خوزستان همچنان در انتظار اعتبار ریزگردها

احمد سیاحی سه شنبه در کارگروه مقابله با گرد و غبار که در اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تشکیل شد، با اعلام نارضایتی نسبت به اختصاص نیافتن اعتبار مصوب مقابله با گرد و غبار اظهار کرد: پس از مصوبه ۲۴۵ میلیارد تومانی هیات دولت که در پی بحران گرد و غبار که بهمن پارسال انجام شد فقط چهار میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: تسهیلات ۲۴ میلیارد تومانی برای ایمن سازی ساختمان ها نیز هنوز در گیر مقررات بانک هاست.
معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشره به سفر معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست به خوزستان در نیمه دی جاری افزود: مردم خود شاهد مسائل هستند و تا کی می توانیم در زمینه حل مشکل ریزگردها شعار بدهیم؟ بنابراین باید در این سفر گزارشی از واقعیت ها ارائه شود.
سیاحی با اشاره به مصوبه بیابان زدایی ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی اطراف تاسیسات نفتی خوزستان اظهار کرد: اجرای این مصوبه با مبلغ ۴۸۷ میلیارد تومان از تعهدات نفت است و وزیر نفت نیز پذیرفته آن را در زمان بندی مشخص انجام دهد.
وی گفت: از مبلغ تعهدات وزارت نفت تاکنون تنها ۴۰ میلیارد تومان محقق شده است.
سیاحی همچنین از جنگل کاری ۳۱۷ هکتار از اراضی خرمشهر تا شلمچه خبر داد و اظهارکرد: اعتبار این پروژه تامین شده است.
وی از آنچه کم کاری برخی دستگاه ها نامید انتقاد کرد و افزود:بعضی اقدامات وظیفه ذاتی دستگاه هاست اما به دلیل کم کاری آنها، استانداری مجبور به پیگیری می شود و ما گزارشی از اقدامات دستگاه ها به استاندار ارائه خواهیم کرد.

* ابهام در منشاء گردوغبار
معاون استاندار خوزستان با بیان اینکه هنوز در زمینه کانون ها و منشاء گرد و غبار ابهام وجود دارد گفت: مطالبی که در جلسات مختلف درباره کانون های گرد و غبار ارائه می شود با یکدیگر مغایر است به طوری که برخی می گویند منشاء ریزگردها داخلی است و بعضی نیز می گویند که کانون ها خارجی است.
به گفته وی، صحبت هایی که در خوزستان در این باره می شود با صحبت ها در مرکز یکی نیست و تبعات آن را خوزستان می پردازد.
سیاحی گفت: نیاز به یک نقشه راه داریم که در زمینه مقابله با ریزگردها و بیابان زدایی محل و مساحت کانون ها، میزان تاثیرگذاری آنها و اولویت ها را مشخص کند.
وی با اشاره به ضرورت نقشه راه برای مقابله با ریزگردها، بر تدوین سند گرد و غبار تاکید کرد و افزود: این سند قرار بود خرداد ۹۴تهیه شود.
سیاحی اظهارکرد: تاکنون دو نامه درخصوص خسارت توفان های ریزگرد به تهران ارسال شده است.
وی در ادامه خواستار تسریع در راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز شد و افزود: همچنین باید ورود فاضلاب به دریاچه ۷۰ هکتاری فاضلاب در کنار مجتمع بنکداران شرق اهواز قطع شود.
خوزستان از ابتدای دهه ۸۰ با توفان گرد و غبار درگیر است اما شدت این پدیده بهمن پارسال به اوج رسید که باعث برگزاری تجمعات مردمی در شهر اهواز و اعلام نارضایتی عمومی در شبکه های اجتماعی شد.
این پدیده منجر به تشکیل کارگروه ملی اضطراری گرد و غبار شد. بر اساس مصوبه این کارگروه قرار شد اعتباراتی برای مقابله با این پدیده اختصاص داده شود.

https://hoorkhabar.ir/591430کپی شد!
87
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.