استاندار خوزستان: شهدای “صابئین مندایی” شهدای میهن هستند

هورنیوز – غلامرضا شریعتی در همایش بزرگداشت شهیدان صابئین مندایی ایران که شنبه شب ( اول مهرماه) در مندی صابئین اهواز برگزار شد، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تسلیت فرارسیدن ایام محرم اظهار کرد: اگرچه امام حسین(ع) امام سوم شیعیان است اما آموزه‎های او تنها مختص شیعیان نیست بلکه چراغ راهی است برای تمام آزادی طلبان و حق‏خواهان و آنانی که از ظلم به سمت دموکراسی تبری می‎جویند و از این بابت یاد آن امام همام را گرامی می‎داریم.

وی در ادامه عنوان کرد: انقلاب اسلامی و کشور عزیزمان در دفاع مقدس در مقابل مهاجمین و دژخیمان و در مقابل همه هجمه‎ها ایستاد و سختی‎ها را به جان خرید و شاید اولین جنگی در یک سده اخیر بود که ایران در آن یک وجب از خاکش را از دست نداد که همه این‎ها برگرفته از آموزه‎های دینی و راه و روش ائمه و امام حسین(ع) بوده است.
استاندار خوزستان برگزاری همایش بزرگداشت شهدای صابئین مندایی را نشان‎دهنده‎ حس هم‎نوعی، هم‎وطنی و همراهی همه آحاد مردم ایران در کنار هم برای دفاع از میهن عزیز دانست و تصریح کرد: باید در این روز یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهدای مندایی را گرامی ‎داشت زیرا این شهدا با اهدای خون پاک خود برای اعتلای ایران عزیز و صیانت و حفاظت از مرزهای این کشور از جان خود گذشتند و باعث افتخار همراهان و هم‎کیشان خود شدند.
وی افزود: همچنین باید زحمات شش جانباز و آزاده مندایی را گرامی بداریم و قدردان تلاش‎های آن‎ها در طول هشت سال دفاع مقدس هستیم .
شریعتی با ابراز تشکر از برگزارکنندگان این همایش خطاب به آنان گفت: ما وظیفه خود دانستیم که در این مراسم شرکت کنیم و همراه شما باشیم. شهدای شما را شهدای خودمان و شهدای میهن می‎دانیم و وظیفه خود می‎دانیم که در کنار شما یاد آن‎ها را گرامی بداریم.
وی عنوان کرد: باید تشکری نیز داشته باشیم از مسئولانی که همت کردند و در جهت مرمت و بازسازی مقبره‎های شهدای عزیز صابئین مندایی گام برداشتند و دیروز نیز مراسم گلباران مقبره آنان را برگزار کنند. امیدواریم ارتباطات خوب و مناسبی که میان دولت و اقلیت صابئین مندایی به ویژه بزرگان و روحانیت معظم این اقلیت وجود دارد، تداوم داشته باشد.
استاندار خوزستان با بیان این‎که پیروان این دین همواره در کنار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضور داشتند، اضافه کرد: این اقلیت هم در زمان بنیان‎گذار جمهوری اسلامی و هم در زمان مقام معظم رهبری همراه نظام بوده‎اند و امیدواریم این همراهی و تعامل تداوم داشته باشد زیرا این تعامل نشانه آزادیخواهی و دموکراسی در این نظام مقدس است.
وی با تشکر از نوع برخورد و تعامل اقلیت صابئین مندایی با مسلمین اظهار امیدواری کرد: این روابط می تواند سرمشق و الگویی برای سایر گروه‎ها، ادیان و مذاهب مختلف باشد تا به یاری خدا بتوانیم دست در دست یکدیگر کشور عزیزمان را به سمت پیشرفت و ترقی سوق دهیم و در کنار هم رفاه و استانداردهای لازم را در کشور و استان خوزستان ارتقا بخشیم و با عملکرد مطلوب خود بتوانیم در این سال هم در جهت اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گام برداریم و از هیچ کوششی برای ساختن شهرها و روستاها دریغ نکنیم.
شریعتی خاطرنشان کرد: باید بر روح بلند شهدای صابئین مندایی درود فرستاد و آرزوی سلامتی و توفیق برای تمام همشهریان و هم‎وطنان مندایی را دارم و امیدوارم با خوشی و سربلندی به زندگی پرافتخار خود در این کشور ادامه دهند و ما بتوانیم بیش از پیش بهره لازم را از توانمندی‎ها و فن‎آوری‎هایی که در حوزه کاری خود دارند ببریم.

وی یادآور شد: جا دارد یاد خاطره پزشک مندایی شادروان دکتر بشیر چحیلی را گرامی بدارم که در رشته پزشکی استاد من بود و بنده افتخار شاگردی او را داشتم و پس از آن دوران نیز رابطه نزدیک و صمیمی‎ای با این پزشک عالیقدر داشتم. دکتر چحیلی از نیکان روزگار بود و از بعد رفتار و تواضع و فروتنی شخصی نمونه بود و در عین حال که پزشکی متبحر، باتجربه و کم‎نظیر بود، خدمات زیادی را نیز ارایه داد. من به روح این عزیز که بر گردن بنده نیز حق استادی دارد درود می‎فرستم و امیدوارم خداوند جزا و اجر خیر را به همه گذشتگان به ویژه شهدای صابئین مندایی عطا فرماید.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در ادامه مراسم عبدالرضا فرجیان، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان نیز اظهار کرد: یاد و خاطره همه شهدا، امام شهدا و خاصه شهدای صابئین مندایی را گرامی می‎داریم و علو درجات را برای این عزیزان سفرکرده به خیر از خداوند متعال خواستاریم.

وی افزود: همچنین آرزوی سلامتی و تندرستی را برای جانبازان و آزادگان سرفراز صابئین مندایی دارم و خدا را شاکرم که امشب در این ایام حزن و اندوه و در هفته دفاع مقدس   توفیق حاصل شد برای تجلیل از رشادت‌ها و ایثارگری‎های شهدا، جانبازان و ایثارگران مندایی حضور داشته باشم.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان ادامه داد: با عنایت ویژه آقای شریعتی استاندار خوزستان و با دیدار صمیمی که دو ماه پیش با حضور ایشان، حجت الاسلام و المسلمین حسن ‎ زاده امام جمعه موقت اهواز و آقای زراتی معاون استاندار در امور ایثارگران برگزار شد، برنامه‎های خوبی تدارک دیده شد و در آن دیدار تاکید استاندار این بود که نگاه ویژه‎ای به خانواده‎های معظم شهدا و ایثارگران صابئین مندایی وجود داشته باشد که در همین راستا با پیگیری‎هایی که انجمن شاهد و ایثارگر صابئبن مندایی انجام داد و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه دو اهواز، مزار مطهر شش شهید مندایی والامقامی که در گلزار شهدا مدفون هستند، ساماندهی شد و   صبح جمعه (۳۱ شهریورماه) گلباران و عطرافشانی مزار این شهیدان صورت گرفت که جای تشکر دارد.
وی بیان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان دبیرخانه شورای ترویج و توسعه فرهنگِ ایثار و شهادت وظیفه‎ای جز این ندارد و در این راستا اکنون نیز توانستیم به یاری خدا یاد و خاطره شهدای مندایی را در هفته دفاع مقدس زنده بداریم که جا دارد مراتب قدردانی خود را از اهتمام و اهمیت ویژه‎ای که استاندار خوزستان به امور خانواده‎های معظم شاهد و ایثارگر دارد اعلام کنم.
مراسم همایش بزرگداشت شهدای صابئین مندایی ایران، به همت انجمن صابئین مندایی ایران و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان و هیات شهدا و ایثارگران صابئین مندایی با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، نبی ‎ الله خون ‎ میرزایی سرپرست فرمانداری اهواز، عبدالرضا فرجیان مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان، محمدهادی قنوات ( عضو شورای اسلامی شهر اهواز)، سیدجابر موسوی عضو شورای مرکزی انجمن معلمان خوزستان، گنزورا نجاح‎چحیلی رهبر مندائیان ایران، سالم چحیلی رییس انجمن مندائیان ایران و تنی چند از جانبازان، آزادگان و خانواده‎های شهدای صابین مندایی برگزار شد.

گفتنی است اقلیت صابئین مندایی در طول هشت سال دفاع مقدس پنج شهید به نام‎های ناجی زهرونی، یاسین زهرونی، ناعم بهمنی، امین جیزان و منصور عباده‎اهوازی را تقدیم کرده است. همچنین این اقلیت دارای شش جانباز و آزاده دفاع مقدس نیز می‎باشد.
ایسنا

 

https://hoorkhabar.ir/667768کپی شد!
866