تاکید مقتدایی بر لزوم فعال‌شدن بخش خصوصی در زمینه صادرات به عراق

استاندار خوزستان بر لزوم فعال شدن بخش خصوصی در زمینه صادرات به عراق از خوزستان تاکید کرد.

عبدالحسن مقتدایی در نشست هماهنگی و بررسی مصوبات سفر به عراق که روز گذشته، ٢٠ دی‌ماه در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار‌کرد: افزایش ٧٠ درصدی صادرات محصولات غیرنفتی به عراق، افزایش قابل ملاحظه‌ای است.

وی با اشاره به سفر هیات خوزستان در ماه اخیر به کشور عراق، افزود: ضمن این‌که تحقق اهداف سفر و تفاهم نامه‌ها برای ما اهمیت دارد، طرف عراقی نیز روند تحقق تعهدات از سوی خوزستان را مورد ارزیابی قرار می دهد.

مقتدایی تصریح‌کرد: استان میسان عراق نیز یکی دیگر از موضوعات است که باید مورد توجه قرار بگیرد و ما باید از تجربه های ورود به بازار استان بصره استفاده کرده و تا سه چهار ماه آینده به سمت استان میسان عراق گام هایی برداریم.

وی عنوان‌کرد: پروژه‌هایی به ویژه در بحث آبزیان در استان در دست اجرا است که کشور عراق بهترین بازار برای این محصولات است و همچنین لازم است شرکت‌های مربوط به گردشگری سلامت را نیز عملیاتی کنیم.

مقتدایی اظهار‌کرد: ما باید سریعتر به دنبال استقرار نمایشگاه در عراق باشیم و باید تعهدات هر دستگاه نسبت به تفاهم نامه اخیر مشخص باشد و ما باید براساس این‌ها پیش برویم.

وی تصریح‌کرد: حضور بخش دولتی در بحث صادرات به عراق فقط یک حضور حمایتی، نه اینکه دخالت باشد و کسی حق دخالت ندارد.

در این نشست همچنین امید حاجتی‏، معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان اظهارکرد: در ٩ ماهه امسال ارزش صادرات غیرنفتی به عراق از خوزستان ٩٠٠ میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ٧٠ درصد افزایش یافته است.

وی‌ افزود: یک‌سری از مفاد تفاهم‌نامه قابلیت اجرایی توسط دستگاه‌های اجرایی دارد اما بخش‌های مهمی از مفاد تفاهم‌نامه باید توسط اتاق‌های بازرگانی اجرا شود.

حاجتی تصریح‌کرد: به هر حال محورهای مختلفی همچون نمایشگاه و راه‌آهن شلمچه – بصره همه و همه در جهت تسهیل صادرات به عراق است و سازماندهی فعالان اقتصادی در حوزه صادرات طبیعتا باید توسط اتاق‌های بازرگانی انجام شود.

وی‌افزود: فراموش نکنیم که صادرات چه کالا چه خدمات توسط بخش خصوصی باید انجام شود؛ قرار نیست دولتی ها صادراتی را انجام دهند.

عبدالکریم درویش‌زاده، مدیرکل راه‌آهن جنوب نیز اظهار‌کرد: جلسه‌ای در تهران با حضور وزیر راه‌‌وشهرسازی و وزیر حمل‌ونقل عراق برگزار شد که اتصال خط راه‌آهن شلمچه – بصره یکی از بندهای این جلسه بود و این موضوع مورد توافق قرار گرفت.

وی‌ افزود: مقرر شد پلی به طول ٧٠٠ متر توسط راه‌آهن کشور بر روی اروند و مابقی مسیر در دو طرف پل به طول ٣۵ کیلومتر توسط عراق ساخته شود.

درویش‌زاده عنوان‌کرد: قرار شد ظرف یک‌ماه اینده طرح پل تهیه و هزینه‌های آن مشخص شود و کمیته‌های فنی، حقوقی و بازرگانی و کمیته ساخت پل نیز مشخص شده است. قرار است تا ماه آینده طرح پل به عراق ارایه و پس از تایید، عملیات اجرایی آن آغاز شود.

در ادامه این نشست، افشین حیدری، مدیرکل میراث فرهنگی‌وگردشگری خوزستان اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در استان بصره یک بند از تفاهم نامه فی‌مابین خوزستان و استان بصره بوده که مقرر است این نمایشگاه در دانشگاه بصره برگزار شود و ما این کار را به اتحادیه صنایع دستی خوزستان واگذار کردیم.

وی‌ افزود: هم اکنون اتحادیه صنایع دستی استان در حال اخذ مجوز برگزاری این نمایشگاه از طریق سازمان میراث فرهنگی کشور است. احتمالا مجوز این نمایشگاه برای فروردین یا اردیبهشت ماه صادر می‌شود و اتحادیه صنایع دستی استان برای برگزاری این نمایشگاه مشکلی ندارد و به محض اخذ مجوز اطلاع‌رسانی و هماهنگی‌های لازم، صورت خواهد گرفت.

حیدری در ادامه به موضوع خوزستان‌گردی اشاره و خاطرنشان‌کرد: بر اساس توافقات صورت‌گرفته بین ما و دفاتر مسافرتی عراق،١٧ دی‌ماه جلسه‌ای با حضور ۵۴ دفتر مسافرتی استان برگزار کردیم و بر همین اساس قرار است طرف عراقی را در قالب یک تور خوزستان‌شناسی به استان بیاوریم و آن‌ها را از نزدیک با جاذبه‌های استان شامل آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی آشنا کنیم.

وی اظهارکرد: امیدواریم طی تفاهم‌نامه‌ای که فی‌مابین دفاتر مسافرتی استان خوزستان و استان بصره منعقد خواهد شد، بتوانیم تورهای خوزستان‌گردی را برگزار کنیم.

همچنین سیداحمد حسینی‌فر، رییس اتاق بازرگانی خرمشهر در این نشست  اظهارکرد: از آنجایی که بازار بر اساس عرضه و تقاضا است و طرف عراقی متقاضی کالای خوزستان می باشد، درخواست ما این است که استاندار، اتاق های بازرگانی را در کنار خود به عنوان مشاوران اقتصادی بپذیرد.

وی‌ افزود: در شلمچه مدیریت واحدی نداریم اما امکان صادرات بیشتر از این محل وجود دارد. متاسفانه دعوای بین منطقه آزاد اروند و حمل‌ونقل و پایانه ها منجر به رکود کار در مرز شلمچه شده است.

در ادامه ولی‌الله حیاتی، فرماندار خرمشهر گفت: ما در راستای توسعه صادرات غیرنفتی مرز شلمچه و مرز دریایی خرمشهر را شبانه‌روزی کردیم. کسانی که در مرز فعالیت می کنند باید بدانند که حاکم، فرماندار است و همه باید زیر نظر فرماندار انجام وظیفه کنند.

وی‌ افزود: من کتبا به همه دستگاه های مستقر در مرز اعلام کرده ام در صورت مشاهده انجام اقدامی در مرز بدون هماهنگی با فرمانداری، در این زمینه برخوردهای لازم را خواهم داشت.

حیاتی تصریح‌کرد: به لطف خداوند با تعامل خوب بین مجموعه مرزی، صادرات غیرنفتی ما در مرز زمینی شلمچه رونق کافی را گرفته است.

وی خطاب به استاندار بیان‌کرد: ما هر دو هفته یک ‌بار جلسه‌ای با تجار، بازرگانان و صادرکننندگان برگزار کرده و مشکلات را رصد و به مرور زمان برطرف می کنیم.

ابراهیم عچرش، دبیر شورای تامین سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست اظهار کرد: منطقه ‎آزاد اروند در شلمچه به دنبال این است که زیرساخت‌های شلمچه را آماده کند و به آن وسعت دهد؛ زیرا هر روز تعداد هزار کامیون در مرز تردد می‌کنند و باید زیرساخت‌ها با توجه به این موضوع گسترش یابند و این مساله زمان‌بر است.

عچرش تصریح‌کرد: اگر قرار است هر فعالیت اقتصادی و عمرانی در مرز شلمچه انجام شود این مساله با هماهنگی منطقه آزاد است. منطقه آزاد نیز قانون دارد و این نیست که فرمانداری حاکم مطلق منطقه آزاد باشد و بگوید من هر کاری دلم بخواهد می کنم.

وی بیان‌کرد: در بعد حاکمیتی فرماندار حق دارد اما در بعد تجاری و توسعه منطقه آزاد اروند تصمیم‌گیرنده است و ما به عنوان منطقه آزاد زیر بار هیچ نهادی که بخواهد بدون هماهنگی ما عمل کند، نمی رویم.

https://hoorkhabar.ir/559970کپی شد!
83
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.