آخرین وضعیت طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون

معاون عمرانی استانداری خوزستان به مردم استان این اطمینان را داد که طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون فقط برای رفع کمبود آب شرب اجرا می­شود.

احمد سیاحی در نشست شورای اداری استان که روز گذشته، ۲۶ اسفندماه در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهارکرد: یکی بحث‌های جدی بخش عمرانی استان، شناخت مشکلات استان و اولویت‌بندی این مشکلات است، چون معتقدم با همین محدودیت‌های اعتبارات و امکانات می‌توان بهره‌وری بالا ببریم و به نحو مطلوبی از این امکانات استفاده کنیم.

 

وی افزود: معتقدیم سه اولویت در استان شامل مباحث آب، راه و راه‌سازی و راهداری و موضوع خدمات شهری و شهرسازی باید در دستور کار خود قرار دهیم و برای این موضوعات باید شاخص‌هایی را تعریف و یا در شاخص‌هایی بازنگرهایی کنیم.

 

سیاحی تصریح‌کرد: در بحث انتقال در سرشاخه‌های کارون همواره نگرانی‌های جدی وجود داشته است. کاهش آب و دبی رودخانه می‌تواند در کیفیت آب شرب شهرهای استان تأثیرگذار باشد و مسئولان بدانند که ۸۵ درصد آب شرب شهرهای استان از کارون تأمین می‌شود.

 

وی عنوان‌کرد: یکی از بحث‌های جدی ما در رابطه با طرح انتقال این بود که استان‌های هدف چقدر آب می‌خواهند برداشت کنند. یکی از نگرانی‌های جدی ما این بود که برای استان‌های هدف تنها بحث شرب مطرح نیست و موضوع تأمین آب کشاورزی است.

 

معاون عمرانی استانداری خوزستان ادامه‌داد: نگرانی دیگر این بود که می‌خواهند کشاورزی را در جای دیگری رونق دهند یا در قالب آب شرب می‌خواهند بحث صنعت را توسعه دهند.

 

وی اظهارکرد: هیچ مخالفتی با انتقال آب شرب برای رفع کمبود آب شرب استان‌های دیگر وجود ندارد و با توجه به جلساتی که برگزار شد به اطلاع می‌رسانیم که نگرانی‌ها در رابطه با انتقال آب برای مصارف کشاورزی منتفی شود و هیچ‌گونه آبی از سرشاخه‌های رودخانه کارون برای کشاورزی منتقل نمی‌شود.

 

سیاحی بیان‌کرد: در این جلسات بحث انتقال آب برای مصارف صنعتی مطرح شد و ما اعلام کردیم که دلیلی وجود ندارد صنایعی راه‌اندازی شود که نیاز به آب بالایی داشته باشند‌ و به این ترتیب قطره‌ای برای آب صنایع از کارون برداشته نمی‌شود.

 

وی گفت: بحث دیگر این بود که آب برای رفع کمبود آب، نه همه آب مورد نیاز شرب انتقال یابد و در نهایت این شد که فقط آب برای رفع کمبود آب شرب انتقال پیدا کند.

 

سیاحی اظهارکرد: موضوع دیگر، انتقال آب از طریق تونل بود. وقتی تونل باشد امکان اندازه‌گیری و پایش آب وجود ندارد که با مخالفت‌های جدی و بحث‌های کارشناسی، بحث تونل منتفی شد.

 

وی تصریح‌کرد: همچنین مقرر شد که آب انتقالی به اصفهان ۱۵۲ میلیون مترمکعب، به کرمان ۱۸۰ میلیون مترمکعب و به یزد ۱۵۰ میلیون مترمکعب در سال باشد. ما از انتقال آب به حجم ۱.۲ میلیارد مترمکعب، معادل ۳۳ مترمکعب در ثانیه به ۵۸۰ میلیون مترمکعب در سال رسیدیم و در نهایت با اقدامات صورت گرفته میزان آب انتقالی ۴۸۲ میلیون مترمکعب خواهد بود و هیچ نگرانی در رابطه با طرح انتقال وجود ندارد و جا دارد از جراید و NGOها که پیگیر این موضوع بودند، قدردانی کنیم.

 

معاون عمرانی استانداری خوزستان در ادامه از تشکیل شورای آب در استان خبرداد و خاطرنشان‌کرد: در جلسه‌ای با سازمان آب و برق، آب و فاضلاب روستایی و آب و فاضلاب استان، این شورا نامگذاری شد و نگاه ما در این شورا، حل مشکلات آب استان است.

 

وی در پایان درباره طرح ارتقای ایمنی راه‌ها افزود: بحث راهداری، از راه‌سازی مهمتر است. ما با مسائلی همچون افزایش جمعیت خودروها و عدم تناسب راه‌ها با تعداد خودروها روبه‌رو هستیم و اصلاح فرهنگ رانندگی و آموزش را در دستور کار قرار دادیم. وظیفه ما فقط سلامت و حفظ جان مردم است و هر حادثه‌ای به عامل انسان، خودرو یا جاده برمی‌گردد اما ما باید بتوانیم جاده‌های ایمن را داشته باشیم.

 

https://hoorkhabar.ir/2407کپی شد!
118
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.