قطار شهری اهواز با منابع مالی موجود چشم‌انداز مثبتی ندارد

هورنیوزرحیم کعب عمیر در ارزیابی آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه قطار شهری اهواز اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته، این پروژه عقب‌افتادگی زیادی داشت اما در این دوره سه هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای فاز اول خط یک پروژه به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر، مجوز بانک مرکزی این اوراق مشارکت پایدار شده و در روال اداری قرار گرفته است تا نقد و به پروژه تزریق شود. اما متأسفانه روال اداری در ایران بسیار زمان‌بر است. انشاءالله با تزریق این ۳۰۰ میلیارد تومان به پروژه به علاوه ۱۵۰ میلیارد تومان پول توسط دولت، قطار شهری به حرکت می‌افتد.

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: شورا تصویب این اوراق مشارکت را مشروط بر این دانست که تمام پول این اوراق فقط برای تکمیل و اتمام فاز اول خط یک پروژه قطار شهری به کار گرفته شود و به هیچ عنوان صرف بدهی‌ها نشود.

کعب عمیر عنوان کرد: بر اساس گزارش‌های مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز، طول کل خط یک قطار شهری ۲۳ کیلومتر است که عملیات اجرای آن در چهار فاز برنامه‌ریزی شده است. دپوی خیابان اقبال تا ایستگاه فرهنگی به طول شش کیلومتر بخشی از فاز اول خط یک مترو است که بیش از ۹۰ میلیارد تومان بابت سیویل (CIVIL) و ۵۳ میلیون دلار بابت تجهیزات ویژه بدون ناوگان این قسمت از پروژه پیش‌بینی شده است. فاز دوم پروژه نیز از ایستگاه مصلا تا ایستگاه دانشگاه ادامه دارد.

وی ادامه داد: زمان راه‌اندازی فاز اول خط یک از ایستگاه سه راهی فرودگاه تا ایستگاه میدان بارفروشان قدیم، حداکثر تا ظرف ۲۰ ماه آینده وعده داده شده است که با تزریق ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار ذکر شده، قول راه‌اندازی آن را داده‌اند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: در واقع با منابع اعتباری شهرداری، چشم‌انداز مثبتی برای قطار شهری نمی‌بینم. کل درآمدهای شهرداری حدود ۶۰۰ میلیارد تومان و هزینه‌های شهرداری هم حدود ۵۵۰ میلیارد تومان است. بنابراین چیزی برای اجرای اینگونه پروژه‌ها از آن باقی نمی‌ماند.

کعب عمیر ادامه داد: پروژه مترو اهواز قطعا نیاز به منابع اعتباری جدید دارد و دولت باید به کمک بیاید تا بتوانیم منابع مالی جدیدی برای پروژه تعریف کنیم. به هر حال پروژه مترو اهواز حدود ۱۳ سال است که کلید خورده است و اکنون باید به فکر منابع مالی جدیدی برای پروژه بود.

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/670695کپی شد!
284
۱
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • حسن سلام. آیا مترو در دیگر شهرها هم توسط بودجه دولت به طور کامل راه اندازی شد. آیا شگردهای مدیریتی ، اختیارات و بکارگیری از اوراق مشارکت، نمیدانم استفاده از توان مالی شرکتها مثل طرح احداث جاده پل زال به خرم آباد نمی تواند این پروژه را تکمیل کند به نظر من فقط منابع مالی کار ساز نیست و نبود (مدیریت کار آمد و اراده )تکمیل این پروژه را متوقف کرده است.
منتشر شده۱