اعتراض کارکنان پتروشیمی رجال وارد هفتمین روز شد/ مسئولین اداره کار خوزستان کجایند؟

هورنیوز – امروز یکشنبه ۱۲ دی‌ماه کارکنان پتروشیمی رجال برای هفتمین روز به منظور پیگیری مطالبات خود دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران که خواستار پرداخت حق مزایای اقلیمی و بدی آب و هوا خود طبق بخشنامه سازمان منطقه ویژه هستند، می‌گویند: تعطیل کاری‌ها و جمعه کاری‌ها از آبان‌ماه ۹۷ پرداخت شده ولی قبل از آن پرداخت نشده است.

 

در همین زمینه محمد صالحی‌پور باورصاد دبیر اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر ماهشهر و امام (ره) در مصاحبه با انصاف نیوز می‌گوید: نیروهای پتروشیمی رجال بعد از ۱۸ سال که این شرکت احداث شده است، از روز اول برخلاف قانون قرارداد کاری به اینها داده نمی‌شد؛ یعنی یکی از مصادیق تخلف این بود که یک نسخه از قرارداد کار که باید به نیروها داده می‌شد، نداده اند. همچنین قراردادها بصورت یک ماهه و سه ماهه بسته می‌شد که این هم خلاف قانون و عرف بود چون این نیروها ماهیت کار مستمر دارند.

 

وی در بخشی دیگر افزود: شرکت پتروشیمی رجال به بسیاری از حق و حقوقی که بصورت عرفی و قانونی در منطقه جاری است هم تمکین نمی‌کرد. بعد از این مدت، نیروها برای مطالباتشان و پس از پیگیری‌هایی که به جایی نرسید به اتحادیه مراجعه کردند؛ می‌خواستند تجمع کنند که با ورود اتحادیه از تجمع شان جلوگیری شد و ما راه نامه‌نگاری را پیش گرفتیم.

 

او اضافه کرد: متاسفانه مجددا هیچ رویکرد مثبت و واکنش کمک کننده‌ای از کارفرما دیده نشد؛ تا اینکه نیروها هفته‌ی گذشته، بعد از یک تجمع که درب فرمانداری داشتند، و فرمانداری قول رسیدگی داده بود، با کارشکنی‌های مداوم کارفرما، نیروها دست به تجمع درون شرکت زدند؛ که اکنون روز هفتمش را سپری می‌کند. در روز پنجم به صورت غیرقانونی از ورود نیروها به شرکت جلوگیری به عمل آمد؛ در پی اینکه نیروها جلوی درب شرکت ایستاده بودند، مدیریت با پلیس امنیت تماس می‌گیرد که نیروها جاده‌ی مواصلاتی را بسته‌اند؛ و پلیس امنیت بعد از حضور و فرستادن یگان ویژه و… نیروها را جابجا می‌کنند.

 

صالحی پور گفت: جالب اینجاست همان روزی که شرکت از ورود نفرات جلوگیری به عمل می‌آورد براثر صاعقه، برج ۷۰ متری این شرکت آتش می‌گیرد و نیروها با وجدان کاری و غیرتی که به خرج می‌دهند علیرغم برخورد قهرآمیز کارفرما در زمان حادثه وارد شرکت می‌شوند، آتش را اتفا می‌کنند و شرایط را ایمن می‌ سازند.

 

وی افزود: فردای همان روز دستگاه قضا ورود می‌کند و برای ۸ نفر از نیروها پرونده تشکیل می‌دهند در صورتیکه وزیر کشور گفت تا جایی که می‌توانیم مطالبات را رفع و رجوع می‌کنیم، اگر هم امکان رفع مشکل نداشته باشیم سعی در اقناء مطالبه‌گران می‌کنیم. متاسفانه هیچکدام از این اتفاق ها نیافتاد؛ نه با کارگران جلسه‌ای برگزار شد، نه اتحادیه را بعنوان مشاور و وکیل کارگرها قبول می‌کنند.

 

دبیر اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر ماهشهر و امام در پایان گفت: با این عملکرد غیرقانونی برخی مسئولین، این سیگنال به جامعه ارسال می‌ شود که مدیران و بالادستی‌ها براحتی از قانون عبور می‌کنند.

 

به گزارش هورنیوز، کارکنان برخی پتروشیمی های واقع در مناطق ماهشهر و بندر امام ره سالها یک چنین تبعیض هایی را شاهد هستند و مسئولینی همچون نمایندگان مجلس شورای اسلامی حوزه مذکور نتوانسته اند این معضل را حل کنند. حال باید منتظر ماند و دید استاندار ویژه خوزستان که در دیدار با رئیس جمعیت هلال احمر کشور عنوان می کند چگونه می شود ماهشهر با ۲۲ پتروشیمی نرخ بیکاری بالایی داشته باشد و به عملکرد این شرکت ها معترض است، چه برنامه ایی برای رفع مشکلات کارکنان و بیکاران بومی منطقه دارد؟

 

پی نوشت

در اکثر تجمع های سالهای گذشته کارگری و کارمندی خوزستان تا کنون، معترضین هیچ امیدی به رسیدگی و حل مشکلشان توسط مسئولین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ندارند!

 

خبرنگار: حسام الدین شیخی

https://hoorkhabar.ir/701209کپی شد!
225
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.