صادرات، پاشنه آشیل اقتصاد خوزستان

به گزارش هورنیوز ؛ هم مرز بودن استان خوزستان با کشور عراق یکی از فرصت های طلائی برای گسترش صادرات است که اگر به نحو شایسته ای از آن استفاده می شد، امروز شاهد رشد و توسه هرچه بیشتر خوزستان بودیم.

خوزستان با دارا بودن نیروی انسانی جوان و کارآمد، منابع طبیعی بی شمار و دسترسی به آب های آزاد توانایی در دست گرفتن بازار کشور همسایه را داشت، فرصتی که در غفلت مسئولان و تجار خوزستانی، درحال حاضر در اختیار کشورهای دیگر همچون چین و ترکیه قرار گرفته است.

صادق سواعدی نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان اهواز  با اشاره به همین مسأله گفت: ‌افت صادرات به عراق در آغاز محرم امسال بی‌سابقه بوده است و به علت افزایش تعرفه‌های گمرکی و ترخیص کالا از سوی کشور عراق در دو ماه گذشته، قیمت تمام شده ترخیص کالا برای تجار عراقی افزایش یافت و به تبع میزان تقاضای کالا از سوی بازرگانان این کشور کاهش یافت.

وی بیان کرد: ‌اکنون از مرز چذابه روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ دستگاه کامیون کالا وارد عراق می‌شود اما از مرز شلمچه به علت مشکلات بیشتر، صادرات کمتری انجام می‌شود و در حال حاضر عمده کالاهای صادراتی به عراق، تره‌بار است و همچنین میزان محدودی آجر، سرامیک، سیمان سفید و کاشی به این کشور صادر می‌شود.

تمام بازار کشور عراق امروز از اجناس بی کیفیت چین اشباع شده اما این درحالیست که تجار خوزستانی به علت عدم حمایت مسئولان و بالا بودن هزینه صادرات نمی توانند از این فرصت استفاده کنند. “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” به معنای آنست که مسئولان دولتی، مردم و بخش خصوصی همه در راستای شکوفایی اقتصاد گام بردارند، امری که با شعار محقق نخواهد شد.

 

 

 

https://hoorkhabar.ir/628355کپی شد!
48