بسته خبری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان

پیام تبریک مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان به مناسبت روز ملی کارآفرینی و آموزش‏های فنی و حرفه ای

بسم الله الرحمن الرحیم
علم برای عمل معنای اتم و‌ اکملش همین کاری است که فنی و حرفه ایها میکنند.
«مقام معظم رهبری»

شاید روزی که با ادغام چند بخش کوچک حمایت کننده از آموزشهای با رویکرد اشتغال در سال ۱۳۵۹، نهال سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی در کشور غرس میشد، هیچ کس باور نمی‏کرد؛ این نهال ظریف روزی به چنین درخت تنومندی مبدل و شاخه های پر برگش آنگونه بالنده شود که سایه آرامش بخش خود را بر سر فضای مهارت، فناوری و اشتغال نیروی انسانی جمهوری اسلامی ایران بگستراند و نیروی انسانی توانمند و ماهر در سایه سار این شجره پر بار پرورش یافته، فزونی تولید ملی و بهره وری نیروی کار که از ارکان اقتصاد مقاومتی است را موجب گردد.
اینجانب فرصت را غنیمت شمرده به مناسبت این روز بزرگ که به مثابه زادروز سازمان آموزش فنی و حرفه ای است و با افتخار در صفحه زرین ششم مرداد ماه تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان “روز ملی کارآفرینی و آموزش‏های فنی و حرفه ای” ثبت شده است، صمیمانه ترین تبریکات و درودها را به محضر همه همکاران سختکوش و پرتلاش عرصه تبدیل علم به عمل در اقصی نقاط ایران اسلامی، سفیران دیپلماسی مهارت در دنیا و همه کارآفرینان عزیز تقدیم میکنم و از آستان قدسی بزرگترین و ماهرترین صانع هستی، برای همگان سعادت، سلامت و عزت روزافزون مسألت مینمایم.

رحمن قلاوند
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان

آموزش های مهارتی در مدیریت منابع انرژی سهم بسزایی دارد/ سندتوسعه مهارت برای اولین بار در کشور مدون شد

رحمن قلاوند استفاده صحیح از منابع انرژی را یکی از آموزش های موردنیاز در جامعه دانست که باید به آن پرداخته شود و گفت: متاسفانه یکی از مواردی که در جامعه شایع شده، جلوگیری از ورود نورطبیعی خورشید با استفاده از پرده به فضای درون خانه و استفاده از نورهای مصنوعی به منظور روشن کردن فضا است.

وی افزود: استفاده از نورفلورسانت لامپ های کم مصرف سلامت جسمانی را به خطر می اندازد چون میزان پرتو ناشی از آن ها از لامپ‌های معمولی بیشتر است. با مصرف لامپ کم مصرف در منزل شاید بتوان درصد کمی هزینه برق منزل را پایین آورد ولی آیا به ریسک و عواقب احتمالی آن می ارزد؟

قلاوند تصریح کرد: از سوی دیگر برخی از مردم بیش تر از آن چه که نیازدارند از نور استفاده می کنند، لذا یکی از آموزش های مهارتی در جهت میزان استفاده از نور مناسب داده می شود.

وی با اشاره به یکی از مشکلات عمده در صنایع عنوان کرد: در صنعت عادت کرده ایم اگر تولیدی را شروع کردیم تا آخر به همان سیاق ادامه دهیم در صورتی که باید چرخه ای برای تولید تعریف شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان از تدوین سندتوسعه مهارت برای اولین بار در کشور خبرداد و اظهارکرد: شورای کارگروه پژوهشی استان خوزستان برای طراحی نقشه مهارت راه استان، با ترکیبی از کارشناسان دانشگاهی و آموزش فنی و حرفه ای، برنامه هایی را که در طی ۵ سال آینده مقرراست در هر شهرستانی انجام شود در ۱۶جلد طراحی کرده است.

قلاوند با بیان این که هدف از این کار ارائه آموزش های مهارتی براساس ظرفیت های توسعه های و اقتصادی هرشهرستانی است، ادامه داد: براساس این سند، برنامه ها، روش ها و رشته های آموزشی هر شهرستان و منطقه براساس نیازهای آموزشی آنان و پتانسیل ها و ظرفیت های آن منطقه شناسایی و تدوین شده اند.

وی در خصوص طرح توانمند سازی روستاییان و عشایرنیز بیان داشت : طبق تبصره ۲۰ از ردیف ۴ قانون بودجه سال ۹۴ تا مبلغ ۱۳هزار میلیارد ریال به منظور تامین مسکن جوانان، روستاییان، عشایر و … اختصاص یافته است که در ذیل این تبصره ۱۰ در صد از این اعتبار جهت توانمند سازی روستاییان، عشایر و ساکنان مناطق محروم و مرزی به سازمان فنی و حرفه ای داده می شود که اجرای دقیق این طرح نیازمند شناخت محدودیت های این مناطق می باشد و در حال حاضر این سند برای ۲۱ شهرستان استان مشخص شده است.

رحمن قلاوند اضافه کرد: با توجه به این که حداقل ۳۰درصد جمعیت خوزستان را روستائیان تشکیل می دهند یکی از نگرانی های عمده در استان های مختلف به خصوص خوزستان و در رأس آن اهواز به دلیل جمعیت زیادش، رشد مشاغل کاذب و گسترش حاشیه نشینی است که با توجه به طرح نیازسنجی صورت گرفته، می توان با ارائه های آموزش های لازم و ایجاد اشتغال پایدار در کاهش و یا رفع کامل نگرانی های موجود قدم برداشت.

این مقام مسئول با اشاره به لزوم تکمیل زنجیره شغلی تاکیدکرد: باید زنجیره شغلی به نحوی تکمیل شود که شخص در رشته های موردنیاز، آموزش های مهارتی تکمیلی را پشت سر بگذارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان به ترویج مدرک گرایی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه همه دستگاه ها متولی آموزش های مهارتی شده اند که نتیجه آن عمدتا ارائه آموزش هایی ناقص با رویکرد صدور مدرک است که باید برای این مساله راهی درنظر گرفت.

وی در ادامه افزود: همچنین در کشور ما بر خلاف کشور های پیشرفته تعداد دانش آموختگان کاردانی بسیار کمتر از کارشناسی است و یکی از وظایف سازمان فنی و حرفه ای اصلاح این الگوی هرم و پرورش نیروی تکنسین از طریق دانشگاه های فنی و حرفه ای استان است ازاین رو سعی کردیم در شورای آموزش و پرورش استان با همکاری تقی زاده مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان در آشنایی دانش آموزان با رشته های سازمان فنی و حرفه ای و جلوگیری از انتخاب نا آگاهانه رشته های نظری اقدام کنیم.

۱۰درصدازاعتبارتامین مسکن زوج های جوان خوزستان به اشتغال مناطق محروم اختصاص یافت

رحمن قلاوند اظهار کرد: امسال بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد ریال درکشور برای تامین مسکن زوج های جوان مناطق حاشیه شهرها و آسیب پذیر اختصاص یافته که از این میزان ۱۰ درصد به بخش اشتغال روستاییان و مناطق کمترتوسعه یافته اختصاص یافته است.

وی بدون اشاره به رقم اختصاصی برای خوزستان بیان کرد: اجرای این طرح در قالب قانون بودجه کشور برای توانمند سازی مناطق مرزی و روستاییان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: امسال بحث توانمندسازی روستاییان و عشایر در بخش اشتغال در اولویت کار دستگاه های مربوط به بخش اشتغال است.

قلاوند افزود: مناطق حاشیه اهواز جمعیت زیادی دارند که به دلیل خسارات دوران جنگ تحمیلی، عقب ماندگی های زیادی دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان با اشاره به اجرای طرح توانمند سازی در خوزستان اظهار کرد: در حدود ۷۰ درصد طرح توانمندسازی و نیازسنجی اشتغال در این استان انجام شده که بر اساس این طرح می توان اشتغالزایی را در خوزستان مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه از ظرفیت های فنی و حرفه ای برای اشتغالزایی استفاده نمی شود بیان کرد: آموزش های بسیار خوبی در برخی شهرستان های خوزستان همچون آموزش غواصی در خرمشهر انجام شده که می توان از این حرفه در کشورهای دیگر بویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز استفاده کرد.

قلاوند گفت: همچنین در بحث پرورش زنبور عسل پارسال بیش از ۲۰۰ نفر در شهرهای شمالی خوزستان آموزش دیدند که این تعداد سالانه توان تولید بالغ بر ۱۰۰ تن عسل را دارند.

وی اظهار کرد: فنی و حرفه ای خوزستان پارسال توسط آموزشگاه های خود بالغ بر چهار هزار شغل ایجاد کرد.

https://hoorkhabar.ir/577638کپی شد!
50
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.