کاهش ۹ درصدی طلاق در خوزستان / افزایش ولادت و کاهش فوت در ۹ ماهه امسال

مدیرکل ثبت احوال خوزستان از آرشیو مکانیزه ۷.۵ میلیون سند هویتی در استان خوزستان، شامل اسناد هویتی افراد در قید حیات و همچنین متوفیان استان خبر داد.

بهنام مریدی در نشست خبری که به مناسبت روز ثبت احوال، امروز (سوم دی ماه) برگزار شد، اظهار کرد:​ خوزستان، نخستین استان در کشور بوده که کلیه اسناد هویتی را به صورت مکانیزه و الکترونیک آرشیو کرده است. در این زمینه، ۷.۵ میلیون سند در استان خوزستان به صورت مکانیزه آرشیو شده است. با توجه به این که جمعیت استان خوزستان ۴.۵ میلیون نفر است، اسناد هویتی متوفیان نیز در این آمار آمده است.

وی با بیان این که ۲۸ اداره ثبت احوال در استان خوزستان فعال  هستند، ادامه داد: اطلاعات هویتی کلیه ایرانیان در پایگاه ثبت احوال به ثبت رسیده و از این پس هر جای ایران می‌توانید شناسنامه خود را با محل تولد خود صادر کنید.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان افزود: در طرح الکترونیکی شدن کلیه اسناد هویتی؛ صدور کارت ملی هوشمند نیز در هفته دولت امسال عملیاتی شد و با وجود همه تنگناهای مالی موجود در کشور، استاندار خوزستان نسبت به اجرای طرح صدور کارت ملی هوشمند به خوبی اهتمام ورزید و خوشبختانه با وجود تمام تحریم‌ها و همه مشکلات مالی، توانستیم این پروژه را عملیاتی کنیم.

مریدی عنوان کرد:​ با توجه به این که بدنه و فیزیک کارت ملی هوشمند توسط سازمان مرکزی ثبت احوال کشور چاپ می‌شود؛ بنابراین صدور نهایی کارت ملی هوشمند در استان انجام نمی‌شود.

آمار ۴ واقعه حیاتی خوزستان در ۹ ماهه امسال

وی در خصوص ثبت ۴ واقعه حیاتی در استان خوزستان گفت: در ۹ ماهه امسال، ۸۳ هزار و ۸۵۵ ولادت در خوزستان به ثبت رسیده که در مقایسه با ۹ ماهه سال گذشته، ۲.۷۵ درصد رشد داشته است. در مدت مشابه سال گذشته ۸۱ هزار و ۶۴۰ مورد ولادت در خوزستان ثبت شده بود.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان ادامه داد: همچنین در ۹ ماهه امسال، ۱۴ هزار و ۱۶۵ مورد فوت در استان خوزستان ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴ درصد کاهش داشته است. در مدت مشابه سال گذشته، ۱۴هزار و ۷۷۳ واقعه فوت در خوزستان به ثبت رسیده بود.

وی اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال، ۳۶ هزار و ۱۷ مورد ازدواج ثبت شد؛ این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد کاهش داشته است. در ۹ ماهه نخست سال گذشته، ۳۹ هزار و ۲۸۲ واقعه ازدواج در خوزستان ثبت شده بود.

مریدی افزود: همچنین از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، ۵ هزار و ۸۱۲ مورد واقعه طلاق در استان خوزستان ثبت شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹ درصد کاهش یافته است. در ۹ ماهه سال گذشته، ۶ هزار و ۳۸۸ واقعه طلاق در سطح استان ثبت شده بود.

مدیرکل ثبت و احوال خوزستان درباره رقم نُرم طلاق در کشور و خوزستان گفت: عدد نرم کشوری در حال حاضر ۵ است، به عبارتی به ازای هر ۵ ازدواج یک مورد به طلاق می‌انجامد که این نرم در استان خوزستان ۷ می‌باشد یعنی به ازای هر ۷ ازدواج، یک مورد به طلاق می‌انجامد.

روند صدور کارت ملی هوشمند در خوزستان

وی در خصوص صدور کارت ملی هوشمند در استان گفت: از شهریورماه امسال که پروژه صدور کارت ملی هوشمند در استان اجرا شد، تاکنون ۵۷ هزار و ۵۳۹ کارت صادر و تحویل متقاضیان داده شده است. همچنین، تعداد کارت‌های پیش ثبت‌نام شده تاکنون ۱۰۶ هزار و ۸۶۳ مورد است که هنوز صادر نشده‌اند.

مریدی همچنین عنوان کرد: اعتبار کارت‌های ملی قدیمی که اکثرا تاریخ اعتبارشان به پایان رسیده بر اساس مصوبه هیات وزیران، تا پایان سال ۹۴ تعیین شده است. با این که محدودیتی برای صدور کارت ملی هوشمند وجود ندارد، اما فراخوان عمومی در این زمینه داده نشده و مردم می‌توانند تا پایان زمان تعیین شده از کارت‌های ملی قدیمی خود استفاده کنند و نیازی به هجوم آوردن به دفاتر پیشخوان و ادارات ثبت احوال نیست.

وی در خصوص شرایط پیش ثبت‌نام کارت ملی هوشمند به متقاضیان هشدار داد و گفت: پیش ثبت‌نام کارت ملی هوشمند کاملا رایگان انجام می‌شود و متقاضیان می‌توانند با ورود به سامانه مندرج در سایت ثبت احوال نسبت به پیش ثبت‌نام اقدام کنند. لازم است متقاضیان توجه داشته باشند که در این زمینه فریب سودجویان در برخی کافی‌نت‌ها را که بابت پیش ثبت‌نام هزینه دریافت می‌کنند، نخورند.

مدیرکل ثبت‌احوال خوزستان افزود: وجه ثبت‌نام جهت صدور کارت ملی هوشمند به میزان ۱۵ هزار تومان توسط اداره ثبت احوال اخذ می‌شود و چنانچه اداره پست اقداماتی چون ارسال کارت به درب منزل، گرفتن عکس، و کار‌های پیش ثبت‌نام را برای متقاضی انجام دهد، مجاز به دریافت هزینه‌ای به میزان ۱۰ هزار تومان است. البته فرد می‌تواند این اقدامات را از طریق پست انجام ندهد و خود تمام مراحل را سپری کند که در این صورت تنها هزینه ثبت نام کارت ملی هوشمند توسط اداره ثبت احوال از وی اخذ خواهد شد.

مریدی اظهار کرد: یکی از شرایط صدور کارت ملی هوشمند، داشتن شناسنامه عکس‌دار است. لذا تنها افراد بالای ۱۵ سال که برای عکس‌دار کردن شناسنامه خود اقدام می‌کنند، مجاز هستند برای صدور کارت ملی هوشمند تقاضا دهند.

 

چه نام‌هایی در خوزستان فراوانی بیشتری دارند؟

مدیرکل ثبت احوال خوزستان در ادامه به فراوانی نام‌ها در استان اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش ۹ ماهه امسال، در میان نام‌های پسرانه؛ نام “حسین” با یک هزار و ۹۷۴ فراوانی بیشترین نام در سطح استان بوده است. همچنین نام “علی” با یک هزار و ۷۱۵، نام “محمد” با یک هزار و ۳۸۹، نام “امیرحسین” با یک هزار و ۳۸۶، و نام “ابوالفضل” با یک هزار و ۲۰۹ مورد فراوانی بیشترین نام‌ها در استان است.

مریدی درباره فراوانی نام دختر در خوزستان نیز اظهار کرد: “فاطمه” با سه هزار و ۱۰۵ مورد بیشترین فراوانی در میان نام‌های دختران در استان را دارد و نام “زهرا” با یک هزار و ۵۸۵ ، نام “زینب” با یک هزار و ۵۳۶ ، نام “رقیه” با یک هزار و ۵۲۱، و نام “ریحانه” با ۷۱۹ مورد بیشترین فراوانی نام‌ها را در استان دارند.

وی در ادامه جمعیت استان را بر اساس سرشماری سال ۹۰، برابر با ۴ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۷۲۰ نفر اعلام کرد و افزود: بر اساس گزارش پایگاه‌های ثبت احوال استان، جمعیت خوزستان در نیم سال ۹۳، ۴ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۴۰۰ نفر شمارش شده است.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان درباره اسامی ممنوعه نیز گفت: هر نامی که ریشه خارجی نداشته باشد، هر نامی که در فرهنگ‌های لغت ایران دارای معنی باشد، و همچنین اسامی عربی معنادار، اسامی ممنوعه نیستند و نام‌های زشت و زننده که در فهرست ثبت‌احوال قرار دارند جزو نام‌های ممنوعه تعیین شده‌اند و خانواده‌ها باید در نام‌گذاری فرزندان خود به این موضوع توجه کامل داشته باشند.

شرایط تغییر نام و نام خانوادگی

مریدی افزود: هر فرد ایرانی مجاز است یک بار نام خود را تغییر دهد. تمامی اسامی به جز نام‌های ائمه اطهار(ع) در ادارات ثبت احوال قابل تغییر هستند اما فرد دارای نامی از اسامی ائمه اطهار(ع) برای تغییر نام خود باید از طریق دادگاه اقدام کنند. همچنین برای تغییر نام خانوادگی لازم است متقاضی دلیل قابل قبولی برای ثبت احوال عنوان کند. ثبت احوال برای حذف پیشوند یا پسوند نیز شرایط خاصی تعیین کرده است.

 وی در ادامه درباره تعویض شناسنامه قدیمی به مکانیزه گفت: تعویض شناسنامه باید ظرف ۷۲ ساعت انجام شود و اگر در اداره‌ای بیش از این زمان طول بکشد، مدیر اداره مرتکب تخلف شده است. با وجود خریداری ۸۰ دستگاه چاپ شناسنامه که هر کدام به مبلغ ۳۵ میلیون تومان خریداری شده، برای ما قابل پذیرش نیست که صدور شناسنامه بیش از ۷۲ ساعت به طول بیانجامد. عکس‌دار کردن شناسنامه نیز چنانچه مدارک متقاضی مشکلی نداشته باشد، نباید بیشتر از این زمان طول بکشد.

سهمیه‌بندی استانی تعویض شناسنامه‌های قدیمی

مدیرکل ثبت احوال خوزستان افزود: در بحث تعویض شناسنامه‌های قدیمی و تبدیل آن به شناسنامه مکانیزه به دلیل محدودیتی که در کشور وجود دارد، سهمیه‌ای برای استان‌ها در نظر گرفته شده که امسال ۱۶۰ هزار سهمیه به استان خوزستان داده شده است. با توجه به این که کاغذ شناسنامه‌های مکانیزه جدید دارای نخ امنیتی همچون نخ امنیتی اسکناس است، محدودیت‌هایی برای صدور شناسنامه وجود دارد لذا فراخوان عمومی در زمینه تعویض شناسنامه‌های قدیمی داده نشده و در مواردی که تغییراتی در اطلاعات هویتی فرد ایجاد شود یا فرد برای عکس‌دار کردن شناسنامه، یا برای صدور شناسنامه مجدد در صورت گم شدن شناسنامه قدیمی اقدام کند، مجاز هستیم شناسنامه مکانیزه برای وی صادر کنیم.

مریدی در خصوص کوچک کردن سن، نیز اظهار کرد: کوچک کردن سن تحت هیچ شرایطی بر عهده ثبت احوال نیست اما چنانچه سال صدور شناسنامه فرد با سال تولدش بیش از ۵ سال فاصله داشته باشد، موضوع در کمیسیونی که در ثبت احوال وجود دارد با مسئولیت مدیرکل این کار انجام می‌شود. اما اگر سال صدور شناسنامه با سال تولد فرد، زیر ۵ سال باشد، کوچک کردن سن از طریق دادگاه امکان‌پذیر است.

وی درباره صدور شناسنامه در روستاهای دور افتاده در استان گفت: برای این منظور طرحی تحت عنوان ده‌گردشی وجود دارد و صدور شناسنامه توسط ثبت‌یاران در روستاها انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان درباره شرایط صدور شناسنامه برای ایرانیان بدون شناسنامه اظهار کرد: تعدادی ایرانی بدون شناسنامه تحت عنوان مشکوک‌التابعه وجود داشتند که شامل ایرانیانی بودند که در عراق سکونت داشتند و توسط صدام از عراق اخراج شدند که در خصوص صدور شناسنامه برای این افراد، با دستگاه امنیتی استان در حال انجام اقدامات لازم هستیم.

مریدی در پایان از فعالیت ۲۷ دفتر پیشخوان در سطح استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۰ دفتر در اهواز، ۲ دفتر در آبادان، ۳ دفتر در دزفول، و بقیه در شهرستانهای بهبهان، ایذه، رامهرمز، شادگان، اندیمشک و خرمشهر مستقر هستند.

https://hoorkhabar.ir/528099کپی شد!
135
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.