پشت پرده ترافیک تقاضا برای برگزاری کنسرت‌ها در آبادان چیست؟

این روز‌ها برخی سایت‌های خاص و همچنین مدعیان دفاع از فرهنگ و هنر آبادان با هجمه گسترده به نهادهای ارزشی ضمن مظلوم‌نمایی بر لزوم برگزاری برنامه‌های غیرقانونی به منظور نیل رسیدن به اهداف غیرفرهنگی خود در این شهر تاکید دارند.

لغو کنسرت احسان خواجه‌امیری در چند روز اخیر که قرار بود در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی منطقه آزاد اروند برگزار شود باعث شد برخی سایت‌های نوپا، با توسل به برخی تحرکات افراد خاص مدعی دفاع از فرهنگ و هنر آبادان، هجمه‌های سنگینی را علیه نهادهای انقلابی و دلسوز آبادان از جمله نهاد مهم امامت جمعه در دستور کار خود قرار دهند.

هجمه‌های این افراد که در قالب انتشار یک‌سویه و بعضاً دستکاری شده رهنمودهای امام جمعه آبادان، همچنین انتشار یکسویه و مغرضانه علت تجمع طلاب و علت و غایت اصلی در اعتراض به برگزاری کنسرت‌ها صورت گرفته است، نشان از برنامه‌های جدی برخی عناصر خاص برای تبدیل کردن آبادان به جولانگاه برنامه‌های به اصطلاح مفرح و برگزاری کنسرت‌های متنوع موسیقی که نه برای نیل به رفاه حال مردم که تنها و تنها برای به جیب زدن میلیارد‌ها درآمد ناشی از برگزاری این‌گونه برنامه‌های به اصطلاح فرهنگی است.

آنچه که در این زمینه برای افکار عمومی جای سؤال بوده این است که واقعاً علت این همه هجمه و ترافیک تقاضا برای برگزاری کنسرت موسیقی توسط افراد و شرکت‌های مختلف چیست؟

با نگاه سطحی به برنامه اخیر لغو شده کنسرت احسان خواجه‌امیری به راحتی می‌توان به پشت پرده واقعی این ماجرا پی برد.

طبق اعلام مجریان کنسرت موسیقی احسان خواجه‌امیری این برنامه قرار بود در سالن بزرگ نمایشگاه بین‌المللی منطقه آزاد اروند برگزار شود و تنها برای یک سانس اجرا بیش از ۲ هزار بلیط به فروش رفته بود که با محاسبه خیلی سطحی اگر مبلغ هر بلیط را به طور میانگین حداقل ۳۰ هزار تومان در نظر بگیریم بالغ بر ۶۰ میلیون تومان تنها در یک سانس عاید برگزارکنندگان خواهد شد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود اجرا در دو روز و در ۴ سانس برگزار شود که چیزی در حدود ۲۴۰ میلیون تومان درآمد ناشی از برگزاری این کنسرت بود.

اما سؤال اینجاست که برگزاری این کنسرت در محیطی همچون مرکز نمایشگاهی منطقه آزاد اروند که اساساً هیچ نشانی از استاندارد برگزاری کنسرت در آن یافت نمی‌شود چه چیزی به جز سوءاستفاده از شادی مردم برای به جیب زدن میلیارد‌ها پول برای افرادی خاص می‌تواند باشد.

برگزارکنندگان تنها به دو دلیل محل برگزاری این کنسرت را که مجوزی از سوی شورای قانونی پنج نفره آبادان نداشت، مرکز نمایشگاه منطقه آزاد اروند انتخاب کرده‌ بودند اولاً به خیال خام خود با برگزاری آن در محدوده منطقه آزاد اروند از فیلتر قانونی شورای فرهنگی آبادان و نهادهای انقلاب و ارزشی‌‌ رها می‌شدند ثانیاً امکان جا دادن تعداد گسترده‌ای از مردم آبادان و خرمشهر به مدد فشار وارد کردن به ادارات برای خرید بلیط و … برای آن‌ها مهیا می‌شد تا پول‌های هنگفتی را از محل برگزاری این کنسرت‌ها به جیب بزنند.

بنابر گزارش یک نهاد مهم در آبادان برخی افراد که جدیداً به هر نحوی خود را وارد گردونه فرهنگی منطقه آزاد اروند کرده‌اند برنامه‌های مفصلی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی در دستور کار خود قرار دادند؛ به طوری که قرار بوده ماهانه برگزاری دو کنسرت در دستور کار قرار بگیرد که با توجه به محاسبه بالا میزان سودآوری این عده در طول مدت زمان تقریبی شش‌ماهه به میلیارد‌ها تومان می رسید.

اما سؤال دیگری که شاید افکار عمومی را به خود مشغول کرده است این باشد که علت مظلوم‌نمایی افرادی که اتفاقاً در برگزاری این کنسرت‌ها دستی در آتش ندارند و حتی ریالی قرار نیست به آن‌ها داده شود، چیست؟

آنچه در تحقیقات صورت گرفته از ماهیت این عده به دست آمده این است که عموماً برخی از این افراد برای نبودن فضای شاد و نشاط‌آور ناراحت و گله‌مند نیستند بلکه بنا به دلایلی که برای مومنین و فعالان اصلی فرهنگی شهر مشخص و مبرهن است تنها به دنبال تخریب و به انزوا کشاندن و تضعیف جایگاه نهادهای ارزشی، انقلابی و دلسوز شهر به دنبال هیاهو و حاشیه‌سازی هستند تا فضا برای گسترش افکار به اصلاح روشنفکرانه آن‌ها فراهم شود.

برای بررسی زوایای پنهان افکار این عده کافی است سری به برخی نشست‌ها و همچنین بررسی رسانه‌های آن‌ها بزنید تا مشخص شود که این عده در چه فضای فکری در حال نفس کشیدن هستند.

آنچه که در این بین نیز جای بسی تعجب است همراهی کردن برخی چهره‌های سیاسی با این گروه‌های تابلودار است که ندانسته خود را گرفتار افکار مرموزانه این عده کرده‌اند.

به هر حال انتظار عمومی از نهادهای ارزشی، انقلابی و دلسوز شهر چیزی جز مقاومت و قاطعیت در برخورد با این افراد و جلوگیری از تبدیل شدن شهر پرآوازه آبادان به جولانگاه افراد منحرف فکری و سودجویان فرهنگی و همچنین جمع کردن تومار برخی سایت‌های و رسانه‌های مخرب که روز به روز به شکل قارچ‌گونه برای پمپاژ افکار انحرافی در حال افزایش ‌هستند، نیست.

در این زمینه اما به‌جاست که با تدبیر و درایت نهادهای ارزشی و دلسوز زمینه برگزاری برنامه‌های سودمند، بامحتوا و قانونی فرهنگی به ویژه با مضمون نشاط‌آوری در جامعه با فرهنگ آبادان، فراهم شود.

https://hoorkhabar.ir/1274کپی شد!
91
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.