طلسم بیکاری خوزستان در مرز شکست قرار گرفته؟

استان خوزستان با وجود منابع و صنایع فراوان و ظرفیت های گسترده در حوزه‌های مختلف، با چالش جدی بیکاری روبرو است که، نیاز به راهکارهای علمی و تخصصی، تدوین سند و همکاری دستگاه‌های اجرایی دارد.

هورخبر – جوانان مهمترین گروه درگیر با معضل بیکاری هستند که زندگی آنها را با مشکلات زیادی مواجه می کند به گونه ای که برای تامین مایحتاج اولیه زندگی، تشکیل خانواده و بسیاری از موارد دیگر گرفتار شده و دچار افسردگی و بی انگیزگی می شوند. بزهکاری های اجتماعی، اختلافات خانوادگی، طلاق و بسیاری از چالش های دیگر از تبعات پدیده شوم بیکاری به شمار می رود.

استان خوزستان با وجود منابع مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی و …از جمله استان های با نرخ بالای بیکاری در کشور است که پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و دیگر موارد را به دنبال داشته است و یکی از علل مهاجرت از استان محسوب می‌شود. به منظور شناسایی و بررسی علل و پیامدهای این معضل در خوزستان لازم است خلاها و کمبودهای استان معرفی شود و با ارائه راهکار و همکاری دستگاهها در جهت رفع این مشکل تلاش کرد.

رییس جمهوری در سفر به خوزستان نیز بر رفع مشکل بیکاری و اشتغال زایی در خوزستان به عنوان یکی از اولویت های دولت سیزدهم در این استان تاکید داشت.

خوزستان رتبه سوم نرخ بیکاری در کشور

مهرداد نیکو رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان اظهار داشت: نتایج بررسی نرخ بیکاری سال ۱۴۰۱ از سوی مرکز آمار ایران نهایی نشده است اما تحقیقات سال ۱۴۰۰ مرکز آمار ایران در طرح اشتغال نشان می‌دهد که نرخ بیکاری خوزستان ۱۲.۶ درصد بوده که حدود سه درصد از میانگین کشوری بالاتر است و رتبه سوم را بین دیگر استان‌ها به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در خوزستان حدود ۱۳ درصد اشتغال ناقص است یعنی از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شاغل، ۱۳ درصد معادل حدود ۱۶۰ هزار نفر اشتغال ناقص دارند. ۲۰۰ هزار نفر شاغل کشاورزی خوزستان، تابع وضعیت آب هستند که در صورت مطلوب بودن وضعیت آب و آورد رودخانه‌ها، کشت تابستانه انجام و در غیر این صورت به کشت پاییزی می‌پردازند. اگر وضع آب در برخی سال‌ها مناسب نباشد کشت تابستانه تعطیل و یا به شدت کاهش می‌یابد که در نتیجه نرخ بیکاری در تابستان بالا خواهد رفت.

اصلی ترین راهبرد رفع بیکاری اجرای پروژه های اشتغال زای بزرگ است

در ادامه محمد راضی جلالی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری خوزستان گفت: رویکرد استانداری خوزستان این است که با استفاده از ظرفیت‌های صنایع مادر و بزرگ، صنایع پایین دست توسعه یافته و اشتغال‌زایی و ارزش افزوده ایجاد شود که در این صورت بحران خام فروشی به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از تولیدات از جمله نفت و پتروشیمی خام فروشی اتفاق می افتد عنوان کرد: در صورت توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با ایجاد شهرک های شیمیایی که جزو مصوبات سفر رییس جمهوری به خوزستان بود می‌توان از محصولات خام، محصولات نهایی تولید و با چندین برابر ارزش آفرینی، درآمد و اشتغال‌زایی ایجاد کرد.

راضی جلالی با بیان اینکه در زمینه‌های غیرصنعتی از جمله تولید خرما و یا ذرت نیز وضعیت به همین منوال است اضافه کرد: فرآوری و زنجیره ارزش محصول خرما آنچنان مورد توجه قرار نگرفته که با ایجاد این زنجیره محصولات زیادی با ارزش بیشتر از خرمای معمولی تولید شده و اشتغال و درآمد خوبی ایجاد می‌کند. با راه اندازی پالایشگاه غلات محصولات متنوعی قابل احصا است که با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیاز به حمایت‌های مالی دارد، پالایشگاه خرما نیز در مرحله مطالعات است.

وی در ادامه توضیح داد: سند ارتقای تولید و اشتغال استان در دست تدوین است که نقشه راه توسعه اشتغالزایی را مشخص می‌کند. اولویت‌های استان در قالب سند ارتقای تولید و اشتغال تدوین می‌شود و نقشه راه دستگاه‌ها و وظیفه هر سازمان و دستگاه مشخص خواهد شد.

https://hoorkhabar.ir/713015کپی شد!
5607
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.