نرخ کلی باروری در خوزستان به زیر حد جایگزینی رسیده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: با توجه به این که نرخ کلی باروری در استان خوزستان به زیر حد جایگزینی رسیده است، طبق پیش‌بینی‌های جمعیتی، در آینده به حد رشد منفی خواهیم رسید.

دکتر سعید سیدیان در همایش یک روزه رویکردهای ارتقای باروری کلی مبتنی بر سلامت که امروز (۱۰ آذر) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در صورت بروز رشد منفی جمعیت، با معضلاتی مانند نیروی کار پایین، بحران پیری و مهاجرت روبه‌رو می‌شویم. بنابراین همه بایبایدستی در رفع معضلات جمعیتی همراه و همگام باشیم.

وی افزود: همه مردم باید آگاهانه در ارتقا نرخ باروری سهیم باشند. تصحیح سن ازدواج، کاهش نرخ طلاق، رفع مشکل کار و اشتغال و مسکن جوانان، راه‌هایی موثر در این زمینه هستند.

سیدیان ادامه داد: ارتقا نرخ باروری یک مساله بسیار کلان است که مستلزم همکاری همه سازمان‌ها، نهادها و ادارات است. هر سازمانی سهم به خصوصی در ارتقا نرخ باروری دارد و تنها کار وزارت بهداشت و درمان نیست.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: افزایش زمان مشاوره حین ازدواج برای زوجین به ۴ ساعت جهت توانمندسازی زوجین به مهارت‌های زندگی در ابعاد سلامت معنوی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت جسمی، تهیه تجهیزات و استانداردسازی  مراکز مشاوره ازدواج، برگزاری کارگاه‌های مشاوره در شهرستان‌ها بر اساس رویکردهای جدید جمعیتی و تهیه فیلم و برگزاری کلاس و سخنرانی، از اقداماتی است که در زمینه ارتقا نرخ باروری کلی در سال ۹۳ انجام شده است

وی عنوان کرد: فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند به طور متوسط به بیش از ۳.۵ سال و فاصله بین اولین و دومین فرزند نیز به بیش از ۵ سال رسیده است. همچنین آمار طلاق در خوزستان در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ از متوسط کشوری بیشتر و ازدواج در سال ۹۲ نسبت به ۹۱ از متوسط کشوری کمتر شده است. با توجه به این موارد، نیازمند یک بسیج همگانی در زمینه رفع معضلات جمعیتی و ارتقا نرخ باروری از سوی همه ادارات، سازمان‌ها و نهادها در خوزستان هستیم.

https://hoorkhabar.ir/485713کپی شد!
173
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.