آلودگی‌ هوا و اثر فاجعه بار آن بر سلامت روان

یک روانشناس با اشاره به اینکه آلودگی‌هوا سلامت روان شهروندان را نیز تهدید می‌کند، گفت: نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، در مناطقی که آلودگی هوا افزایش یافته آمار افسردگی و خودکشی نیز بیشتر شده است.

هورخبر –  لیلا کریمی فرشی، روانشناس در پاسخ به این پرسش که آیا آلودگی هوا علاوه بر جسم، روی روح و روان شهروندان نیز تاثیر منفی می‌گذارد؟ اظهار داشت: آلودگی هوا همان طور که روی جسم ما تاثیر می‌گذارد و بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی را تشدید می‌کند، روی سیستم عصبی شهروندان نیز اثر می‌گذرد و به ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون نیز دامن می‌زند.

وی ادامه داد: نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که آلودگی‌هوا سبب بروز مشکلات شناختی مانند اختلال حافظه، کمبود توجه و نبود تمرکز نیز می‌شود.

کریمی فرشی با اشاره به اینکه تاثیر آلودگی هوا بر سلامت جسم و روان کودکان بیشتر است، توضیح داد: آلودگی‌هوا در افزایش اضطراب و افسردگی نیز موثر است و نتایج بررسی‌ها از این حکایت دارد که آلودگی‌هوا با افزایش آمار خودکشی نیز مرتبط است.

این روانشناس درباره اینکه آلودگی‌هوا چگونه سبب افزایش افسردگی و آمار خودکشی می‌شود؟ نیز به جام جم آنلاین گفت: آلودگی‌هوا سبب می‌شود، شهروندان برخی فعالیت‌های خود را انجام ندهند، برای نمونه در هنگام افزایش آلودگی‌هوا پیاده‌روی، ورزش و حضور در محیط‌های بیرون از خانه کاهش می‌یابد. به همین دلیل آلودگی هوا سبب افزایش افسردگی در افرادی که زمینه آن‌را دارند، می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این آلودگی‌هوا می‌تواند حس ناامیدی را در جوانان بیشتر کند، زیرا برنامه‌ریزی‌های آن‌ها را مختل می‌کند در نتیجه می‌توان گفت با افزایش آلودگی هوا آمار افسردگی و خودکشی نیز افزایش پیدا می‌کند.

کریمی فرشی درباره اینکه آلودگی‌هوا چگونه به استرس و اضطراب افراد دامن می‌زند؟ عنوان کرد: خستگی جسمانی ناشی از آلودگی هوا سبب می‌شود، افراد احساس کنند، نمی‌توانند به همه کار‌های خود رسیدگی کنند. به همین دلیل استرس و اضطراب بیشتری به آن‌ها تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: آلودگی‌هوا اختلالات روان را نیز تشدید می‌کند، مثلا سبب افزایش اختلال وسواس در افراد می‌شود یا خود بیمار انگاری را افزایش می‌دهد. چون در مواقع افزایش آلودگی هوا شخص‌احساس می‌کند، دچار بیماری تنفسی یا قلبی می‌شود. به همین دلیل آلودگی هوا اختلال وسواس را در افراد مستعد بیشتر می‌کند.

این روانشناس با اشاره به اینکه آلودگی هوا سبب افت کیفیت خواب نیز می‌شود، توضیح داد: برخی افراد به دلیل افزایش آلودگی هوا دچار سردرد‌های مزمن می‌شوند و اگر سردرد شخص طولانی مدت شود، خواب او نیز دچار اختلال می‌شود.

کریمی فرشی درباره راهکار‌هایی که می‌توان با استفاده از آن‌ها مانع آسیب دیدن سلامت روان شد نیز عنوان کرد: برای حفظ سلامت جسم توصیه می‌شود از ماسک استفاده کنیم یا سبزیجات و میوه‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. اما برای حفظ سلامت روان باید تاب آوری شهروندان افزایش پیدا کند و مسئولان امید و نشاط را در جامعه افزایش دهند.

وی ادامه داد: علاوه بر این مهارت‌های خود مراقبتی شهروندان نیز باید افزایش پیدا کند. برای نمونه هنگام تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا شاهد هستیم که برخی والدین به همراه کودکان‌شان برای انجام کار‌های غیر ضروری از منزل خارج می‌شوند. این رویکرد نشان می‌دهد که برخی خانواده‌ها خود مراقبتی و سبک زندگی سالم را فرا نگرفته‌اند.

این روانشناس یادآور شد: خانواده‌ها هنگام تعطیلی به دلیل آلودگی‌هوا باید برای ایجاد اوقات مفید و دلچسب برنامه داشته باشند. در واقع در چنین مواقعی نباید فقط پای اخبار بنشینند، زیرا می‌توانند با بازی با کودکان و تماشای فیلم اوقات بهتری را تجربه کنند.

به گفته وی برای افزایش تاب آوری بهتر است، شهروندان مهارت حل مساله را نیز بیاموزند تا هنگام رو به رو شدن با شرایط نامناسب توانایی بیشتری برای برطرف کردن مشکلات داشته باشند.

https://hoorkhabar.ir/714979کپی شد!
3990
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.