درباره کودکان بازمانده از تحصیل خوزستانی اغراق شده است/تنها ۴ تا ۵ هزار کودک بازمانده از تحصیل در خوزستان وجود دارد/بخشی از بازماندگی از تحصیل ریشه فرهنگی دارد.

هورنیوز – چندی پیش خبری در رسانه ها و فضای مجازی در خصوص رقم عجیب ۱۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل خوزستانی منتشر شد که واکنش های مختلفی را به دنبال داشت.

در صورتی که این رقم به واقعیت نزدیک باشد قطعاً تعداد زیادی از کودکان خوزستانی به ناچار از چرخه تحصیل و رشد باز می مانند و این موضوع برای استان نیز پیامدهای نامطلوبی را به دنبال خواهد داشت.

در این رابطه محمدرضا عباسی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خوزستان “رقم اعلام شده” را”غلو” و “اغراق” دانست که با واقعیت های موجود همخوانی ندارد. خلاصه گفتگوی خبرنگار پایگاه خبری هورنیوز با او را در ادامه می خوانید.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: از مقایسه کودکان ثبت شده در سامانه سناد که مربوط به ثبت نام دانش آموزان است و کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال در استان که در سن آموزش ابتدایی می باشند، تعداد کودکان بازمانده از تحصیل استان ۱۲ هزار نفر اعلام شد. در صورتی که رقم واقعی کودکان بازمانده از تحصیل طبق برآورد و مطالعه های انجام شده حدود ۴ الی ۵ هزار نفر است که با ۱۲ هزار نفری که اعلام شده فاصله زیادی دارد.

وی بیان کرد: باتوجه به اقدامات صورت گرفته و بررسی های میدانی  انجام شده مشخص شد تعدادی از این کودکان صرفا متولد خوزستان بودند ولی در حال حاضر خارج از استان و حتی کشور زندگی می کنند، تعدادی کودک فوت شده و بخشی از این کودکان که جمعیت آنها نزدیک به ۲ الی ۳ هزار نفر می باشد نیز معلولین ذهنی هستند که نیازمند مرابقت در مراکز نگهداری هستند و در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند و یا اینکه هزینه نگهداری از آنها به خانواده های صاحب فرزند معلول پرداخت می شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان همچنین خاطر نشان ساخت: با این احتساب موارد فوق و با کم کردن این کودکان از تعداد ۱۲ هزار نفر، می بینیم که تعداد این کودکان به حدود ۴ یا ۵ هزار نفر می رسد.

عباسی در خصوص برخی از اخبار مربوط به عدم تحصیل تعدادی از کودکان بخاطر نداشتن لوازم مدرسه آن را غیر واقعی خواند و گفت: با توجه به تاکیدی که استاندار خوزستان درباره لزوم توجه و حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل دارند، اهتمام دستگاه های اجرایی استان مانند بهزیستی و آموزش پرورش و اداره کل امور اجتماعی استانداری خوزستان و….. در خصوص شناسایی و رفع موانع بازماندگی از تحصیل این کودکان صورت گرفته و نتیجه آن تحقیق و جستجوی خانواده های نیازمند بود که باعث شد حدود ۲ هزار کودک نیازمند حمایت در سال گذشته و حدود ۱۰۰۰ کودک نیز در سال جاری شناسایی و وارد چرخه آموزش شوند. در برخی موارد نیز کودکان بازمانده از تحصیل مشکلاتی ازجمله هزینه معیشتی مسکن و یا درمان داشتند که از طرق مختلف مانند مراکز تحت نظارت بهزیستی وخیریه ها مشکلاتشان بر طرف گردید.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان یکی از علل عدم تحصیل برخی از کودکان در استان را مشکلات فرهنگی خواند و گفت: خانواده های برخی از دانش آموزان بخصوص در مقطع راهنمایی بعضاً تمایلی ندارند فرزندانشان برای تحصیل از روستای خود به شهر و یا روستای دیگری بروند که در این زمینه نیز با ابتکار استاندار اولین مدرسه مجازی جهت دختران راه اندازی گردیده است.

وی یادآور شد: همانطور که گفته شد تعداد واقعی کودکان بازمانده از تحصیل در استان خوزستان بین ۴ الی ۵ هزار نفر کودک می باشد که با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده از طریق استانداری و اعتبارات ملی یه آموزش و پرورش و بهزیستی و همچنین با جلب کمک های مردمی و موسسه های خیریه در تلاش هستیم مشکلات کودکان بازمانده از تحصیل را برطرف و این رقم را به کمترین حد ممکن کاهش دهیم. همچنین به منظور رصد کردن وضعیت شناسایی وجذب کودکان جامعه هدف جلسات هماهنگی بین دستگاه های اجرایی وموسسات خیریه و کلینیکهای مددکاری در این خصوص به صورت هفتگی در محل ادارکل  امور اجتماعی استانداری برگزار می گردد.

https://hoorkhabar.ir/676654کپی شد!
200