کاهش ۵ درصدی میزان وقوع جرم در خوزستان

هورنیوز – سید روح الله طباطبایی عصر شنبه در حاشیه آئین تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبادان در جمع خبرنگاران رسانه ها گفت:با اقداماتی که با همکارذی دیگر دستگاه ها اجرا شده است، وقوع جرم در استان خوزستان امسال نسبت به سال گذشته با کاهش پنج درصدی مواجه بود.

وی اظهار داشت:البته در برخی جرایم با رشد افزایش جرم مواجه بودیم و در برخی جرایم کاهش وقوع جرم داشتیم.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفت:طی دو سال گذشته روند ورودی پرونده ها و جرم رو به افزایش بود ولی با اقداماتی که در حوزه پیشگیری وقوع جرم اجرا شد، کاهش آمار پرونده های ورودی در سال جاری محقق شد.

طباطبایی از حوزه تصادفات به عنوان یکی از حوزه هایی یاد کرده که میزان وقوع جرم در آن کاهش یافته و ادامه داد:استان خوزستان همه ساله میزبان خیل عظیم زائران اربعین حسینی و کاروان راهیان نور است و با توجه به حضور شرکت های بزرگ صنعتی در این استان به طور طبیعی جرائم تصادفات باید زیاد باشد ولی با تدابیر اندیشیده شده از سوی نیروی انتظامی و نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی در معابر شاهد کاهش جرایم در حوزه تصادفات بودیم.

وی تصریح کرد:در قوه قضائیه معاونت پیشگیری از جرم تشکیل شده است که فعالیت قابل توجه ای دارد و با تمرکز بر سمن های مردم نهاد این فعالیت در حال جریان است.

طباطبایی اضافه کرد:تا قبل از ایجاد این معاونت فعالیتی در این خصوص نبود و برای ادامه روند ابتدا باید ذهنیت سازی و فرهنگ سازی شود و طی چهار سال اخیر این فرهنگ سازی ها انجام شد تا به مرحله اجرایی رسیدیم.

طباطبایی اظهار داشت:پیشگیری از وقوع جرم بحث فرا بخشی است که بخش عمده به دولت و سایر مجموعه ها باز می گردد و قانون پیشگیری از وقوع جرم نیز تصویب و ابلاغ شده و حضور سران سه قوه در این موضوع ها قابل توجه است.

قائم مقام رئیس کل دادگستری خوزستان همچنین با ابراز خرسندی از عملکرد دادگستری آبادان ادامه داد: این دادگستری با اقدامات انجام شده و با در نظر گرفتن مقیاس های مورد نظر در رتبه بندی جزو دادگستری های رده نخست استان خوزستان است و این مهم به رغم کمبود نیروهایی که در تمامی بخش ها داریم صورت پذیرفته است.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفت:با اقداماتی که قوه قضائیه انجام داده و دوره های کارآموزی که در حال انجام است امیدوایم تا پایان سال و حداکثر تا پایان سه ماه نخست سال ۹۶ طبق وعده مسئولان قضائیه، بخش قابل توجه ای از کمبودها از جمله کمبود نیرو در دادسراها رفع شود.

طباطبایی در خصوص جذب نیروهای بازنشسته در دستگاه قضایی و جذب روحانیان فارغ التحصیل در رشته فقه و حقوق در دستگاه قضایی، ادامه داد:قضاوت شرایط خاص خود را دارد و همکارانی که بازنشسته شده اند را نمی توان جذب کرد و مجوز خاص نیاز دارد.

وی تصریح کرد: کسانی که در حوزه علمیه و یا در دانشگاه ها صاحب کرسی تدریس هستند نیز، چندان علاقه مند به حضور در دادسرا نیستند و تعدادی هم که علاقه مند هستند باید در دوره های آموزشی شرکت کنند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان خوزستان در خصوص برخورد با جرایم خشن نیز گفت:برای برخورد با جرائم خشن همیشه دو مقوله را مورد نظر داریم، مجرمانی که آسیب کمتری به جامعه می زنند را با اعمال قوانین جایگزین اصلاح کرده ولی مجازات سنگین از جمله حبس های طولانی مدت را برای مجرمانی که اصلاح آنان ممکن نیست و برای جامعه آسیب رسان هستند در نظر می گیریم.

طباطبایی اظهار داشت: لبه شمشیر را به سمت مجرمانی می بریم که دچار جرائم خشن و رفتارهای مجرمانه هستند و این در دستور کار دادگستری استان به صورت مستمر است و جرایم خشن تحت عنوان جرایم خاص دائم رصد می شوند.

وی افزود:دستگاه قضایی همیشه و به صورت مستمر، مشورت های قضایی در برخورد با این موضوع دارد و جلساتی نیز با نیروهای انتظامی، سپاه و اداره اطلاعات برگزار شده و نتیجه این نشست ها به شهرستان های استان خوزستان انتقال داده می شود.

وی در خصوص پیگیری قانون اجرای حکم اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت:دستگاه قضایی مجری قانون است، ولی اعدام در جاهایی لازم است اما در جاهایی نیز می تواند از قانون اصلاح استفاده کرد، زیرا مجازات برای اصلاح است و اعدام را برای مرحله آخر یک مجرم باید قرار داد.

به گزارش ایرنا در این آیین از خدمات حدود ۳٫۵ ساله احمد شیرعلیزاده دادستان پیشین آبادان تجلیل و ناصر غلامی به عنوان دادستان جدید آبادان منصوب و معرفی شد.

این آیین با حضور امام جمعه، فرماندار ویژه، اعضای شورای تامین و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان آبادان در سالن همایش های باشگاه گلستان آبادان برگزار شد.

https://hoorkhabar.ir/637081کپی شد!
143