بندر خرمشهر، پیشتاز صادرات سیمان در بنادر کشور

عادل دریس افزود: این میزان سیمان از مرز دریایی خرمشهر به بنادر ابوفلوس و بصره عراق صادر شده است.
وی با بیان اینکه سیمان به صورت روزانه از بندرگاه خرمشهر صادر می شود ، افزود: فعال شدن صادرات سیمان به عنوان یک مزیت نسبی برای بندر خرمشهر سبب ایجاد اشتغال بکار تعداد زیادی شناور در مسیر خرمشهر – بصره شده است.

* شناورسازی ۱۵۵ فروند شناور مغروقه در کارون و اروندرود

دریس گفت: تاکنون ۱۵۵فروند شناور مغروقه در رودخانه های کارون و اروند که در جریان آتشباری نیروهای بعثی عراق غرق شده است با توانمندی های متخصصان داخلی کشورمان شناورسازی شده که سبب بالا رفتن ضریب ایمنی تردد شناورها در این دو آبراه شده است. مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر افزود: از این تعداد شناورسازی مغروقه ها ، ۳۱فروند در آبراه ارود و ۱۲۴فروند در کارون بوده است.
وی گفت: ۱۵۶میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی کشور ، برای شناورسازی ۴۲فروند مغروقه در اروندرود و کارون در سه سال اختصاص یافته است.
دریس با اشاره به هزینه های سنگین شناورسازی مغروقه ها افزود: هزینه شناورسازی هر مغروقه ۷۰درصد ارزش مغروقه را تشکیل می دهد بنابراین برای مالکان شناورها صرفه اقتصادی ندارد که خود اقدام به شناورسازی کنند.
وی گفت: امسال شش فروند مغروقه در اروند و کارون شناورسازی شده است.

* ۴۵۰میلیارد تومان هزینه لایروبی اروندرود

دریس هزینه لایروبی اروندرود را ۴۵۰میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: طبق معاهده ۱۹۷۵الجزایر ، هرکشور ایران و عراق باید مشترکا برای لایروبی اروندرود اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه عراقی ها به دلایل متعدد از جمله چالش های امنیتی ناشی از جنگ با داعش ، لایروبی اروندرود را در اولویت کاری خود قرار نداده اند ابراز امیدواری کرد با راه اندازی مجدد دفتر همکاری های مشترک مرزی بتوان گام های عملی برای لایروبی اروندرود برداشت.
وی با اشاره به اینکه با شرایط موجود امکان تردد شناورهای ۲۰هزار تنی در آبراه اروندرود وجود دارد افزود: با لایروبی اروندرود امکان تردد کشتی های ۵۰هزار تنی می توانند در این آبراه تردد کنند.
وی با بیان اینکه بندر خرمشهر یک بندر فیدری است افزود: حتی با لایروبی اروندرود کشتی های بزرگ بین ۵۰تا ۱۰۰هزار تنی نیز نمی توانند در بندرگاه خرمشهر پهلو بگیرند.

*بندر خرمشهری همچنان دارای جذابیت های اقتصادی است

دریس گفت: با وجود مشکلات و چالش های فراروی بندر خرمشهر ، این بندر همچنان برای سرمایه گذاران در بخش های حمل و نقل دریایی ، ترانزیت و گردشگری آبی جذابیت دارد.
وی با بیان اینکه پارسال ۲٫۱میلیون تن کالا در بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری شد ابراز امیدواری کرد تا چند سال آینده با تکمیل پروژه های در دست توسعه آن ، به ظرفیت سالانه پنج میلیون تن تخلیه و بارگیری برسد.
دریس گفت : هم اکنون بندر خرمشهر سبب ایجاد اشتغال برای پنج هزار نفر شده است و در صورت افزایش ظرفیت این بندر ، ضریب اشتغال در این بندر نیز افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه فعالیت بندری ، سبب ایجاد رونق اقتصادی و فعالیت دیگر بخش های اقتصادی منطقه شده است ، افزود: با راه اندازی اسکله نفتی صادرات سالانه ۶۰۰هزار تن قیر و گاز مایع فراهم شده است.
وی گفت: هم اکنون بندر خرمشهر با ۲۰پست اسکله ۲۳۰هکتار مساحت دارد ولی برای توسعه آن ۷۶۵هکتار به مساحت آن افزوده می شود.
بندر خرمشهر پیش از اغاز جنگ تحمیلی از فعال ترین بنادر ایران بود ولی جنگ هشت ساله عراق علیه ایران سبب ویرانی همه زیرساخت های بندری آن شد.

https://hoorkhabar.ir/581067کپی شد!
43