خوزستان در جایگاه سوم بی سوادی قرار دارد

به گزارش هورنیوز –  محمد تقی زاده مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان در نشست شورای آموزش و پرورش با بیان اینکه جلساتی با استاندار درخصوص بررسی معضلات آموزش و پرورش برگزار شده است، اظهار کرد: روز گذشته اولین تفاهمنامه بین استانداری و وزارت آموزش و پرورش با هدف ساخت ۳۰ درسه در مناطق محروم باوی، اهواز و حمیدیه منعقد شد.

وی با اشاره به اینکه در تلاش برای کاهش سن سوادآموزی هستیم، افزود: به دلیل چند زبانه بودن مردم این استان و همچنین وجود محرومیت های فرهنگی، اقتصادی، آسیب های اجتماعی و عقب ماندگی های تاریخی در خوزستان مقطع پیش دبستانی اجباری شد.

تقی زاده تصریح کرد: یک هزار و ۲۵۰ نفر از نوآموزان عشایر را برای اولین بار جذب پیش دبستانی  شد ضمن آنکه در دو سال گذشته تعداد پیش دبستانی ها را از ۳۰ به ۷۰هزار نفر رساندیم.

وی خاطر نشان کرد: رتبه استان در بی سوادی در جایگاه سوم و پس از استان های سیستان و بلوچستان و تهران قرار دارد و درحال حاضر ۶۵۰هزار بی سواد در خوزستان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان یکی از اولویت های مهم را توجه به بازماندگان از تحصیل دانست و گفت: فقر فرهنگی، اقتصادی، بی سوادی والدین، ازدواج های زودهنگام و بدسرپرستی از جمله دلایل بازماندگی از تحصیل دانش آموزان می شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل کانون های افت تحصیلی و مهارت های اجتماعی و آموزشی در خوزستان به مناطق دو زبانه و حاشیه ای باز می گردد.

تقی زاده اولویت بعدی را توجه به مدارس دخترانه خواند و اظهار کرد: برخی دختران در مدارس مناطق محروم دچار فقر اجتماعی هستند.

وی با اشاره به اینکه استان خوزستان دارای ۱۵هزار دانش آموز عشایری است، افزود: سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ۵ میلیارد تومان برای ساخت مدرسه در این مناطق در اختیار اداره کل آموزش و پرورش قرار داد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان به کمک سازمان هایی مانند سپاه، بنیاد قلم چی و شرکت نفت در ساخت مدارس اشاره و خاطر نشان کرد: این تعداد مدارس در مناطق عشایری جوابگو نیست.

وی مهارت آموزی فنی منابع انسانی را لازمه کار فرهنگیان دانست و توضیح داد: اعتقاد داریم معلمان زمانی می توانند آموزش دهند که به خوبی آموزش دیده باشند این مطلب زمانی مهم می شود که بدانیم در سال های اخیر ۲هزار و ۵۰۰ نیروی جدید جذب آموزش و پرورش شده اند.

تقی زاده رتبه علمی استان را درحال حاضر ۲۱ اعلام کرد و تصریح کرد: دو مقوله کنکور و آزمون های سال متوسطه دانش آموزان شاخص هایی برای تعین رتبه علمی استان هستند.

وی به توسعه مشارکت های مردمی به عنوان یکی از اولویت ها اشاره و یادآور شد: استان خوزستان در سال گذشته پس از استان تهران از این منظر در جایگاه دوم قرار گرفت اما همچنان ظرفیت های بی شماری  وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه از سال ۷۱ تاکنون مطالبات این اداره پرداخت نشده گفت: سازمان هایی مانند شهرداری ها و ادارات بیشترین بدهکاران این بخش هستند.

وی افزود: بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان طلب داریم که اگر وصول شود بخش عمده ای از مشکلات فرهنگیان مانند مسائل درمانی حل خواهد شد.

 

https://hoorkhabar.ir/613344کپی شد!
57
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.