آقای رئیس جمهور، انصافاً بر عهد خود بوده اید ؟

بعد از کلی وعده ترمیم کابینه و انتظار بحق مردم برای عزل تیم ناکارآمد اقتصادی و برنامه ریزی دولت، رئیس محترم بانک مرکزی بزرگواری نموده و طبق فرموده ریاست دولت، خود استعفاء داده‌اندو مابقی تیم اقتصادی هم که ظاهرا از عملکرد خودشان راضی هستند و نیازی به استعفاءنمی بینند و در عزل و تعویض هم که عجله‌ای نیست.

در حوزه برنامه ریزی و نظارت بر دخل و خرج مملکت هم که به واقع سبب گلایه ونگرانی شدید مردم گردیده است و آقای نوبخت که عزل ایشان تقریبا خواست مردم و نخبگان کشور میباشد، علرغم اعلام استعفاء توسط ایشان رئیس دولت با استعفاء، موافقت ننموده است که ظاهرا یا استعفاء در حد تعارف بوده است یا آقای رئیس جمهور از وضعیت برنامه کشور راضی هستن!!! ویا انشاءالله بدنبال تعیین گزینه ای مطلوب و توانمند هستند که به خواست عمومی پاسخ مثبت داده شود.

به هرحال، سیف رفت با کارنامه ای بسیار نقدبرانگیز و غیر قابل تحمل والبته قابل بررسی و قطعاً الگویی عبرت انگیز برای مدیران اقتصادی بخصوص رئیس جدید بانک مرکزی، که انشاءالله اشتباهات ایشان را تکرار نکند و راه رفته را طبق سنت گذشته و حاکم بر کشور، مجددا نرود.
از طرفی نیاز ضروری است که دستگاه‌های نظارتی در سه قوه مملکت به بررسی وضعیت بانک مرکزی وبخصوص عملکرد ضعیف و پراز ابهام آقای سیف رسیدگی نموده و دلایل مشکلات و انحرافات جاری و سوءمدیریت های اتفاق افتاده را کشف و احیاناً با تخلفات جاری برخورد شایسته مبذول نمایند وحداقل مردم دلیل قدردانی ریاست جمهور و اعضاء محترم دولت را از زحمات!!! ریاست قبلی بانک مرکزی، شفاف بدانند.

البته جای تعجب و گلایه برای مردم است که:

آیا دلار را سه هزارتومان تحویل گرفتن و بانرخ نزدیک ده هزارتومان تحویل دادن تشکر دارد؟

آیا افزایش قیمت سکه طلا از حدود هشتصد هزار تومان به سه میلیون و ششصد هزار تومان قدردانی می خواهد؟

آیا بی برنامگی و بی تدبیری و تخلفات متعدد شبکه‌ بانکی کشور و روزمرگی حاکم بر امور بانکی جای تشکر دارد؟

آیاحاکم کردن سودبیش از سی و پنج درصدی (سود تسهیلات،دریافت کارمزد نقدی، اجبار وام گیرنده به سپرده گذاری بدون سود به میزان بیست و پنج درصد وام دریافتی، بیمه اجباری میزان وام دریافتی وغیره) تسهیلات بانکی پرداختی آنهم با سفارش و وثیقه های سنگین برای مردم بخصوص بازاریان وصنعتگران و کارآفرینان، تشکر وقدردانی می‌خواهد؟

آیا حاکم کردن روزمرگی و بخشنامه های متعدد که سبب ایجاد رانت های برای پرداخت وام های مبالغ بالا وبدون وثیقه های لازم که عمدتاً سبب حیف ومیل منابع مالی و البته سرمایه های ملت گردیده، نشان تلاش قابل تقدیر است؟

آیا عدم نظارت بر موسسات بانکی غیر قانونی و بانک های خصوصی و فجایع پیش آمده درکشور و حیف ومیل سرمایه های ملت جای تقدیر و تشکر باقی گذاشته است؟

آیا عدم مدیریت ونظارت بر امور ارزی و اتلاف منابع مالی مملکت و رانت خواری درشبکه توزیع منابع ارزی بخصوص توزیع حدود بیست میلیارد دلار اخیر و سقوط وضعیت اقتصادی کشور و حاکم کردن تورم شدید بر زندگی ملت قدردانی می‌خواهد؟

شاید رکود صنعت و تجارت، همراه با حاکم گردیدن تورم افسار گسیخته و البته بیکاری و فقر ملت، بیماری و ناتوانی در درمان وهزار مصیبت حاصل از فقر و نداری وشرمندگی ملت درمقابل فرزندان خود که چاره را جز خودکشی نمی بینند، قدردانی می خواهد؟

یا از بین رفتن دارائی های مردم و سقوط سرمایه های آنان و کاهش ارزش بیش از هفتاد درصدی پول ملی، چه جایی برای تقدیر و تشکر گذاشته است؟

البته میدانم که بعضی از همراهان و دولتیان مثل همیشه می‌گویند سیاه نمایی نکنید و به دولت درشرایط خاص آسیب نرسانید و البته با انصاف هایشان هم باقبول نیم بند مشکلات، قدری از مسائل را حباب و حاصل توطئه علیه دولت وقدری را البته به گردن دولت های قبل و همچنین شرایط خارجی و داخلی انداخته و گروهی نیز دردفاع از رئیس مستعفی بانک مرکزی برآمده و مشکلات را صرفآ حاصل عملکرد ایشان نمی دانند که باید پذیرفت در این مورد الحمدالله صادقانه می‌گویند!!!

ولی این تذکر را اول به هیات محترم دولت بویژه به ریاست محترم جمهور باید داد که عامل مشکلات و مصیبت های کشور که البته تنها اقتصادی هم نیست، فقط یک نفر نمی باشد و کلیه دولتمردان و در راسشان، شخص رئیس دولت باید پاسخگو باشد اما چه باید کرد که ظاهرا از نظر دولتیان ، آنچه اقدامات جاری به آنان، نشان می‌دهد حتی در امور بانکی مشکلی وجود نداشته است و بقول برخی از دولتمردان حال اقتصاد خوب است!! و عملکرد رئیس مستعفی بانک مرکزی قابل تقدیر هم بود شاید هم باید به ایشان نشان افتخار داد!!.

آقای رئیس جمهور و هیات محترم دولت، قطعاً می پذیرید که شما عهدی با ملت برای خدمت ودرکل برقراری امنیت، رفاه و آسایش مملکت، که حاصل همه برنامه‌های شما باید می گردید، داشته اید.

انصافا بر عهد خود بوده‌اید؟

امنیت روحی و روانی و رفاه و آسایش برای ملت به ارمغان آوردید؟

چرخ اقتصاد کشور را در کنار دیگر چرخ ها، در مملکت به حرکت در آوردید؟

سفره تهی مردم، به جای مانده ازسیاست آوردن سود نفت بر سفره آنان، میراث به جای مانده از سیاست های معجزه هزاره سوم را توانستید در همان وضعیت نگهدارید یا سفره هم زکف ملت برفت؟

آقای روحانی :

شما سرمایه عظیم رای ملت را درحمایت خود دارید، مردم انتظار وفای به عهد را دارند و خواهان تغییرات گسترده ای در دولت از تیم اقتصادی و برنامه ریزی کشور و بویژه عزل مسئولان مربوطه در هر جایگاهی را که دربحران ارزی مملکت و اقدام اخیر توزیع بدون نظارت و هرج و مرج همراه با سوء استفاده ارز کشور دخیل بوده اند، را دارند.

بپذیرید که با ابراز یک جمله عذرخواهی توسط بعضی از اعضای دولت و مدیران ارشد، دردی از مردم دعوا نخواهد گردید. اعتماد مردم خدشه دارشده است.

عذرخواهی یعنی پذیرش اشتباه و سوء مدیریت، پس از آنان بخواهید عذرخواهی را رها و شجاعانه استعفاء دهند.

البته ملت انتظار دارند که کلیه افراد و مدیرانی که در این سهل انگاری و تخلف بزرگ در شرایط سخت مملکت دخیل بوده اند، در هرمقام و منصبی، عزل گردند و در راستای شفاف سازی مسائل و مشکلات جاری اقدام و احیاناً برخورد قانونی با متخلفین بعمل آورده شود که این امر نه تنها سبب تضعیف دولت و مدیران مملکت نمی گردد بلکه با تمیز دادن خدمت از خدای ناکرده خیانت، سبب قدردانی ملت از مدیران شایسته و خادم و البته حمایت قاطع از دولت خدمتگزار خواهد گردید .

انشاءالله که تا شفاف شدن و ریشه یابی مشکلات به افراد عزل شده یا مستعفی، اجازه داده نخواهد شد بعنوان سفیر!!! و احیاناً زندگی در خارج از کشور به استرالیا، کانادا و دیگر نقاط دنیا تشریف ببرند تا به وضعیت دوران مدیریت آنان و حسابرسی امور درحوزه مسئولیت شان اقدام گردد.

آقای روحانی :

حماسه حضور مردم و رای پاک و جاودانه همراه «باعشق و امید به شما» بزرگترین سرمایه و پشتیبان جنابعالی برای تحول و عمران و آبادانی کشور و حاکم کردن تدبیر و گفتمان در عرصه داخلی و خارجی و البته پرهیز از تشنج و تندروی است.

درنگ نکنید وبر اساس محقق کردن اصل شایسته سالاری با انتخاب افرادی متخصص، توانمند و شجاع، متعهد و معتقد به خدمت بی منت به ملک و ملت و از همه مهمتر یار واقعی برای شما، درجهت وفای به عهدبامردم، برنامه علمی و اجرایی با درنظر گرفتن منابع کشور بر مملکت حاکم کنید و
با نظارت بر حسن اجرای امور به رفع مشکلات جاری اقدام نمایید و بدانید که دراین راه قطعآ حمایت همه ارکان نظام و مملکت را به همراه خواهید داشت.

درخاتمه انتظار می‌رود قوای محترم قضائیه و مقننه نیز در همراهی با رئیس جمهور،به شفاف سازی امور و احیاناً رسیدگی به تخلفات و برخورد قاطع با متخلفین و زنده نگهداشتن امید ملت که بدلیل بی تدبیری و روزمرگی وسوءمدیریت ها و حوادث جاری، مورد حمله قرار گرفته است، به وظایف ذاتی و قانونی خود عمل و با دولت محترم مساعدت لازم را مبذول فرمایند که همدلی قوای کشور، در راستای حاکم کردن قانون وبرنامه و استفاده حد اکثری و بهینه از منابع کشور تنها راه سعادت کشوراست و سبب حمایت قاطع ملت از دولت و ارکان نظام در شرایط حساس داخلی و بویژه خارجی خواهد گردید.

حمید زنگنه نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی

https://hoorkhabar.ir/674802کپی شد!
95