تجارت به قیمت سلامتی مردم!

به گزارش هورنیوز در شرایطی که آلودگی هوا، ریزگردها و استفاده از سموم در محصولات کشاورزی باعث اختلال در سلامتی مردم شده لزوم استفاده از محصولات غذایی سالم و پرهیز از انواع محصولات مضر از ضروریات است.

چندی پیش وزیر بهداشت اعلام کرد در کشور پنج میلیون نفر مبتلا به بیماری قند، ۵۰ درصد افراد اضافه وزن و ۳۰ درصد افراد چاق هستند. این درحالی است که براساس آمارها، از هر چهار ایرانی یک نفر به فشار خون مبتلاست. فارغ از آمار بیماری‌های دیگر، فراگیر بودن این دو بیماری نشان می‌دهد یک جای کار می‌لنگد. یکی از مسائل مهم در مورد مواد غذایی، بحث تبلیغات است. قانون ممنوعیت تبلیغ مواد غذایی مضر و آسیب رسان چند سالی است که مطرح شده، اما به طور کامل اجرا نشده است.

بنا به گفته کار‌شناسان و متخصصان تغذیه، به دلیل جذابیت، تنوع خوراکی‌های فاقد ارزش غذایی مثل پفک، چیپس و نوشابه و موادغذایی آماده‌ای همچون پیتزا و همبرگر افزایش یافته است که مصرف این تنقلات و غذا‌ها باعث سیری کاذب و کم اشتهایی و در نتیجه سوء تغذیه در میان کودکان می‌شود.

تبلیغ محصولات و مواد غذایی مضر، لوازم آرایشی و بهداشتی فاقد مجوز، تبلیغات دروغین و خلاف واقع در مورد تاثیرات مکمل‌های غذایی و دارویی که همه آنها به‌طور مستقیم با سلامت مردم در اتباط است، طی چند‌ سال اخیر به یکی از چالش‌های اساسی سلامت و بهداشت عمومی تبدیل شده است. فقدان نظارت بر کیفیت و ادعاهای مطرح شده درباره مواد تشکیل‌دهنده و تاثیرات محصولاتی که با سلامت مردم سروکار دارد، بارها از سوی کارشناسان و صاحبنظران مورد انتقاد قرار گرفته است؛ به‌ویژه درچند ‌سال گذشته که پای این محصولات به فراگیرترین رسانه کشور یعنی صداوسیما هم باز شد.

اما انتقادات و صحبت‌های مطرح‌شده در این باره به دلیل نبود قوانین مشخص و بازدارنده، فقط به هیاهوی رسانه‌ای و تکذیب‌ها و تاییدهای دستگاه‌های مختلف اجرایی و نظارتی کشور ختم و در نهایت هم تبلیغ محصولات پرشائبه از آگهی‌های بازرگانی شبکه‌های تلویزیونی حذف شد. بدون آنکه کسی پاسخگوی به خطر افتادن سلامت مردم باشد، این خلا قانونی باعث شد تا اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با همکاری سازمان غذا و دارو و سایر نهادها و ارگان‌های مسئول پس از یک‌سال بحث و بررسی، در نهایت قانون منع تبلیغات محصولات و کالاهای آسیب‌رسان را در مجلس تصویب کنند.

وقتی که شما یک محصولی را تبلیغ می‌کنید یعنی اینکه آن محصول به تایید شما رسیده و اکنون قصد دارید که دیگران را راغب کنید که از آن استفاده کنند. بدین ترتیب وقتی که رسانه ملی محصولات متنوعی را تبلیغ می‌کند، منجر می‌شود که مخاطبان زیادی بدون تحقیق به سمت استفاده از آن کالا بروند.

https://hoorkhabar.ir/647062کپی شد!
112