بازار سینمای خوزستان نیمه تعطیل است

سالن سینماهای استان خوزستان در سیاهی تعطیلی بیش از یک دهه خود به‌ خواب رفته و با این روند فرهنگ سینما را رو به فراموشی می‌برد.

سینماهای خوزستان پیش‌تر از این‌ها با رنگ و لعاب و جلوه‌ای پرفروغ‌تر میزبان علاقمندانی بود که ساعت‌ها در صفوف بلیط در انتظار تماشای فیلم‌های تازه اکران شده انتظار می‌کشیدند.

سینماهایی به واسطه برخورداری استان از صنعت نفت و گاز و حضور انگلیسی‌ها و خارجی‌های مستقر در این مناطق، جزو نخستین‌ها به شمار می‌رفته و با وجود تعطیلی‌های چندباره، همچنان آثار و ردپایی از این اماکن باقی‌ است.

در شهرهای آبادان، مسجدسلیمان و آغاجاری که پیشتاز در عرصه احداث سینما بوده و حرف‌هایی برای گفتن در این زمینه داشته‌اند امروز وضعیت سینما و اکران فیلم غیرقابل قیاس با گذشته است و این روند همچنان روند روبه نزول‌تری را دنبال می‌کند.

در این مناطق اما به واسطه همین نعمت (نفت و گاز) آب و هوایی نامطلوب‌تر حاکم بوده و به دلیل تبدیل شدن به مناطق صنعتی پرداختن به فعالیت‌ و امکانات فرهنگی کم‌فروغ‌تر است.

اما در این خصوص جوانان و عموم شهروندان از وضعیت موجود گلایه‌مند بوده و مسئولان نیز با وجود پرداختن به دیگر مسائل زیرچشمی و گه‌گاهی پیگیری رفع مشکلات در این زمینه و بهبود بخشیدن به وضعیت سینماها می‌شوند.

*در خوزستان ۱۱ سینمای فعال وجود دارد

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: در استان خوزستان ۱۱ سینمای فعال وجود دارد که همه این سینماها به استثنای سالن مجتمع هنری دزفول دارای پروجکشن دیجیتالی هستند.

ناصر چنانی با بیان اینکه پرداختن به موضوع سینما یک ضرورت است چرا که شاخص‌های توسعه و فرهنگ یک جامعه سینماها هستند، گفت: در استان ۱۱ سینمای فعال وجود دارد که همه این سینماها به استثنای سالن مجتمع هنری دزفول دارای پروجکشن دیجیتالی هستند، با این اقدام توانستیم در سینماهای استان سیستم به‌روزتری نصب کرد که اکران هم‌زمان فیلم را بتوان نمایش داد.

وی ادامه داد: این امر موجب رونق و حرکت سینماها شد و همشهریان خوزستانی می‌توانند شاهد فیلم‌هایی باشند که به طور هم‌زمان در سراسر کشور اکران می‌شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: در جشنواره فیلم فجر تعدادی از فیلم‌ها در استان اکران شد و در جشنواره فیلم کودک که از ۱۳ تا ۱۶ مهر بود، تعدادی از فیلم‌ها در سینما بهمن اهواز اکران شد و شاهد استقبال وسیع به ویژه دانش‌آموزان از این فیلم‌ها شدیم.

چنانی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که برای تقویت جریان سینما انجام می‌شود همین اکران فیلم‌های جشنواره‌های سراسری در سینماهای استان است.

وی در خصوص توسعه کیفی سینماهای استان تصریح کرد: به دنبال دیجیتالی کردن سالن مجموعه هنری دزفول هستیم؛ در شهرستان ایذه نیز پیگیری‌های برای سینمادار کردن این شهرستان در حال انجام است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه سینما هلال شهرستان مسجدسلیمان نیز در صورت رفع اشکالات فنی این سینما، سالن آن به سینماهای استان اضافه خواهد شد گفت: همچنین افزودن یک سینما به سینما نفت آبادان مد نظر است که تالار مهر آبادان برای این منظور پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه تولید یک فیلم هزینه‌های بالایی دارد، گفت: به اعتقاد من سینماگران باید فیلم‌های ویژگی‌های فرهنگی و شرایط جامعه را در نظر بگیرند و متناسب با برخی استان‌ها فیلم‌های خاص تولید کنند که در جذب مخاطب موثر باشد.

چنانی عنوان کرد: امروزه سیستم منازل پیشرفته است و بسیاری از خانه‌ها مجهز به سینمای خانگی هستند، که این موضوع در گرفتن مخاطب از سینما موثر است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان عنوان کرد: البته خوشبختانه در استان خوزستان بحث بازسازی سینماها یکی از رویکردهای اصلی است که تا کنون سینما اکسین و سینما بهمن اهواز جزو سینماهای خوب کشور قرار گرفتند؛ سینما بهمن بنا است که به عنوان سینما کودک استان تلقی شود.

چنانی اضافه کرد: سینما ساحل اهواز نیز از لحاظ فیزیکی امکانات مناسبی دارد و یکی از سینماهای خوب استان است. همچنین در سینما هلال اهواز قرار است طبقه فوقانی آن به سالن مجزای کوچکی تبدیل شود و اکران هم‌زمان فیلم را در این سینما داشته باشیم.

وی بیان کرد: شهرداری و صدا و سیما می‌توانند به جریان فرهنگی فعالیت سینما کمک کنند و از سازه‌ها و بسترهای تبلیغاتی سطح شهر به نحو بهتر استفاده کرد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در پایان اظهار کرد: هزینه تبلیغ در فضای محیطی شهرها و استفاده از توانمندی سینماگر بسیار بالا است و همین تبلیغات محدود موجب شده که استقبال از سینما کاهش یابد، باید شورایی میان شهرداری و صدا و سیما و سینماگران تشکیل شود که با چنین ساختاری بحث تبلیغات محیطی و مجازی را گسترش داد.

*در آبادان اما …

به موازات گسترش تأسیسات صنعت نفت و همگام با آن گسترش شهر آبادان و افزایش جمعیت، در کمتر از ۶۵ سال، آبادان با داشتن ۱۳ سالن سینمای عمومی و بیش از ۶ سینمای متعلق به شرکت نفت، دارای بیشترین سالن‌های سینما در استان خوزستان و به احتمال زیاد بین شهرهای ایران( بعد از تهران) شد.

هم زمان با آغاز پروژه ساختمانی پالایشگاه آبادان، انگلیسی‌ها محلی برای نمایش فیلم احداث کردند و با دستگاه آپاراتی که از انگلستان آورده بودند، تقریباً به طور منظم به نمایش فیلم‌هایی به زبان اصلی پرداختند.

نخستین سالن سینمای آبادان که به طور منظم و مرتب در آن فیلم نمایش داده شد، سالن سینمای انگلیسی‌ها در محل پتروشیمی فعلی آبادان بوده که بعدها با ساخته شدن سالن سینما تاج (نفت فعلی) این سالن را کارمندان ارشد انگلیسی به کارگران هندی تحویل دادند و این سینما به سینمای هندی‌ها مشهور شد.

نخستین فیلمی نیز که در سینمای هندی‌ها به نمایش درآمد فیلم سینمایی «میمون وحشی» بود.

اما امروز اصلی‌ و تنهاترین فعالیت سینماهای آبادان همین سینما نفت است که تقریبا فیلم‌ها را همزمان با اکران در تهران به نمایش می‌گذارد و خواسته و ناخواسته مورد استقبال شهروندان قرار می‌گیرد.

یکی از شهروندان آبادانی در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: غیر از سینما نفت یکی دو سینمای باشگاه‌های نفت در آبادان مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان هستند که با توجه به شرایط آب و هوایی موجود گاهی اوقات نیز تعطیل می‌شوند.

سیما مرادفر اضافه کرد: از مسئولان شهری انتظار داریم با توجه به سابقه آبادان در سینما و تئاتر نسبت به فعالیت سینماهای تعطیل هر چه زودتر اقدام کنند و البته فیلم‌های باکیفیت مطلوب‌تری را برای عموم به نمایش بگذارند.

این جوان ۳۲ ساله گفت: متاسفانه کیفیت برخی فیلم‌ها بسیار پایین است و مطمئنا این امر از دلایل مهم عدم‌ استقبال از سینماها و کم‌فروشی فیلم‌ها خواهد بود.

*سینمای تعطیل و بلاتکلیف بهبهان…

سال‌های پایانی دهه ۲۰ یا سال‌های ابتدایی دهه ۳۰ شمسی، سال آغاز به کار این مرکز فرهنگی که در شهر بهبهان، نخستین در نوع خود بوده است. در آن زمان به غیر از شهرهای نفتی چون آبادان و مسجدسلیمان و شهرهای پیشرویی چون تهران و اصفهان و تبریز که از حدود ۳۰ یا ۴۰ سال قبل‌تر دارای سالن سینما شده بودند بقیه شهرهای ایران به دلیل بافت شدیدا سنتی فاقد این مکان‌های مدرن بودند.

این سالن سینما در دهه ۴۰ مورد بازسازی قرار گرفت و تا سال ۱۳۵۱ که مقارن با آغاز به کار سینما شهر فرنگ (همان فلق یا شهر قصه بعد از انقلاب) بود به فعالیت خود ادامه داد.

در دهه ۶۰ شمسی از این سالن به عنوان محل فعالیت‌های واحد امور تربیتی اداره آموزش و پرورش بهبهان استفاده می‌شد و از آن سال‌ها تا به امروز دیگر شاهد در همیشه بسته آن هستیم.

وجود این سالن سینما در محدوده بافت قدیمی شهر بهبهان و همچنین قرار داشتن در مرکز تجاری شهر دارای مزیت‌های فراوانی است که باید آنها را در حفظ این بنا و ضرورت استفاده از آن به عنوان یک مکان فرهنگی تاریخی در قلب شهر بهبهان مورد توجه قرار داد.

مکان سینما متعلق به محمد شفیعی است که چندین سال در کش و قوس مالکیت کامل آن به سر می‌برده و به تازگی آخرین دانگ آن را به دستور سازمان وزارت ارشاد به نام خود درآورده است.

جالب است که چندی پیش نیز در جلسه شورای اسلامی این شهر یکی از اعضای شورا اعلام کرد: «مردم بهبهان نیاز به سینما ندارند»! که این جمله واکنش بسیاری از شهروندان و البته مسئولان و حتی برخی از اعضای شورای شهر را نیز برانگیخت.

این سینما در حال حاضر بلاتکلیف است و شنیده‌ها حاکی از آن است که مالک سینما قصد حذف کامل این مکان و البته تجاری کردن آن را دارد تا شاید اثباتی باشد بر ادعای عضو شورای شهر بهبهان.

اما رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: وضعیت سینمای بهبهان به دلیل عملکرد ضعیف برخی مسئولان برای مطالبه حقوق به حق مردم شهرستان قابل تذکر و انتقاد است.

عبدالله حسینی‌منفرد با اشاره به اینکه مشکلات حقوقی این ملک حل شده است، از پیگیری‌های امام جمعه، فرماندار و دیگر مسئولان در رابطه با گسترش فرهنگ سینما و تئاتر تشکر و قدردانی کرد.

وی از دیگر مسئولان شهرستان و استان خواست از حقوق به حق مردم در این خصوص دفاع کنند و از پارتی‌بازی با هر بهانه‌ای بپرهیزند تا بهبهانی‌ها نیز در این زمینه به آسایش و رفاه دست یابند.

این روزها گویی مسئولان شهرستان از جمله فرماندار، شهردار و نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی به‌ صورت جدی‌تری در حال پیگیری و راه‌اندازی مجدد سینمای بهبهان هستند اما از سویی مالک سینما همراه امور نیست! که امید می‌رود این وضعیت هر چه زودتر توسط مسئولان استانی و مرتبط به سرانجامی مشخص برسد.

*کش و قوس راه‌اندازی سینمای شادگان

در شهرستان شادگان اما یک زمین برای ساخت سینما اختصاص داده شده که متاسفانه بخش خصوصی برای ساخت و ساز آن دچار مشکلاتی شده و آن را رها کرده است.

در این زمینه تسهیلات به سرمایه‌گذار اعطا شد اما متاسفانه امروز هیچ نتیجه‌ای از این پروژه عاید شهر و شهروندان نشده و شادگان بدون سینما باقی‌مانده است.

شادگان تنها به یک سالن سینما که آن نیز متعلق به اداره ارشاد اسلامی است مجهز است که این سالن نیز دستگاه پخش فیلم بسیار قدیمی و کهنه را داراست.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شادگان در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان اظهار کرد: قرار است دستگاه پخش فیلم جدیدی را از تهران خریداری کنیم که البته در این زمینه با کمبود هزینه و اعتبار مواجه هستیم.

سعید جنامی تصریح کرد: با جدیت به دنبال ساخت دستگاه جدید پخش برای سینمای شهرستان و احداث سینمای جدیدی در شادگان هستیم که امیدواریم با همت مسئولان ملی و استانی بتوانیم برای تحقق آن کاری از پیش برد.

وی در پایان گفت: در صورت تامین اعتبار برای احداث سینما می‌توان در آینده نزدیک شاهد راه اندازی این مکان فرهنگی در شهرستان بود و به آرزوی دیرینه جوانان این منطقه رنگ عمل پوشاند.

*سینمای دزفول مجهز به دستگاه دیجیتالی نیست

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دزفول نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این منطقه اظهار کرد: در گذشته دو سینمای فعال داشتیم که متاسفانه سینمای بهمن که از پیش از انقلاب درحال فعالیت بود در زمان جنگ برخی از آن توسط موشک‌باران دشمن بعثی تخریب شد ولی با وجود استقبال مردم و کمک‌های اداره ارشاد نسبت به پخش فیلم اقدام می‌کرد.

غلامعلی تاج اضافه کرد: مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول نیز با سابقه ۲۰ ساله با سالن سینما به ظرفیت ۴۰۰ نفر نسبت به اکران فیلم‌ها اقدام می‌کند که با توجه به دیجیتال شدن فیلم‌های سینمایی باید برای تهیه این دستگاه اقدام کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نامه‌نگاری و رایزنی‌هایی برای اعتبار بودجه با اداره کل ارشاد صورت گرفته و برای تهیه این دستگاه باید حدود ۵۰ میلیون تومان اختصاص داده شود که با توجه به استقبال مردم شهرستان انتظار می‌رود مسئولان با نگاه ویژه‌ای نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اضافه کرد: استقبال مردم با به‌وجود آمدن فیلم‌ها و عرضه در سینماهای خانگی در شهرستان متوسط بوده ولی اداره ارشاد دزفول همیشه در تلاش برای جذب مشتری و ارتقای سطح سینما در شهرستان و ارتقای وضعیت آن است و ارائه تخفیف‌های ویژه و … برای مردم مورد نیاز است.

تاج بیان کرد: درحال حاضر فیلم‌های ۳۵ میلی‌متری در سینما به روی پرده می‌رود و با تهیه دستگاه دیجیتال از فیلم‌های دیجیتالی نیز بهره خواهیم برد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سینما بهمن دزفول قدیمی‌ترین سینمای دزفول چند سال گذشته به علت بازسازی تخریب کامل شد و تاکنون چندین‌بار برای تغییر کاربری به غیر از سینما توسط ماکان اقدام شده ولی با پیگیری اداره ارشاد دزفول از این تغییر کاربری خوداری به عمل آمده است.

این سینما هم‌اکنون نیز به دلیل تبدیل فیلم‌ها به دیجیتالی به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

*سینما ایذه مکان برگزاری کلاس‌های NA است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایذه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: در سینمای تعطیل شده ایذه، کلاس‌های NA و برنامه‌های خصوصی اجرا می‌شود.

رضا صیدالی با بیان اینکه سینما در این شهرستان از دهه ۶۰ فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۲ تا به امروز تعطیل شده است، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۱ وام بلاعوض ۳۰ میلیون تومانی برای تجهیز سینما مرکزی، تنها سینمای شهر ایذه تخصیص داده شد، اما در همان سال این مکان توسط مالک آن به شهرداری فروخته شد.

وی ادامه داد: این ملک بعد از واگذاری به شهرداری، بدون تغییر کاربری در شرایط بلا‌استفاده قرار گرفته و در طول سال بعضا برخی برنامه‌های مناسبتی در آن اجرا می‌شود.

صیدالی با اشاره به اینکه این مکان بیشتر برای برگزاری کلاسهای NA مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطر‌نشان کرد: در کنار برگزاری این کلاس‌ها، گاها نمایش‌های خصوصی فاقد کیفیت نیز در آن اجرا می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایذه اضافه کرد: در سال‌های دور، شهر ایذه دارای سینمایی به نام آزادی نیز بوده که امروز فقط یک ساختمان متروکه که گاها به‌ عنوان انبار فروشگاه‌ها از آن استفاده می‌شود، بر‌جای مانده است.

وی ادامه داد: بعد از تعطیل شدن فعالیت سینما در این شهر، هیچ نهادی پاسخگو و حامی برای فعالیت این مکان در شهرستان ایذه نبوده است و تاکنون هم هیچ برنامه و اقدام قاطعی برای بازگشایی مجدد آن صورت نگرفته است.

این مسئول با اشاره به نبود آمفی تئاتر در شهرستان یادآور شد: تالار سیمرغ تنها سالن اجرای برنامه تئاتر در ایذه است و به‌ علت خارج بودن از شهر کمتر مورد استفاده بوده و برنامه‌هایی که در این محل اجرا می‌شود به همین دلیل زیاد مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

وی در مورد تالار مولوی دانشگاه آزاد اسلامی نیز اظهار کرد: این مکان به‌علت اینکه ساختمان خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی است، برای اجرای برنامه نیازمند کسب رضایت و توافق با مسئولین این نهاد است و به هیچ‌وجه ربطی به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ندارد.

صیدالی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از متولیان اجرای برنامه‌های فرهنگی است، افزود: متاسفانه این اداره با بدهی‌های هنگفت، بدون کمک و منابع مالی قادر به بازسازی و افزایش زیرساخت‌های فرهنگی به مانند آمفی تئاتر نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، شیشه‌های شکسته، درب‌های زنگ‌زده، تابلوی اعلانات بی‌جان، صندلی‌های خاک خورده و شکسته، گیشه‌های خالی و سکوت بی‌جان راهرو همه در جائیست که قرار بود محلی باشد برای نزدیک کردن به فرهنگ‌ها.

سینما، این نام شاید واژه‌ای نام آشنا برای کودکان زاده دهه ۷۰ و پیش از این دهه در خوزستان باشد.

وقتی در کوچه‌های پر از چاله شهرهای استان از کودکانی که در راه مدرسه است، نام سینما را می‌پرسیم با پاسخ‌های ساده کودکانه که ذهن را به اعماق فکر فرو می‌برد روبه‌رو می‌شویم، یکی چون خجالت می‌کشد بگوید نمی‌داند سینما یعنی چه، فقط سر تکان می‌دهد، یکی سینما را مکانی می‌شناسد که آدم‌های فیلم‌ها با نامزدشان به آنجا می‌روند، یکی ما را امیدوار کرد که می‌داند سینما چیست اما می‌گوید یکبار در فلان شهر به سینما رفته است…

https://hoorkhabar.ir/442089کپی شد!
95
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.