در شورای هماهنگی مدیریت بحران بررسی شد: همه آنچه خوزستان را به بحران می‌برد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بر لزوم رصد و اولویت‌بندی موارد مهم در مدیریت بحران خوزستان تاکید کرد.

هاشم بالدی در سومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که امروز (۱۶ مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به برگزاری دوره‌ای این شورا به منظور ایجاد هماهنگی و یکپارچه‌سازی بین عملکردها، اظهار کرد: در مدت گذشته، خوزستان شاهد بلایای عجیبی بود و کسی توقع نداشت زلزله مورموری، استان خوزستان را نیز به آن میزان تکان بدهد و با توجه به آن اتفاق، آشفتگی‌هایی نیز رخ داد.

فوت ۱۱ خوزستانی در حوادث طبیعی دو ماه گذشته

وی بیان کرد: پس از زلزله‌ها، صاعقه ایذه رخ داد که بر اثر آن، چهار نفر از هم‌استانی‌ها را از دست دادیم. پس از آن نیز طوفان در آغاجاری، اندیمشک و دزفول به وقوع پیوست.

بالدی افزود: در مجموع در دو ماه گذشته، شاهد فوت ۱۱ خوزستانی در اثر حوادث طبیعی بودیم؛ قابل توجه است که زلزله مورموری با آن میزان تکرار، خوشبختانه صدمات جانی و مالی نداشت ولی بر اثر طوفان و صاعقه در خوزستان ۱۱ نفر جان باختند و با توجه به این موارد، لازم است به اهمیت مدیریت بحران توجه بیشتری شود.

اولویت‌های هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستانی با اشاره به برگزاری هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی از ۱۹ تا ۲۵ مهرماه، عنوان کرد: به مناسبت برگزاری این هفته، از سوی وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران دستورالعملی ارسال شده است که به کلیه ادارات استان ابلاغ شده است.

وی خطاب به کارگروه‌های چهارده‌گانه مدیریت بحران خوزستان گفت: ارزش و توان مجموعه مدیریت بحران بسیار بالاتر از این است ولی در جایی از مدیریت بحران غافل شده‌ایم. همگی اعضای این کارگروه باتجربه هستند ولی شاید وقتی اتفاقی رخ می‌دهد هیچ کدام از ما آن بازدهی لازم را نداشته‌ایم.

بالدی با تاکید بر لزوم رصد و اولویت‌بندی موارد دارای اهمیت در مدیریت بحران، عنوان کرد: خواست وزارت کشور نیز بر این است که با توجه به شرایط ، نسخه‌ای برای مدیریت هر استان پیچیده شود.

لزوم تنظیم دستورالعمل فنی و اجرایی مدیریت بحران

وی وقوع باران‌های اسیدی در استان خوزستان در سال گذشته را یاداور شد و بیان کرد: با توجه به آلودگی‌ای که دامنگیر هوای خوزستان است و بوی نامطبوعی که در سطح شهر اهواز حس می‌شود و همچنین وجود گرد و خاک و ریزگردها؛ لازم است در دستورالعمل زیست‌محیطی خوزستان اصلاحاتی انجام شود که در این زمینه از اداره‌کل محیط زیست، منابع طبیعی، هواشناسی و مرکز بهداشت خواسته‌ایم این دستورالعمل را بازنگری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: لازم است با توجه به شرایط ادارات مرتبط با محیط زیست و سلامت، دستورالعملی فنی و اجرایی تنظیم شود. استاندار و معاونت عمرانی استانداری نیز بر این موضوع تاکید دارند.

وی با اشاره به اصول چهارگانه مدیریت بحران عنوان کرد: آمادگی و پیشگیری دو اصل اول این مدیریت است و باید در برنامه‌های هفته ایمنی بر این دو اصل توجه بیشتری داشت. همچنین باید این موضوع را مدنظر قرار داد که با توجه به امکانات و ظرفیت‌ها چه کارهایی می‌توان انجام داد.

بالدی با تشکر از اداراتی که کارگروه مدیریت بحران خود را برگزار داده‌اند، گفت: متاسفانه برخی از کارگروه‌ها مانند کارگروه مسکن تشکیل نشده‌اند که این واقعا آفت است؛ در حالی که از دو ماه پیش مصوب شده که جلسات کارگروه‌های چهارده‌گانه مدیریت بحران باید برگزار شوند.

وی با تاکید بر لزوم نظارت بر مقاوم‌سازی مسکن و ساختمان‌ها گفت: هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی، بر پیشگیری و آمادگی تاکید موکد دارد. هدف ما این است که نسخه‌ای برای وضعیت مدیریت بحران خوزستان پیچیده شود و از تمامی ادارات نیز درخواست داریم که بانک اطلاعاتی خود را برای ما ارسال کنند. ضمن این که باید شهرستان‌های معین و توانایی‌ها و تجهیزات آنها نیز مشخص شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به زلزله‌خیز بودن منطقه نفت‌خیز و گازی مسجدسلیمان، تصریح کرد: در مدیریت بحران، طرح‌های جامع نیز مدنظر قرار دارند. اگر لرزشی در مسجدسلیمان رخ دهد، فاجعه اتفاق می‌افتد. موقعیت جغرافیایی این شهرستان مانند چهار جزیره است که با چهار پل به هم وصل می‌شوند و اگر این پل‌ها خراب شوند به این جزایر هیچ دسترسی‌ای نیست. پس اگر اتفاقی در شهرستان مسجدسلیمان پیش بیاید، واقعا چه می‌توان کرد؟

بحران کمبود آب خوزستان مسکوت نماند

وی درباره بهداشت و مقاوم‌سازی بیمارستان‌های استان نیز عنوان کرد: بنا بر آمارها، ۶۶ درصد از بیمارستان‌های کشور ناایمن هستند ولی آیا رصد شده است که بیمارستان‌های خوزستان چه وضعیتی دارند؟ آیا اگر اتفاقی رخ دهد، استان‌های همجوار می‌توانند به ما کمک کنند؟ با توجه به فصل بارندگی که در پیش رو داریم و احتمال تکرار باران‌های اسیدی، نماینده بهداشت نیز این موضوع را بررسی و برنامه‌ها و امکاناتی که نیاز است را به ما اطلاع دهد.

بالدی گفت: مشکل خشکسالی و کمبود آب شرب و کشاورزی نیز در استان خوزستان وجود دارد که باید در این خصوص نیز فکری کنیم.

وی تاکید کرد: موضوع کمبود آب در خوزستان نباید مسکوت بماند تا به بحران برخورد نکنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین از شهرداران خوزستان خواستار شد وضعیت و آمارهای مربوط به بافت فرسوده شهرها را به مدیریت بحران گزارش دهند.

در ادامه این جلسه برنامه‌های هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی برای کارگروه‌های مختلف تشریح شد.

https://hoorkhabar.ir/361860کپی شد!
123
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.