام سوق و سیاق خواهد رفت؛ از این رو اختصاص سهمیه به این اقلیت دینی از واجبات مجمع نمایندگان استان در پیگیری این حق قانونی است، از طرف دیگر تشکیل کمپین حمایت از این سهمیه بنفع اقلیت مندائی کمترین کاری است که قومیتهای دیگر استان باید در این خصوص اقدام کنند.

با توجه به اینکه هنوز تخصیص ها خاتمه نیافته بر نمایندگان استان خوزستان بخصوص شهرستان اهواز واجب است در اولین هفته کاری مجلس درخواست کتبی خود را در این خصوص ارائه دهند و از طرف دیگر نخبگان استان با نامه نگاری با ریاست مجلس و کمسیون شوراها مجموعه اقداماتی را انجام دهند.

اکنون بهترین فرصت است؛ هم سهمیه ای به استان اضاف خواهد شد و هم حق قانونی این اقلیت دینی صلح دوست، داده شود و اگر امکان اضاف سهمیه اقلیت دینی به استان میسر نشد اختصاص یک سهمیه از ۳سهمیه اختصاص یافته حق مسلم این اقلیت دینی است.

فراموش نکنیم دموکراسی با شعار نیست و مردم سالاری نیر با نطق های آتشین نخواهد بود بالاتر از همه چیز، این اختصاص سهمیه روح اصلاح طلبی دینی را به منصه ظهور خواهند رساند.

https://hoorkhabar.ir/639500کپی شد!
180
۱
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • شیخ قایز الصابئی دوست عزیز و گرامی برای رسمی شدن.دیگر دیر شده است.و ما خواهان رسمی شدن دیگر نیستیم همه باید مهاجرت کنیم و علیکم السلام و رحمه الله و برکاتوو
منتشر شده۱