خلأیی که فرهیختگان باید جبران کنند

هورنیوز – عقل در منابع دینی نقطه مقابل جهل است و انسان جاهل، نه انسان فاقد علم، بلکه انسان بی‌عقل است و عمل و تصمیم به‌دور از عقلانیت، عمل و تصمیم جاهلانه محسوب می‌شود.

عمل و اقدام مبتنی بر عقلانیت در منظومه تفکر دینی علاوه بر اینکه باید در جهت عبودیت خداوند باشد، متکی بر استدلال و منطق است و تأمین‌کننده منافع. عمل و تصمیم عاقلانه مبتنی بر محاسبات صحیح است و می‌تواند منشأ تحولات بزرگی باشد. با عنایت به آنچه گفته شد، انقلاب اسلامی ایران ناشی از عقلانیت بود و به صراحت و با صدایی بلند می‌توانیم بگوییم «انقلاب اسلامی، انقلاب عقلانی» است.

عقلانی بودن انقلاب از ویژگی‌هایی است که نه فقط در مرحله حدوث انقلاب، بلکه برای بقای آن می‌بایست حفظ می‌شد و امروز در یک نگاه کلان و با توجه به شاخص‌های اشاره شده در بالا، می‌توانیم ادعا کنیم انقلاب اسلامی مسیر خود را همچنان با عقلانیت ادامه می‌دهد؛ هر چند گاهی در بخشی از اجزاء و در رفتار برخی مسوولان یا انقلابیون، رفتارها و مواضعی را شاهدیم که با شاخص‌های عقلانیت انطباق ندارند و اگر نبود این‌ چنین رفتارها و مواضعی، موقعیت انقلاب و جایگاه آن بسی رفیع‌تر بود از آنچه امروز شاهد آنیم.

خوش‌باوری و پناه بردن به غرب، نبود خودباوری و اتکا نکردن به توانمندی‌های خود، پذیرفتن بی‌عدالتی‌های حاکم بر جهان تحت نام نظم جهانی، کوتاهی‌ها در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی، کم‌کاری‌ها در حوزه فرهنگ، برهم زدن برخی جلسات یا امثال برگزاری مراسم دعا و زیارت همزمان و در محل برگزاری کنسرت، برداشت‌های دم دستی از مقوله‌ پر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و محدود کردن آن به موضوع حجاب و فتنه انگیزی و ایستادگی برخی جریانات در برابر جمهوریت نظام، نمونه‌هایی از رفتارهای غیرعقلانی برخی مسوولان، برخی نیروهای دلسوز و برخی جریان‌های سیاسی‌ است که هزینه‌های تحمیل شده به مردم و نظام و چهره انقلابیون و متدینین از قبل آنها، بعضا غیرقابل محاسبه است! اما همه اینها مانع عقلانیت کلان حاکم بر انقلاب اسلامی  نبوده اند.

تشکیل سریع نظام اسلامی و تدوین قانون اساسی بلافاصله پس از پیروزی انقلاب، ۳۸ سال ایستادگی نظام در برابر انواع توطئه‌ها و تهدیدات و عبور از آنها، هشت سال مقاومت مومنانه در جنگ تحمیلی، پذیرش جوانمردانه قطعنامه از سوی امام(رحمه‌الله‌علیه) پیشرفت های کشور در عرصه‌های گوناگون علم و فن‌آوری، دور نگه داشتن کشور از ورود به حداقل دو جنگ پس از پذیرش قطعنامه، مهار و نحوه برخورد با سران فتنه ۸۸، حفظ استقلال سیاسی کشور در عالی‌ترین سطح و برقرار نکردن رابطه با آمریکا، تدابیر عالی نظام درمذاکرات هسته‌ای‌، مصون ماندن از تبعات منفی بحران‌های منطقه‌ای و اقتدار روز افزون منطقه‌ای، تنها فرازهایی از بروز و ظهور عقلانیت حاکم بر انقلاب اسلامی طی ۳۸ سال گذشته‌اند.

بعد عقلانی انقلاب اسلامی و دوران پس از پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی از مهم‌ترین ابعاد این انقلاب است که تا کنون در‌باره آن کمتر گفته و نوشته شده و جا دارد فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی این خلأ را جبران کنند.

https://hoorkhabar.ir/620484کپی شد!
105