رئیس پلیس فتا خوزستان عنوان کرد:

برداشت غیرمجاز، بیشترین جرایم سایبری استان

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان خوزستان با بیان اینکه بیشترین جرایم در حوزه فضای سایبری استان خوزستان برداشت‌های اینترنتی غیر مجاز و فیشینگ است، از کشف بیش از ۸۴ درصد از مجموع جرایم در فضای مجازی در هشت ماه گذشته در استان خبر داد.

هورخبر – سرهنگ علی حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (۲۹ آذرماه) برگزار شد، با بیان این‌که شش جرم بیشترین فراوانی را در فضای سایبری سطح استان خوزستان دارند، اظهار کرد: ۴۲ درصد جرایم سایبری، مربوط به برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز مجرم از حساب‌های بانکی افراد و از طریق لینک‌های جعلی و فیشینگ است و ۳۴ درصد جرایم نیز مربوط به سرقت و کلاهبرداری رایانه‌ای از طریق خرید و فروش‌های اینترنتی و به ویژه سایت دیوار در استان خوزستان است.

وی اضافه کرد: دسترسی غیرمجاز به داده‌ها ۹ درصد از جرایم، هتک حیثیت و نشر اکاذیب ۸ درصد از جرایم، قمار آنلاین و مزاحمت اینترنتی هر کدام ۲ درصد از جرایم و سایر جرایم نیز ۳ درصد را در این فضا به خود اختصاص داده‌اند.

او با اشاره به این‌که تمام سازمان‌های دولتی سامانه دارند و پیامک را از طریق سامانه شخصی ارسال نمی‌کنند، تاکید کرد: پیامک‌ها و لینک‌های جعلی که با عنوان سهام عدالت، یارانه‌ها، مامور ابلاغ شکوایه، مامور پست و.‌.. برای افراد ارسال و باعث می‌شود باعث می‌شود که افراد هنگام کلیک روی لینک ارسال شده و یا نصب اپلیکیشن ارسال شده، تمام محتویات گوشی خود را در اختیار هکر قرار دهند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان خوزستان با بیان این‌که فضای مجازی و سایبری در ارکان زندگی همه جوامع بشری رخنه کرده است، افزود: متاسفانه برخی برای منافع شخصی، اقدام به سوءاستفاده و ارتکاب جرایم در این فضا می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که تنها راه مقابله با ارتکاب جرایم در فضای مجازی و سایبری، افزایش سواد رسانه‌ای افراد جامعه است، گفت: متاسفانه پایین بودن سطح سواد سایبری جامعه، ارتکاب جرایم را در فضای سایبری برای مجرمان آسان‌تر کرده است.

او با تاکید بر این‌که اصحاب رسانه باید در راستای افزایش سواد رسانه‌ای جامعه بیشتر تلاش کنند، گفت: با افزایش سواد رسانه‌ای افراد، فرصت سوءاستفاده مجرمان از مردم سلب می‌شود.

حسینی با اشاره به این‌که یکی از اهداف اصلی پلیس فتا پیشگیری از وقوع جرایم است، گفت: بیشترین تلاش پلیس فتا در راستای آگاهی‌بخشی و افزایش سطح سواد سایبری افراد جامعه انجام می‌شود اما معضل اصلی این است که متاسفانه مجرمان با کمی تغییر شیوه و شگرد، از مردم کلاهبرداری می‌کنند زیرا نوع جرم در فضای سایبری، سیال است و فضای جغرافیایی ندارد چنانکه ممکن است هر یک ساعت تغییر کند. بنابراین آموزش‌های پلیس فتا و اطلاع‌رسانی مستمر اصحاب رسانه می‌تواند در کاهش این جرایم تاثیرگذار باشد.

وی با بیان این‌که راه‌اندازی مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا نقش بسزایی در پیشگیری از وقوع جرایم و قربانی شدن مردم در فضای سایبری داشته است، توضیح داد: مرکز فوریت‌های سایبری، ارشاد و راهنمایی لازم را از طریق سایت پلیس فتا انجام می‌دهد و دیگر اینکه اگر مردم با موضوعاتی روبه‌رو شدند که باید اورژانسی و  سریع پیگیری شوند، می‌توانند با شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرند و اقدامات لازم توسط پلیس فتا بلافاصله انجام خواهد شد.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان خوزستان با بیان این‌که افزون بر تولید محتوای مجرمانه، انتشار مطالب مجرمانه در فضای مجازی نیز جرم است، افزود: این بدین معنی است که فقط تولید مطالب مجرمانه پیگیری نمی‌شود بلکه ممکن است فرد نشردهنده نیز مورد پیگری قرار بگیرد.

وی گفت: پایین بودن سطح سواد سایبری و سواد رسانه‌ای هم‌وطنان، منجر به این معضل شده است که برخی افراد هر گونه عکس، فیلم، نوشته و متنی را که مشاهده می‌کنند بدون بررسی صحت و سقم موضوع، به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر کنند.

او با بیان این‌که در جامعه امروزی فرزندان بیشتر از والدین با فضای سایبری و سواد اینترنتی آشنایی دارند، گفت: این در حالی‌ است که والدین باید بر عملکرد فرزندان خود در این فضا نظارت و اشرافت کاملی بر فرزندان خود داشته باشند تا بتوانند هر چه بیش‌تر بر عملکرد فرزند خود و ارتباط او با افراد غریبه در این فضا نظارت کنند.

حسینی با بیان این‌که یکی دیگر از چالش‌ها، سوءاستفاده از مدارک هویتی افراد است، توضیح داد: برخی افراد، مدارک هویتی خود را از جمله کارت عابر بانک، حساب بانکی یا سیم کارت خود را به عنوان اجاره با مبلغی ناچیز، نادانسته در اختیار کلاهبرداران و شیادان سایبری قرار می‌دهند و این امر باعث شده است که مجرمان، جرایم مالی سنگینی با استفاده از این مدارک انجام دهند.

وی تاکید کرد: هرگونه سوءاستفاده از اموال و دارایی افراد در این زمینه، مجرم را تحت تعقیب قرار خواهد داد و باید پاسخگو باشد.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان خوزستان با اشاره به اقدامات مرکز فوریت‌های سایبری در هشت ماه گذشته بیان کرد: تعداد تماس‌های مردمی در مرکز فوریت‌های سایبری ۱۳ هزار و ۲۸۱ مورد، تعداد مراجعه‌کنندگان حضوری به مرکز فوریت‌های سایبری یک هزار و ۱۷۱ نفر و تعداد افرادی که در سامانه با مرکز به گفت‌وگو پرداختند یک هزار و ۵۸۲ نفر بوده‌اند و همچنین یک هزار و ۷۶۴ حساب تعلیق شده است.

او با بیان این‌که با وجود همه آموزش‌های صورت گرفته در خصوص کلاهبرداری‌های مالی در بستر فضای مجازی، در مدت اخیر فردی مورد سوءاستفاده و کلاهبرداری قرار گرفت و قربانی شد، توضیح داد: همکاران با اطلاع‌رسانی انجام شده توسط این فرد، حساب مقصد (مجرم) را  مسدود کردند و مبلغ ۱۴۴ میلیارد و ۹۸۵ میلیون و ۳۶۴ هزار ریال را تعلیق کردند و پس از آن و با بررسی‌های لازم، مبلغ را به حساب مالباختگان واریز کردند.

وی خاطرنشان کرد: در هشت ماه گذشته بیش از ۸۴ درصد از مجموع جرایم در فضای مجازی کشف و باندهای بسیاری شناسایی و دستگیر و منهدم شدند. بیشترین قربانیان خرید و فروش اینترنتی نیز از سایت دیوار هستند. در این خصوص سه باند کلاهبردار در سایت‌ها به ویژه خریدهای اینترنتی در سایت دیوار دستگیر و بیش از ۱۳۰ مالباخته نیز شناسایی شدند.

حسینی با اشاره به شناسایی و دستگیری ۲۳ نفر از اعضای باند بزرگ کلاهبرداری که با عنوان کانال‌های صیغه‌یابی در تلگرام فعالیت داشتند و با تاکید بر این‌که فعالیت همه کانال‌های صیغه‌یابی، همسریابی و ازدواج در اپلیکیشن تلگرام بدون استثنا کلاهبرداری است، گفت: با دستگیری این باندها، بیش از ۴ هزار نفر بِزه‌دیده شناسایی شدند.

وی اضافه کرد: همچنین در معضل خرید و فروش داروها به ویژه داروهای غیر مجاز در فضای مجازی هفت نفر دستگیر و ۳۰ نفر شناسایی شده‌اند. سه باند نیز که کارت‌های بانکی افراد را کپی می‌کردند، شناسایی شدند و پس از شناسایی دریافتیم که این باندها بیش از ۱۱ هزار کارت از هم‌وطنان ما را در استان خوزستان کپی کرده بودند اما خوشبختانه مجرمان را دستگیر کردیم و اجازه برداشت به آن‌ها را ندادیم.

او با بیان این‌که اعتمادی که بین فروشندگان خوب و خریداران ایجاد شده منجر به سوءاستفاده مجرمان از عنوان فروشنده و سوءاستفاآنده از شده است، گفت: مجرمان با عنوان دوره‌گرد، دستفروش و… کالا و خدمات به مشتری ارائه می‌دهند و به دلیل فرهنگ‌سازی اشتباهی که داریم، هنگام خرید کارت و رمز را در اختیار فروشنده قرار می‌دهیم و این باعث شده است در مواردی که فروشنده کلاهبردار سایبری است، در یک لحظه با کشیدن کارت تمام اطلاعات کارت را کپی می‌کند و با یادداشت رمزی که ما در اختیار او قرار داده‌ایم می‌تواند در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف کشور خرید کند و پیگیری این چالش برای مردم و پلیس بسیار هزینه‌بر است.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی خوزستان خاطرنشان کرد: در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد افزایش اطلاع‌رسانی با شیوه‌های مختلف داشتیم و کشفیات نیز نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.

حسینی با اشاره به تفاوت جرم سایبری و جرم سنتی، بیان کرد: در جرایم سنتی همیشه این گونه نیست که قربانی نقش بسزایی داشته باشد اما در جرم سایبری، بیشترین زمینه ارتکاب جرم را قربانی در اختیار مجرم سایبری قرار می‌دهد.

https://hoorkhabar.ir/715128کپی شد!
2598