۳۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و تالابی خوزستان کانون ریزگرد شده است

به گزارش هورنیوز از ایرنا علی اژدری سه شنبه در کارگروه گرد و غبار خوزستان که در اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل شد با اشاره به انجام مطالعه شناسایی و اولویت بندی کانون های ریزگرد در استان توسط سازمان زمین شناسی اظهار کرد: تفکیک کانون های شکل گیری گرد و غبار بر اساس نوع کاربری آنها نشان می دهد که ۲۰۵ هزار هکتار از اراضی مرتعی تخریب شده، ۵۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم، ۴۵ هزار هکتار از بدون پوشش گیاهی (آبگیرهای قدیمی)، ۳۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبی و ۷۰۰ هکتار از سایر اراضی اکنون به کانون شکل گیری این پدیده تبدیل شده اند.
به گفته وی در بعضی مناطق حدود چهار سانتی متر از قشر خاک کم شده است.
وی افزود: بر اساس این مطالعات مساحت کانون های گرد و غبار در خوزستان ۳۵۰ هزار هکتار است که با احتساب کانون های فرسایش بادی و بیابان ها به بیش از ۵۰۰ هزار هکتار می رسد.
اژدری با اشاره به اینکه کانون ها در هفت منطقه دسته بندی شده است اظهار کرد: ۵۰ هزار هکتار در جنوب تالاب هورالعظیم، ۲۸ هزار هکتار در شمال خرمشهر، ۱۵ هزار هکتار در شرق اهواز، ۱۱۲ هزار هکتار در جنوب و جنوب شرق اهواز، ۸۶ هزار هکتار در بندر امام تا امیدیه، ۳۱ هزار هکتار در ماهشهر و هندیجان و ۱۸ هزار هکتار در شرق هندیجان کانون های گرد و غبار در خوزستان را تشکیل می دهند.

*سند جامع کامل نشد
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این نشست گفت: سند جامع گرد و غبار با وجود تاکید بسیار هنوز تهیه نشده است که استانداری مسئولیت تهیه این سند را به عهده داشته است.
احمدرضا لاهیجان زاده افزود: برنامه های مقابله با گرد و غبار در برنامه ششم توسعه تدوین شده و در صورت تصویب موفقیت بزرگی به شمارمی آید.
وی با اشاره به اینکه برخی دستگاه ها هنوز تعهدات خود را در مقابله با گرد و غبار انجام نداده اند، اضافه کرد: استانداردسازی ساختمان ها و تفویض اختیار به شرکت مناطق نفتخیز جنوب و عملی شدن تعهدات این شرکت در بیابان زدایی از این جمله بوده است.
لاهیجان زاده همچنین از سفر تعدادی اعضای کارگروه مقابله با گرد و خاک به استان در تاریخ ۱۴ دی خبر داد.
وی گفت: رئیس سازمان محیط زیست، رئیس سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری، رئیس ستاد بحران کشور، رئیس سازمان هواشناسی و معاون وزیر نیرو برای حضور در آغاز عملیات مالچ پاشی به استان سفر می کنند.

*آغاز مالچ پاشی
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: امسال ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار بیابان زدایی به استان اختصاص یافته که این اعتبار به ۱۸۰ میلیارد ریال افزایش می یابد.
عبدالرضا دانایی با اشاره به مصوبه پارسال دولت برای مقابله با گرد و غبار اظهار کرد: هشت هزار هکتار نهالکاری، سه هزار هکتار مالچ پاشی و ۱۲ هزار هکتار پخش سیلاب با اعتبار یک هزار و ۱۳۰میلیارد ریال در این مصوبه پیش بینی شده است.
وی با اشاره به آغاز عملیات مالچ پاشی از نیمه دی امسال افزود: عملیات بیابان زدایی پیش از این در امیدیه، هندیجان و اهواز در سطح ۳۵۰ هکتار آغاز شده است.
به گفته وی امسال بیابان زدایی در سطح سه هزار و ۸۵۰ هکتار اجرا خواهد شد..
دانایی تامین آب و حل مسائل اجتماعی و معارضان محلی را برای پیشبرد عملیات بیابان زدایی ضروری دانست.
وی تاکید کرد: امسال یک هزار و ۴۰۰ هکتار از محل تعهدات وزارت نفت در غرب کرخه و ۵۰۰ هکتار در شهرستان باوی در شمال اهواز عملیات مالچ پاشی انجام می شود.

*آب به هور رسید
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب نیز در این جلسه خواستار لایروبی انهار منتهی به تالاب هورالعظیم شد.
هوشنگ حسونی زاده گفت: در صورت تامین اعتبار لایروبی انهار منتهی به این تالاب انجام می شود.
وی همچنین از بهبود شرایط آبی تالاب هورالعظیم خبر داد.
حسونی زاده با اشاره به اینکه هورالعظیم به پنج مخزن تقسیم شده است افزود: مخازن یک و دو به طور کامل آب دار هستند.
وی اضافه کرد: ۲۰ درصد از مخزن شماره سه، ۵۱ درصد از مخزن شماره چهار و ۳۵ درصد از مخزن شماره پنج نیز آب دارند.
به گفته وی، حجم آب ورودی به این تالاب امسال ۲۵۲ میلیون مترمکعب بوده که ۸۸ درصد حجم آن در سال گذشته است.
تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دوسوم در عراق قرار دارد.
این تالاب به دلیل خشک شدن یکی از کانون های اصلی گرد و غبار شناخته شده است.
هورالعظیم بعد از ساخته شدن سد کرخه و استقرار تاسیسات اکتشاف نفت دچار تخریب های گسترده شده است.

https://hoorkhabar.ir/591412کپی شد!
141
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.