بررسی بازار بورس در هفته گذشته؛ آیا اصلاح شاخص نزدیک است؟

هورنیوز – بازار سرمایه درحالی هفته سوم تیرماه را همانند هفته‌های گذشته با بازدهی مثبت به پایان رساند که در کنار قیمت ارز ۲۲ هزار تومانی و قیمت سکه ۱۰ میلیون تومانی، به‌نظر می‌رسد تابستانی داغ پیش روی اقتصاد ایران باشد؛ روند صعودی قیمت دلار که تورم انتظاری و پیش روی بازارها را صعودی ترسیم می‌کند؛ باعث شده جریان نقدینگی ورودی به بازار سرعت بگیرد و ارزش روزانه معاملات از ۲۵ هزار میلیارد تومان هم بگذرد. از نکات قابل ذکر هفته‌ای که گذشت می‌توان به حجم عرضه نمادهای کوچک‌تر بازار در روزهای پایانی هفته پیش اشاره کرد که کمی اهالی بازار را نگران کرده است. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه مورخ ۹۹٫۴٫۱۸ به عدد ۱۷۵۳۶۸۷ واحد رسید که در مقایسه با پایان گذشته، ۳۳۴۲۲۵ واحد، معادل ۲۳ درصد رشد را تجربه کرده است.

 

شایان‌ذکر است که میانگین رشد روزانه شاخص کل نیز، ۶۶۸۴۵ واحد است. طی این هفته، روزانه به‌طور میانگین ۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۶۱ هزار میلیارد ریال در بیش از یک‌میلیون تعداد مبادلات، مورد مبادله قرار گرفت. ارزش معاملات بلوکی و اوراق ۲۷ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به هفته‌ پیش، بیش از ۴۶ درصد کاهش را نشان و حاکی از هفته کم فعالیتی برای شرکت‌های حقوقی است. شاخص هم‌وزن نیز هم با ۴۶۶۸۱ واحد رشد، معادل ۱۰ درصد رشد نسبت به پایان هفته‌ گذشته در ارتفاع ۴۷۸۶۸۶ واحد قرار گرفت.

 

هفته‌های خوب فرآورده‌های نفتی

طی معاملات هفته گذشته بیشترین بازدهی مربوط به گروه فنی و مهندسی با ۲۰ درصد، گروه فرآورده‌های نفتی با ۲۰ درصد و گروه خرده‌فروشی  با ۱۵ درصد رشد و کمترین بازدهی نیز مربوط به گروه محصولات کاغذی با ۷٫۹۴ درصد، گروه محصولات کامپیوتری با ۹٫۲۳ درصد و گروه استخراج سایر معادن با ۱۳ درصد کاهش است. میانگین بازدهی صنایع در ۵ جلسه معاملاتی این هفته به‌نحوی بود که به‌جز دو گروه ذکر شده، همه گروه‌های بازار ۸ درصد بازدهی داشته‌اند. همچنین بیشترین تأثیر بر رشد شاخص کل مربوط به سهام فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۱۷۶۲۳ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) ۵۹۱۶ واحد و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس(فارس) با ۴۷۴۴ واحد رشد و بیشترین تأثیر بر افت شاخص کل نیز مربوط به سهام بانک ملت (وبملت) با ۳۱۳۵ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۱۰۹۷ واحد و فولاد خوزستان (فخوز) با ۸۹۳ واحد افت است. بررسی بازدهی نمادهای بازار طی این هفته نشان می‌دهد بیشترین بازدهی مربوط به سهام سیمان فارس (سفارس) با ۳۱٫۳۳ درصد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۲۷٫۵۷ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۲۷٫۵ درصد رشد قیمتی و کمترین بازدهی نیز مربوط به سهام، صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) با۲۰٫۸۹ درصد، سیمان ارومیه (ساروم) با ۱۸٫۵۲ درصد و سیمان داراب (ساراب) با ۱۸٫۲ درصد افت قیمتی بوده است.

 

بازگشت ورود پول به مدار مثبت

طی هفته گذشته، میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان و میانگین روزانه خالص پول حقیقی واردشده ۱۶۴۸ میلیارد تومان است که نسبت به میانگین روزانه هفته‌ قبل از خود، به ترتیب ۶۴ و ۱۱۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. بیشترین ورود نقدینگی در سهام، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۶۸۰۰ میلیارد تومان، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۵۰۰۰ میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) همراه با بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۴۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین بیشترین خروج نقدینگی نیز در سهام سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) با ۲۳۰۰ میلیارد تومان، بانک ملت (وبملت) با ۱۹۰۰ میلیارد تومان و مهندسی و ساختمان صنایع نفت (شساخت) با ۶۰۰ میلیارد تومان اتفاق افتاده است. بنابراین طی هفته‌ گذشته بیشترین ورود نقدینگی، در گروه‌های فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی و خروج نقدینگی، در گروه‌های بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مالی صورت گرفته است.

 

رکورد عرضه اولیه‌ها شکسته شد

مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته را با عرضه اولیه شرکت لیزینگ پارسیان با نماد معاملاتی ولپارس آغاز می‌کنیم. در روز چهارشنبه مورخ ۱۸ تیر، ۲۰ درصد از سهام شرکت لیزینگ پارسیان به‌عنوان پانصد و چهلمین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش واسطه‌گری‌های مالی، عرضه شد. در پایان عرضه اولیه ولپارس به هر کد بورسی ۷۵ سهم در سقف قیمتی ۳۲۰ تومانی تخصیص داده شد که معادل ۲۴ هزار تومان بود. در این عرضه اولیه بیش از ۴ میلیون و ۵۱۲ هزار نفر مشارکت کردند تا رکورد حضور در عرضه اولیه شکسته شود.

 

از نکات قابل ذکر این عرضه اولیه، ثبت سفارش در دو روز متوالی بود که برای اولین‌بار و در پی عدم فشار روی هسته معاملات این تصمیم اتخاذ شد. در خبری از سوی معاون بیمه و بانک وزارت اقتصاد در ارتباط با صندوق‌های دولت از امکان خرید تا سقف ۵ میلیون تومانی باقی‌مانده نخستین صندوق دولت در پایان ماه خبر داد و زمان احتمالی پذیره‌نویسی دومین صندوق را اعلام کرد. همچنین رئیس‌جمهور با توصیه به نگهداری سهام عدالت، اعلام کرد ۳۰ درصد دیگر سهام عدالت که در شرایط فعلی کمک و نشاط خوبی برای مردم بود در عید غدیر و ۳۰ درصد هم در ۲۲ بهمن ماه آزاد‌سازی می‌شود. همچنین رئیس‌جمهور مدیریت بازار سرمایه و افزایش عرضه‌های اولیه را اقدامی اصولی جهت ایجاد ثبات، توسعه و رونق بخشی به بازارهای مالی و اقتصاد دانست و بر این دو نکته در این خصوص تاکید ویژه کرد.

 نویسنده: حسین جعفری، پژوهشگر بازار سرمایه

https://hoorkhabar.ir/686554کپی شد!
12