خوزستان سهمی در حوزه مدیریتی وزارت ورزش ندارد/خوزستان در حوزه زیر ساخت های ورزشی در قعر جدول قرار دارد

خوزستان سهمی در حوزه مدیریتی وزارت ورزش ندارد

به گزارش هورنیوز افشین حیدری مدیرکل ورزش و جوانان استان خوزستان در نخستین جلسه شورای ورزش در سال ۹۶ با اشاره به اینکه استان خوزستان دارای ظرفیت های بی شماری است، اظهار داشت: متاسفانه علی رغم این استعدادها نگاه ویژه ای به این استان نمی شود. تمام مسئولان باید در این راستا به تعهدات خود عمل کنند تا شاهد جامعه ای سالم باشیم.

وی افزود: زمانیکه برای جلسات دعوتنامه داده می شود برخی از مسئولان استقبال نمی کنند. در سال گذشته در مجموع چهار جلسه۹ در حوزه ورزش برگزار شد که اتفاق خوشایندی نیست.

حیدری تصریح کرد: در سال ۹۵ هشت مصوبه داشتیم که تعدادی به ثمر رسید و برخی دیگر بدون نتیجه باقی ماند.

وی با اشاره به لزوم توسعه ورزش همگانی گفت: این طرح آماده و مشاور آن انتخاب شد اما متاسفانه به علت نبود اعتبار در این حوزه، تاکنون مغفول مانده است از همین رو مسئولان‌ سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید همکاری کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان در بخشی دیگر ادامه داد: جلسه ای برای اجرایی شدن ماده ۵۳ تشکیل شد اما لازم است مدیران اجرایی دستگاه ها در بحث ورزش کارکنان ادارات همکاری کنند.

وی ادامه داد: باعث تاسف است که استانی همچون خوزستان باوجود ظرفیت های بی شمار در بحث اجرای ماده ۵۳ عقب مانده است. تاکنون جلسات زیادی برگزار شده اما شاهد خروجی مطلوبی از آنها نبودیم.

حیدری با بیان اینکه هیچ کدام از کمیته های زیر مجموعه شورای ورزش تشکیل نشده، گفت: سال گذشته چهار همایش پیاده روی خانگی برگزار شد و برای امسال ده همایش در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: سال گذشته با قول استاندار دو و نیم میلیارد تومان از محل اعتبارات برای توسعه زیرساخت های ورزش در نظر و ابلاغ شد اما این رقم به یک و نیم میلیارد کاهش یافت.

مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به اینکه حتی ریالی از آن پرداخت نشده، اظهار داشت: اگرچه این مبلغ پرداخت نشد اما در جامعه ورزشی، مردم و نمایندگان مجلس توقعاتی ایجاد شد.

وی گفت: طبق ماده ۵۳ یک درصد از اعتبارات دستگاه ها باید به ورزش اختصاص یابد. اداره کل ورزش مدعی آن نیست که این رقم در اختیار ما قرار گیرد بلکه این آمادگی وجود دارد که اعتبارات در خود دستگاه مربوطه و با هدف ارتقاء ورزش کارکنان صورت گیرد.

حیدری ادامه داد: ۲۷ صدم درصد ارزش افزوده استان باید به ورزش اختصاص یابد و به شرط تحقق، این رقم در سال ۹۶ ۵۵ میلیارد تومان برای خوزستان خواهد بود.
وی با بیان اینکه این عدم تخصیص اعتبار حاشیه های زیادی ایجاد کرد، خاطر نشان کرد: در اجرای ماده ۵۳ شرکت ها و سازمان های مختلفی همکاری کردند اما اگر شورای ورزش استان با این روند ادامه یابد راه به جایی نخواهیم برد چراکه درباره سلامت جامعه سخن می گوییم.

حیدری درخصوص مشکلات معلولان یادآور شد: استان خوزستان در دفاع مقدس نقش بی بدیلی داشته اما درحال حاضر برنامه ای برای معلولان وجود ندارد. افتخارت ورزشی معلولان بسیار ارزشمند است و دارای ظرفیت های بسیاری در این حوزه هستیم اما باید نگاه مسئولان اجرایی تغییر کند.
وی با بیان اینکه استان خوزستان سهمی در مدیریت ورزش در حوزه وزارت ندارد، یادآور شد: تغییر این روند نیازمند برنامه ریزی است تا شرایط ورزش کردن را فراهم کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان با اشاره به اینکه استان های خوزستان، فارس و اصفهان ساخت مجموعه ورزشی معلولان را همزمان آغاز کردند، خاطر نشان کرد: دو استان دیگر از این مجموعه ها رونمایی کرده اند اما فاز نخست این مجموعه در خوزستان هنوز به بهره برداری نرسیده و تلاش می شود تا در سال ۹۶ این امر محقق شود.

برخی مسئولان استان نسبت به حوزه ورزش بی اعتناء هستند

حسین زاده معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان نیز با اشاره به اینکه در حوزه مسایل اجتماعی از جمله ورزش مطالعاتی صورت گرفته، اظهار داشت: در انتهای سال گدشته شورای اجتماعی کشور ۱۵۰ میلیارد تومان به توسعه ورزش استان با رویکرد مناطق محروم اختصاص داد.

وی با اشاره به اینکه در یک هفته گذشته روند تخصیص این مصوبه صورت گرفت، ادامه داد: پیشنهاد می شود مباحث این جلسات به صورت تخصصی دنبال شود تا باتوحه به ظرفیت های استان شاهد توسعه در این حوزه باشیم.

حسین زاده خاطر نشان کرد: رسانه ها ضمن پوشش خبری باید انتقادات سازنده را مطرح کنند به طور نمونه باید سؤال شود چرا در بحث تملک دارایی ها تنها دو و نبم‌میلیارد تومان به تربیت بدنی اختصاص بافت و چرا مجموعه برنامه ریزان ما این مبلغ ناچیز را به ورزش اختصاص ندادند؟

وی با اشاره به اینکه مگر مسأله ای مهم تر از ورزش وجود دارد؟ تصریح کرد: این جلسات از اهمیت بسیاری برخوردار است از همین رو انتظار می رود اسامی مسئولان غائب در اختیار رسانه ها قرار گیرد چراکه باید از حالت تسامح با این دستگاه ها خارج شد.

 

بزرگترین معضل در حوزه ورزش معلولان کمبود منابع مالی است

در ادامه مظفر علیشاهی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خوزستان اظهار داشت: ۱۵۵ هزار معلول در خوزستان وجود دارد در حالیکه تنها یک هزار و ۲۰۰ از آنها به امکانات ورزشی دسترسی دارند.

وی با اشاره به اینکه مابقی معلولان از امکانات ورزشی بهره ای نمی برند، ادامه داد: ورزش بستر مناسبی برای حضور این قشر در عرصه های اجتماعی است.

علیشاهی با بیان اینکه توسعه ورزش معلولان راهی برای مبارزه با افسردگی است خاطر نشان کرد: تمرکز بر ورزش به عنوان راهی برای تقویت روحیه معلولان،شناسایی نقاط قوت و بالا بردن انگیزه در این افراد برای حضور در مسابقات پارالمپیک و آسیایی از اهداف ما است.

وی با اشاره به اینکه معلولان استان زیر نظر مربیان خبره تمرین می کنند، ادامه داد: درحال حاضر بزرگترین معضل ما کمبود منابع مالی در جهت شناسایی ایتعدادهای جدید است.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خوزستان درخصوص نیازهای جامعه معلولان گفت: بهینه سازی اماکن عمومی، تسریع در ساخت اماکن و مجموعه های ورزشی مختص معلولان، خرید وسایل تخصصی برای این قشر، مساعدت های مالی به این افراد و استفاده از ظرفیت خیران از اهداف ما است.

خوزستان در حوزه زیر ساخت های ورزشی در قعر جدول قرار دارد
در بخشی دیگر مهرداد شیرالی رییس هیئت جانبازان و معلولان استان با اشاره به اینکه درحال حاضر۱۲ رشته ورزشی برای معلولان آقا و چهار رشته برای بانوان معلول در استان وجود دارد، ادامه داد: این ظرفیت در استان وجود دارد که تعداد رشته های ورزشی به ۱۶ و هست عدد ارتقاء یابد.

وی با بیان اینکه شش ورزشکار معلول به مسابقات پارالمپیک ریو اعزام شدند، یادآور شد: چهار ورزشکار نعلول موفق به کسب مدال شدند.

شیرعلی خاطر نشان کرد: رتبه خوزستان در حوزه مسائل فنی ورزش سوم است اما در حوزه زیرساخت ها در جایگاه پنج استان آخر هستیم
در کسور از لحاظ فنی رتبه سه داشتیم ولی در زیرساخت ها ۵ ایتان اخر هستیم. و این نتیجه یز تنها با یک کار تینی به ثمر نشست.
وضهیت ورزشکارانمعلول اصلا مناسب نیست، برنامه ریزی کردیم تا از ظرفیت های استان استفاده کنیم اما متایفانه تاکنون کسی یاری گر ما نیست .
شرمتده تامین حداقل نیازها بدای معلولان هستیم.منابع مالی بسیار کم است درحالیکه با حداقل حمایت ها قادر به جذب ورزشکران معلول بسیاری هستیم

https://hoorkhabar.ir/654481کپی شد!
63