ریشه برخی از واسطه گری ها در دولت است

هورنیوز – همایون یوسفی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که عصر شنبه (۱۰ شهریور) با اشاره به شرایط اقتصادی کشور، گفت: لازمه حل مشکلات کشور گفتگو است و یکی از حوزه هایی که باید درباره آن گفتگو شود اقتصاد است چرا که به جرات می توان گفت شرایط اقتصادی فعلی در بحرانی ترین وضعیت پس از انقلاب قرار دارد.

وی افزود: تصمیم هایی که در حوزه اقتصاد گرفته می شود جزیره ای است و منطبق بر واقعیت ها نمی باشد و بیشتر بر اساس مسائل سیاسی اتخاذ می شوند که این یک خطر بالقوه برای اقتصاد به شمار می رود.

یوسفی گفت: در حوزه قانون گذاری قوانین خوبی مانند اصل ۴۴ وجود دارد اما به دلایل مختلف این قابلیت ها اجرا نمی شوند. از دلایل عدم اجرای این قوانین می توان به سه حوزه بانک، تامین اجتماعی و مالیات اشاره کرد. بانک ها در حقیقت به سوی بنگاه داری حرکت کرده و پشتیبان دولت هستند از سوی دیگر تامین اجتماعی نیز به وظایف و کارکردهایش عمل نمی کند و در حوزه مالیات نیز وضع به همین گونه است.

نماینده اهواز در مجلس اضافه کرد: فشار تحریم های داخلی در ایجاد شرایط فعلی بیش از تحریم های خارجی می باشد؛ تحریم هایی مانند بخشنامه های دولتی، اخذ مالیات علی الحساب از خدماتی که ارائه شده اما مبلغی آن پرداخت نشده است. همچنین فرآیند های طولانی اخذ مجوز و امثال آن باعث تشدید شرایط موجود کمک نموده است.

وی بیان کرد: در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بیش از آنکه به بخش خصوصی توجه شده باشد بخش خصولتی تقویت شده است. ریشه برخی از شبکه های واسطه گری که باعث افزایش قیمت ها می شود در دولت است و شاید همین دلیل دولت عزم چندانی برای مقابله با آنها ندارد.

یوسفی الظهار کرد: در حال حاضر راه برون رفت هر کشور از شرایط بد اقتصادی بخش خصوصی است اما متاسفانه دولت به رقیبی برای بخش خصوصی تبدیل شده است. دولت به واسطه افزایش نرخ دلار درآمد خوبی را به دست آورده است اما موفق نشده این درامده را به بخش خصوصی تزریق کند.

https://hoorkhabar.ir/675524کپی شد!
63