پورعباس تأکید کرد: لزوم استانداردسازی فضای کلیه واحدهای استانی تا یک‌سال آینده

رئیس دانشگاه جامع علمی‌وکاربردی کشور با بیان این‌که واحدهای ستادی دانشگاه در استان‌ها باید از یک حداقل استاندارد برخوردار باشند و کیفی‌سازی باید از خود دانشگاه آغاز شود، ابراز امیدواری کرد همه مسؤولان و رؤسای واحدهای استانی همت خود را جمع کنند تا طی یک سال آینده هیچ واحد استانی با فضا و ساختمان غیر استاندارد در کشور وجود نداشته باشد.

دکتر عبدالرسول پورعباس در مراسم نمادین افتتاح ساختمان مرکزی دانشگاه جامع علمی‌وکاربردی خوزستان که چهارشنبه ۱۴ اسفند، هم‌زمان با ۳۴مین گردهمایی رؤسای واحدهای استانی این دانشگاه در اهواز برگزار شد، با اشاره به بازدید ۲٫۵ سال پیش خود از واحد خوزستان که در یک منزل ویلایی در منطقه ای مسکونی مستقر بود، اظهار داشت: دانشگاه با نظارت و پیگیری‌ طی سه سال گذشته، همت خود را جمع کرد تا ساختمان مرکزی واحد خوزستان در یک محیط و زمین مناسب در شأن این دانشگاه احداث شد.

وی با بیان این که احداث چنین ساختمان‌هایی در هشت استان دیگر کشور نیز رو به اتمام است، تصریح کرد: این روند باید در تمام واحدهای استانی دیگر هم دنبال شود و در واقع کیفی سازی از دانشگاه آغاز شود و واحدهای ستادی در استان‌ها باید از یک حداقل استاندارد برخوردار باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌وکاربردی کشور همچنین از تأمین زمینی به مساحت ۳۵ هزار مترمربع جهت استقرار ستاد مرکزی دانشگاه در منطقه ۲۱ تهران و در کنار شرکت سایپا خبر داد و افزود: به همین ترتیب تمام واحدهای استانی دیگر باید ستادهای خود را در ساختمان‌های مناسب مستقر کنند.

پورعباس با یادآوری بازدید خود از واحد خوزستان در تابستان امسال که تنها اسکلت این ساختمان به اتمام رسیده بود، بهره‌برداری از این پروژه در این بازه زمانی را نشانگر انجام کار بزرگی دانست و اظهار داشت: از همه رؤسای واحدهای استان‌ها درخواست می‌کنم همت خود را جمع کنند تا یک سال آینده هیچ واحد استانی در فضاهای غیراستاندارد مانند منازل مسکونی وجود نداشته نباشند.

وی با بیان این‌که برای انجام یک کار بزرگ همواره باید از خود شروع کنیم، افزود: وقتی می‌خواهیم شعار بدهیم باید حداقل امکاناتی را در اختیار داشته باشیم که یکی از این امکانات، فضاهای آموزشی و اداری است و امیدواریم در طول سال ۹۳ همه این فضاها به حد استاندارد برسد.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌وکاربردی کشور با اشاره به این‌که پس از خارج شدن ستاد مرکزی از محل فعلی، این ساختمان به ستاد استان تهران واگذار می شود، افزود: ستاد مرکزی در حاشیه غربی شهر و در مکانی که در واقع محل واقعی دانشگاه جامع علمی‌وکاربردی است با توجه به این‌که تمام منطقه صنعتی و قطب اقتصادی‌صنعتی کشور در آن منطقه متمرکز است، در بلوار دانش یعنی با محوریت توسعه دانش، مستقر خواهد شد.

به گزارش ایسنا پورعباس همچنین در حاشیه این مراسم درباره انگیزه برگزاری این گردهمایی در خوزستان، تصریح کرد: خوزستان، به فرموده امام (ره) دین خود را به اسلام ادا کرد بنابراین هر خدمتی به خوزستان جزء وظایف ذاتی مسؤولان محسوب می‌شود. از سوی دیگر خوزستان به دلیل وجود صنایع بزرگ در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، صنایع مادر، گردشگری و فرهنگ و هنر، استانی با استعدادهای بی‌نظیر است و  تنوع بسیار زیادی از انواع صنایع بزرگ و مادر، آثار باستانی گسترده و پتانسیل‌های گردشگردی بالا، منابع آبی عظیم و سدهای متعدد و بزرگ وجود دارد که همه این موارد خوزستان را به استانی ویژه تبدیل کرده که مستعد کارهای بزرگی است.

وی با اشاره به ارزیابی انجام شده از مراکز علمی‌وکاربردی کشور در حدود سه سال گذشته، افزود: در این ارزیابی مراکز علمی‌وکاربردی در خوزستان بسیار ضعیف بودند و چند مرکز موجود نیز در کیفیت پایین و حوزه‌های محدود و تنها در قالب‌های نظری فعالیت می‌کردند به همین دلیل تصمیم گرفته شد کار ویژه ای در این استان انجام شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌وکاربردی کشور با اشاره به استقرار واحد استانی خوزستان در یک منزل مسکونی، اولین اقدام در این زمینه را تأمین جایگاه مناسب برای این واحد عنوان و تصریح کرد: طی هماهنگی‌های انجام شده با دکتر حجازی استاندار وقت، زمینی که متعلق به دانشگاه و با برخی دستگاه‌ها مورد اختلاف بود، احیا شد و این واحد از ۲ سال پیش کلنگ زنی شد و امروز به بهره‌برداری رسید.

پورعباس ادامه داد: هم‌زمان در خوزستان از حدود ۱٫۵ سال گذشته، ۱۵ مرکز جدید در واحدهای صنعتی و تولیدی تأسیس و در مجموع یک نهضت توسعه آموزش عالی واقعی در استان شکل گرفت که امیدواریم خوزستان به یکی از قطب‌های آموزش علمی‌وکاربردی کشور تبدیل شود.

وی با بیان این‌که با روند در پیش گرفته شده در واحد خوزستان و سرعت توسعه فعلی آن، در آینده نزدیک برنامه‌هایی در حوزه‌های صنعت دریا و دریانوردی برای این دانشگاه در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از انگیزه های برگزاری این گردهمایی در خوزستان، افتتاح مرکز علمی‌وکاربردی حفاری ایران به‌عنوان هزارمین مرکز کشور است که آن را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم روزی دانشگاه به جایی برسد که ضمن گسترش کمی، کیفیت را نیز توسعه دهد.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌وکاربردی کشور با ذکر این نکته که استعداد بسیار بزرگی در دستگاه‌های اجرایی کشور وجود دارد، این استعداد را یک “استعداد آموزشی خاموش” نام نهاد و تصریح کرد: به کمک دستگاه‌ها و به همت دانشگاه در صدد احیای این استعداد هستیم؛ در حال حاضر مرکز علمی‌وکاربردی نفت راه‌اندازی شده‌است که مرکزی پیشرفته بوده و آینده خوبی برای آن تصور می‌شود.

پورعباس پیگیری توأمان علم و عمل در آموزش‌های علمی‌وکاربردی را مورد تأکید قرار داد و با بیان این‌که دانشگاه در مسیری “شغل‌محور” حرکت می‌کند و برنامه‌‌های دانشگاه در جهت تربیت نیروی کار مورد نیاز بازار و کسب‌وکار مدرن برنامه‌ریزی شده است، اظهار داشت: معمولا نشست‌های استانی در واحدهای استانی موفق برگزار می‌شود و استان خوزستان هم از ۲ سال گذشته با رشد چشمگیر خود، از نقطه صفر در حال رسیدن به یک نقطه مطلوب است. زیرا در واقع حضور و فعالیت مراکز علمی‌وکاربردی در خوزستان را در حد صفر می‌دانستیم اما در حال حاضر حدود ۲۵ مرکز واقعی علمی‌وکاربردی در خوزستان فعالیت می‌کند که می‌تواند خدمات شایسته‌ای برای این استان به ارمغان آورد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره امکان گسترش دوره‌های کارشناسی‌ارشد در این مراکز، خاطرنشان کرد: ابتدا باید طی دو تا سه سال دوره‌های کاردانی و کارشناسی در مراکز برگزار شود اما در هر حال مسیر رفتن به سمت دوره‌های کارشناسی‌ارشد برای مراکز باز است.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌وکاربردی کشور همچنین در خصوص کمبود نیروی انسانی در مراکز و واحد استانی خوزستان تصریح کرد: برخی مراکز قدیمی تقریبا از استانداردهای پایینی برخوردار هستند که دانشگاه تلاش زیادی در جهت رساندن این مراکز به استانداردهای لازم انجام داده‌است و تا حدودی این مراکز را تحت نظارت‌های شدید قرار دادیم تا به شاخص‌های استاندارد از نظر نسبت دانشجو به استاد، نسبت دانشجو به فضای آموزشی، نسبت دانشجو به کارمند و … دست یابند. در حال حاضر نظارت بر این مراکز انجام و اخطارهای لازم به آن‌ها داده شده‌است و در صورتی‌که در دوره مشخصی به استانداردهای لازم نرسند در رقابت سالم بین مراکز دیگر حذف می شوند.

پور عباس درباره تعامل دانشگاه با حوزه صنعت نیز تصریح کرد: در حال حاضر تعامل بسیار خوبی بین دانشگاه و دستگاه‌ها وجود دارد و تأکید دانشگاه بر این است که هیچ مرکز جدیدی در بخش دولتی ایجاد نمی‌شود. در این راستا در حال حاضر بستر بسیار مناسب آموزشی سازمان‌ها احیاء شده و در خدمت آموزش عالی کشور است.

https://hoorkhabar.ir/1555کپی شد!
100
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.