پیشنهاد تاسیس موزه راه آهن در اهواز/ سازمان ها پیگیر ایجاد موزه تخصصی باشند

خسرو نشان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در گفتگوی اختصاصی با هورنیوز اظهار کرد: راه آهن جنوب از سوی معاونت سازمان درحال ثبت تاریخی است و مجموعه هشت بنگله (منازل قدیمی راه آهن واقع در خیابان فلسطین روبروی فرمانداری اهواز) را می توان در چارچوب همان طرح ثبت تاریخی نمود.

وی افزود: ورود صنعت راه آهن به ایران همزمان معماری خاص خود را به ارمغان آورد و برخی از این ساختمان ها با داشتن عمر ۸۰ سال، هویت تاریخی پیدا کرده اند ولی عملیات مرمت برخی ساختمان های قدیمی مانند بخشی از هشت بنگله بطور اصولی انجام نشده و باعث آسیب های جدی به ساختمان ها شده است.

نشان تصریح کرد: درحال حاضر چند نوع بهره برداری از منازل قدیمی راه آهن مس شود، به صورتی که بخشی از این ساختمان ها مسکونی، بخشی به صورت رستوران گردشگری (ترن) و بخشی دیگر عملیات بازسازی در آنها درحال انجام است تا ضمن حفظ و اصالت آن بناها، کاربری دیگری برای آنها تعریف کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: در مورد نمای بیرونی مجموعه هشت بنگله (منازل قدیمی راه آهن اهواز) می توان گفت که این ساختمان ها آسیب های جدی دیده و نیازمند مطالعه جدی بر این مجموعه تاریخی هستیم.

وی گفت: موزه آب و نفت از سوی سازمان آب و برق و وزارت نفت در حال  تاسیس است و پیشنهاد ما این است که موزه راه آهن هم از سوی اداره کل راه آهن جنوب احداث شود.

خسرو نشان خاطرنشان کرد: مهمترین ویژگی موزه ها، حفظ میراث گذشته و اندوخته های معاصر برای نسل آینده است تا مردم با مقوله هایی که موزه به تناسب آنها شکل می گیرد آشنا و به همان تناسب جاذبه های گردشگری ایجاد شود.

وی، به دیگر پتانسیل های موجود استان که نیازمند تغییر کاربری هستند اشاره کرد و گفت: ساختمان مخروبه به جا مانده از دوران دفاع مقدس (واقع در منطقه آزاد اروند)، اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر و ساختمان سه گوش دانشگاه شهید چمران اهواز از جمله ظرفیت های مهم تاریخی استان هستند که قابلیت تبدیل شدن به موزه و مرکز مطالعات خوزستان شناسی را دارند که می توان در جوار ساختمان سه گوش اهواز، کتابخانه تخصصی خوزستان شناسی را احداث کرد.

نشان افزود : احداث این موزه ها در گرو داشتن مکان مناسب و متناسب با نیازهای یک موزه و لحاظ کردن محتوای مناسب است.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: مشتاق این هستیم که خوزستان دارای موزه های متعدد فرهنگی و گردشگری باشد اما گاهی اوقات احداث این موزه ها به حوزه کاری سازمان میراث فرهنگی مربوط نمی شود و سازمان ها باید پیگیر آن باشند.

https://hoorkhabar.ir/619407کپی شد!
51
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.