پراید بیشترین سهم را در تلفات جاده‌ها دارد

هورنیوز – غلام‌عباس بهرامی‌نیا در نشست خبری که دیروز، ۳۰ آذرماه به مناسبت گرامیداشت “هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری” در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در بخش حمل و نقل عمده کارهای اجرایی به بخش خوصوصی واگذار و بیش از ۹۷ تا ۹۸ درصد از کارها برون سپاری شده است و فقط بخش حاکمیتی کارها بر عهده ما است .

وی افزود: کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در حوزه حمل و نقل، برنامه‌ریزی و سیاست گذاری در حمل و نقل جاده‌ای و شبکه‌های مواصلاتی راه‌ها در استان است. همچنین در بحث راهداری نیز، نگهداری از شبکه راه‌های کشور بر اساس قوانین و مقررات بر عهده ما است .

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان تصریح کرد: استان خوزستان دارای ۱۶هزار و ۹۹۳ کیلومتر انواع راه‌ها را است که بیش از ۱۶۶۰ کیلومتر از این راه‌ها، راه‌های شریانی است و ۱۶۴۲ کلیومتر نیز راه ترانزیتی در استان وجود دارد .

بهرامی نیا عنوان کرد: استان به واسطه موقعیت خاصی که از نظر جغرافیایی، صنایع و… دارد، یک استان ویژه و حمل و نقلی در کشور به حساب می‌آید و شکل‌های مختلف حمل و نقلی نیز در آن وجود دارد. استان خوزستان از معدود استان‌هایی است که مدهای مختلف حمل و نقل در آن است .

خوزستان در بسیاری از شاخص های حمل و نقلی رتبه اول را دارد

وی با بیان اینکه استان خوزستان در بسیاری از شاخص‌های حمل و نقلی در کشور رتبه اول را دارد، گفت: در استان خوزستان ۳ پایانه باربری، ۲۴ پایانه مسافری، ۲پایانه مرزی، ۱۴۳ شرکت فعال مسافربری، ۳۰۲ شرکت فعال کالا و یک شرکت حمل و نقل توانمند فعال است .

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان اظهار کرد: در استان خوزستان ۴۳ مجتمع خدمات رفاهی وجود دارد که در این زمینه استان اصفهان و خوزرستان مشترکا مقام اول را دارند. از نظر پراکنش این مجتمع‌های خدمات رفاهی به نسبت طول راه‌ها به تنهایی در جایگاه نخست کشور قرار داریم .

بهرامی نیا بیان کرد: به ازای هر ۵۵کیلومتر راه در استان خوزستان، یک مجتمع خدمات رفاهی در طول جاده‌ها وجود دارد و در این زمینه حتی از استان اصفهان نیز بالاتر هستیم. این شاخص در سطح کشور ۱۲۹٫۷ کیلومتر است و استان خوزستان در این زمینه از میانگین کشوری وضعیت بهتری دارد .

خوزستان رتبه دوم در زمینه تلفات جاده‌ای

وی با اشاره به اینکه خدماتی که در سطح محورهای استان ارائه می شود، مطلوب است، ادامه داد:استان خوزستان بر اساس آمار پزشکی قانونی در ۷ماهه امسال پس از استان فارس، پرتلفات ترین استان کشور است .

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان بیان کرد: این مساله به واسطه طول راه‌هایی است که در استان خوزستان وجود دارد و باعث می‌شود تا شاهد تردد بیشتری در استان باشیم. در ۷ماهه سال ۹۵، ۳۷۱ فوتی داشتیم، اما در ۷ماهه سال ۹۶، شاهد فوت شدن ۳۱۴نفر در جاده های استان بودیم که این آمار بیانگر کاهش ۱۵٫۴ درصدی میزان فوتی‌ها در جاده های استان است .

خوزستان در کاهش تلفات در کشور رتبه چهارم را دارد

بهرامی نیا با بیان اینکه استان خوزستان در زمینه کاهش تلفات رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: ما تردد بسیار زیادی را با توجه پتانسیل‌های استان در بخش‌های مختلف شاهد هستیم و این رتبه با توجه به طول راه‌های استان، رتبه مناسبی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه ۴۸درصد از تلفات استان بر اثر واژگونی است، گفت: ۴۵درصد از تصادفات در استان خوزستان در روز و ۵۵درصد دیگر در شب اتفاق می افتد. در ساعت ۱۴تا ۲۲ بیشترین میزان تصادفات را در جاده های استان شاهد بوده ایم. همچنین در تصادفاتی که شاهد تلفات هستیم، ۷۵درصد تلفات مرد و ۲۵درصد زن هستند .

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان عنوان کرد: بیش از ۷۰درصد از تلفات در محل حادثه اتفاق می افتد و این مساله بیانگر آن است که شدت تصافات در خوزستان بالا است و به محض اینکه تصادف اتفاق می‌افتد، افراد فوت میکنند .

بهرامی نیا با بیان اینکه کیفیت خودرو نقشی اساسی در تلفات تصادفات دارد و باید کیفیت خودروها ارتقا پیدا کند، گفت: ۵۵درصد تلفات ناشی از تصادفات کشور مربوط به خودروهای سواری است و خودروی پراید بیشترین سهم را در تلفات جاده‌ای در استان خوزستان و کشور دارد.

برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با استفاده از ظرفیت خودروهای اروندی

وی افزود: به دنبال آن هستیم تا خودروهای سواری حمل و نقل عمومی درون استانی را با توجه به وجود ظرفیت خودروهای اروندی، با دریافت مصوبه‌ای از این طریق نوسازی کنیم. در این زمینه در حال مکاتبه هستیم تا بتوانیم از این ظرفیتی که در استان وجود دارد استفاده کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: سه عامل اصلی که در استان خوزستان باعث تصادفات می‌شود، بحث سرعت غیرمجاز، برخوردهای رخ به رخ و انحراف به چپ است.

مقوله ایمنی مربوط به یک دستگاه نیست

بهرامی نیا با بیان اینکه مقوله ایمنی مربوط به یک دستگاه نیست، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم شاهد ارتقاء ایمنی باشیم، علاوه بر مدیریت واحدی که باید اعمال شود، همکاری همه دستگاه‌ها را نیز می طلبد.

وی ادامه داد: در دولت کمیسیون ایمنی راه ها در سطح ملی به صورت جدی موضوعات را رصد می کند و هر سال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش آمارها در سطح کشور هستیم. علی رغم اینکه زیرساخت‌ها به تناسب خودروهایی که وارد شبکه می‌شوند، رشد ندارند اما بازهم شاهد کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای در کشور هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به ایمن سازی مدارس حاشیه راه‌ها، اظهار کرد: ۱۷مدرسه تا کنون ایمن سازی کرده‌ایم و تا پایان سال جاری نیز ۳۵مدرسه را ایمن سازی خواهیم کرد.

بهرامی نیا گفت: ۱۱ پاسگاه پلیس راه در سطح استان خوزستان وجود دارد که تعدادی از آنها فرسوده است. در این زمینه سه پاسگاه در محورهای ایذه ـ دهدز، بهبهان ـ گچساران و اهواز ـ سربندر به طور کامل تخریب و تا پایان سال مالی بازسازی خواهند شد و به بهره‌برداری می رسند.

ناوگان باری خوزستان عمر بالایی دارد

وی با بیان اینکه سازمان به دلیل ارتقاء کیفیت در بخش مسافربری، طرح شبکه سیر را اجرایی کرده است، ادامه داد: ناوگان مسافربری برون شهری خوزستان چهار سال از میانگین سن کشور جوان تر است اما در زمینه کامیون متاسفانه ناوگان استان عمر بالایی دارد. در این خصوص سازمان راهداری در بحث مسافربری و باری، تسهیلات خوبی را برای این بخش درنظر گرفته است تا شاهد نوسازی این ناوگان باشیم.

در اربعین بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار نفر زائر از مرزهای خوزستان عبور کردند

بهرامی نیا با اشاره به اینکه در اربعین سال جاری مشکلات آنچنانی برای بحث جابجایی نداشتیم، گفت: در ایام اربعین سال جاری بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار نفر از زائران از مرزهای خوزستان عبور کردند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث نگهداری از راه ها و عملیات راهداری عنوان کرد: در ۹ماهه امسال، حدود سه هزار کیلومتر خط کشی انجام دادیم که تا پایان سال این عدد به ۶ هزار کیلومتر افزایش پیدا می‌کند. همچنین نصب ۱۵ کیلومتر گاردریل جدید، ۱۴ هزار عدد علائم ترافیکی در محورهای استان و همچنین ۷۰۰ متر مربع تابلوی اطلاعاتی از دیگر اقدامات در بحث راهداری بوده است.

بهرامی نیا بیان کرد: تعمیر حدود ۷۰کیلومتر از گاردریل ها، ۲۶۴ کیلومتر تعمیرات روشنایی و ۶۰۰ عدد تعمیرات چراغ‌های چشمک زن در ۹ماهه امسال انجام شده است. همچنین در بحث روکش های حفاظتی جاده ها برنامه داریم تا ۱۵۵ کیلومتر را تا پایان سال انجام دهیم. در این زمینه ۲۱ کیلومتر اجرایی شده است باقی مانده آن نیز به مناقصه رفته و منتظر انتخاب پیمانکار آن هستیم.

اصلاح ۱۵ نقطه پرحادثه خوزستان در سال جاری

وی ادامه داد: ۲۲۰ هزار مترمربع لکه گیری تاکنون انجام شده و پیش بینی می‌کنیم که تا پایان سال مالی ۳۵۰ هزار مترمربع را اجرایی کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با بیان اینکه ۱۲۰نقطه حادثه خیز در محورهای استان داریم، گفت: ۱۵ نقطه پرحادثه را در برنامه امسال داریم تا بتوانیم انجام دهیم. این طرح ها در مرحله مناقصه هستند و پس از عقد قرارداد امیدواریم بتوانیم اصلاح هندسی این نقاط را انجام دهیم. سایر نقاط نیز آشکارسازی شده است تا شاهد کاهش تصادفات در نقاط باشیم.

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/670225کپی شد!
82