تغییر تفکر سنتی حاکم بر ادارات بسیار سخت است

هورنیوز – محسن سزاری در جلسه افتتاح سامانه احراز هویت برخط (حذف کپی شناسنامه و کارت ملی) که امروز (۱۲ خردادماه) در استانداری برگزار شد، اظهارکرد: سامانه احراز هویت برخط از حدود سه سال قبل به عنوان طرح پژوهشی در خوزستان کلید خورد و سپس این طرح به تهران پیشنهاد داده شد که از آن استقبال کردند و زیرساخت‌های اجرای این طرح فراهم شد.

وی افزود: پیشنهاد ما در این طرح این است که به جای اینکه از مردم کپی شناسنامه و کارت ملی دریافت کنیم اطلاعات سجلی فرد از دیتابیس ثبت احوال که آخرین اطلاعات را دارد، دریافت شود.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات استانداری خوزستان با بیان اینکه این طرح در سه استان خوزستان، قم و سمنان به صورت پایلوت انجام می‌شود، گفت: سال گذشته پس از پیاده‌سازی طرح ارزیابی اولیه آن انجام شد.

وی بیان کرد: قطعاً اجرای این طرح چالش‌هایی دارد. نرم‌افزار بسیاری از دستگاه‌های اجرایی نیز آمادگی اجرای سامانه احراز هویت برخط را ندارد. بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تکلیفی نیز وجود دارد که باید اصلاح شوند.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات استانداری خوزستان عنوان کرد: قطعا کار سنگین است اما تجربه خوبی است. البته اگر این تجربه موفق باشد.

سزاری گفت: در ادامه طرح بحث استعلام مدرک تحصیلی، پایان خدمت و بیمه تأمین اجتماعی است. بسیاری از استعلام‌ها نیازی به کپی ندارند اما باید این نگرش در سازمان‌ها ایجاد شود. تغییر دادن تفکر سنتی حاکم بر ادارات بسیار سخت است.

وی گفت: یکی از چالش‌های اساسی ما این است که زمانی که نرم‌افزارهای بسیاری از سازمان‌ها برنامه‌نویسی شد تفکر اینکه روزی نرم‌افزار به وب سرویسی برای استفاده مردم تبدیل شود، وجود نداشت. به همین دلیل است که می‌بینیم در بانک‌ها که از اول تفکر استفاده از وب سرویس مردمی وجود داشته توسعه سرویس‌ها راحت‌تر هستند.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات استانداری خوزستان در خصوص استفاده دفاتر پیشخوان از سامانه احراز هویت بر خط، گفت: دفاتر پیشخوان جایی هستند که بیشترین کپی‌ها را می‌گیرند و برای انجام این طرح از نظر امنیتی باید تغییراتی ایجاد کنند که در حال حاضر اصلاحات انجام شده و دسترسی‌ها باز شده است و در حال تست نهایی هستند.

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/673339کپی شد!
133