قسمت پنجم؛

عدم درک تاثیرگذاری رسانه ها، اشتباه بزرگ روابط عمومی‌های صنعتی ناکارآمد

همکاری با رسانه‌ها می‌تواند به شرکت صنعتی کمک کند تا ارتباطات خود را با مخاطبین بهبود دهد، اعتماد عمومی را بیشتر کند و موجب افزایش شناخت برند و رقابت‌پذیری شود. لذا مدیر روابط عمومی حوزه صنعت باتوجه به اهمیت ارتباطات و روابط عمومی در دنیای امروز، نقش بسیار مهمی در موفقیت و پیشرفت سازمان و شرکت خویش دارد.

هورخبر – مدیران موفق حوزه صنعت امروز به روابط عمومی سازمان خود اهمیت ویژه ای می دهند. آنها در جستجوی برتری، خلاقیت و ابتکار عمل هستند و کارشناسان ورزیده و مبتکر روابط عمومی را به کار می گیرند تا از کنش ها و واکنشهای جامعه پیرامون خود آگاهی یابند، انتقادها را بشنوند و به اصلاح رفتار و تولید خود بپردازند و مزیت ها و برتری های تولید و یا محصول خود را به سمع و نظر جامعه هدف برسانند و به آنها بقبولانند که به افکار، عقاید، سلیقه ها و احساساتشان احترام میگذارند و در فراسوی تولید یا خدمات، رفاه و بهروزی جامعه و سعادت آحاد آن را طالبند.

لذا در همین زمینه باید عنوان کرد مدیریت روابط عمومی در حوزه صنعت به عنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت و پیشرفت سازمان ها و شرکت ها در دنیای امروز، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به رشد روزافزون رسانه ها و افزایش تعاملات بین سازمان ها و جامعه، نیاز به مدیریت صحیح ارتباطات و ارائه اطلاعات دقیق و به موقع به عموم مردم و رسانه ها بیش از پیش احساس می شود.

یک مدیر روابط عمومی در حوزه صنعت علاوه بر داشتن دانش کامل در زمینه ارتباطات و روابط عمومی، باید با نقاط قوت و چالش های خاص سازمان صنعتی خود نیز آشنا باشد تا بتواند از روی این موارد حوزه رسانه و تبلیغات مربوط به سازمانش را تقویت و برنامه ریزی کند. همچنین روابط عمومی کارا به سازمان کمک می‌کند تا تصویر مثبتی از خود در نظر مردم و سایر ذینفعان خلق کند و باعث افزایش اعتماد و همکاری میان آنها شود. لذا با توجه به اینکه مشاهده می کنیم در اکثر ادارات، سازمان ها، شرکت ها و… افرادی بعنوان روابط عمومی مسئولیت دارند که هیچگونه سوابقی در خصوص این حرفه نداشته اند و یا اگر هم مدت زمان کوتاهی در جایگاه کارشناس بوده اند سپس مدیر این حوزه شده اند، و با رسانه ها و… ارتباط موثری برقرار نکرده اند و بعضا هم به دلیل نگاه توسعه نیافته در این حوزه نمی توانند ارتباط ایجاد کنند. به همین دلیل است که نظر اکثریت مردم از عملکرد سازمان ها و ادارات مثبت نبوده و تا مادامی که به این جایگاه بصورت تخصصی نگاه نشود، ذهنیت منفی افکار عمومی همچنان باقی خواهد ماند.

چهار قسمت گذشته این بحث؛

 

در سویی دیگر نیز برخی سازمان‌ها ممکن است نقش و اهمیت رسانه‌ها و خبرنگاران در ارتباط با جامعه را درک نکنند. آنها ممکن است از ارتباط با رسانه‌ها صرفاً به عنوان یک وسیله برای انتشار اخبار خود استفاده کرده و نتوانند ارزش ارتباطات مستدام و دوجانبه با این صنف را درک کنند. همچنین در برخی موارد دیگر، روابط عمومی‌ها ممکن است رفتار ناشایست یا دور از احترام نسبت به رسانه‌ها و خبرنگاران داشته باشند. این می‌تواند شامل عدم پاسخگویی مناسب به نیازها و درخواست‌های رسانه‌ها، نقض اصول اخلاقی و حرفه‌ای خبرنگاری، یا تلاش برای سانسور و کنترل اطلاعات و گزارش‌ها باشد. این نوع رفتار ممکن است رابطه روابط عمومی با رسانه‌ها را به خطر بیندازد و باعث شود رسانه‌ها اعتماد خود را به آن سازمان صنعتی از دست بدهند.

در مجموع ارتباط با رسانه‌ها و خبرنگاران یکی از جوانب حیاتی فعالیت‌های روابط عمومی سازمان‌های صنعتی است، اما در برخی مواقع روابط ضعیف یا ناکارآمد بین روابط عمومی و رسانه‌ها در نهایت به نفع سازمان نیست و این مهم نیز مبحث بسیار گسترده ای است که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

مهمِ ضروری دیگر این است که تکنولوژی پیشرفته و روز افزون، استفاده از رسانه های اجتماعی را برای مدیران روابط عمومی حوزه صنعت بسیار لازم دانسته و بعضاَ می بینیم برخی از این مدیران حتی اعتقادی به حضور در این فضا ندارند، چه برسد برنامه ریزی برای فعالیت در آن!

این مدیران باید توانایی ایجاد و مدیریت حضور سازمان خویش را در فضای مجازی به جهت بهبود ارتباط با مشتریان و مخاطبان، و ارائه محتوای جذاب و متناسب با نیازهای رسانه ها و جامعه را فراهم سازند.

این مدیر بایستی به عنوان یک استراتژیست ارتباطات عمل کند و بتواند استراتژی های مناسبی برای ارتباط با این فضاها و جامعه را تدوین و اجرا کند. او باید توانایی تعیین هدف های ارتباطی، تحلیل مخاطبان و رسانه ها، و ارزیابی اثربخشی ارتباطات را داشته باشد(لازم است این موضوع مجددا تکرار شود که به وفور مشاهده شده روابط عمومی شرکت ها افرادی هستند که از مناصب دیگر به نوعی اخراج شده اند و چون مکانی برای آنها وجود ندارد به مدیریت روابط عمومی ها گمارده می شوند. دسته دیگر بدون تخصص و با حمایت برخی افراد صاحب نفوذ به مدیریت این حوزه می رسند و…)

حال که اهمیت ارتباط مابین یک مدیر روابط عمومی در حوزه صنعت و رسانه ها را کمابیش متوجه شدیم، فکر کنید اگر این ارتباط وجود نداشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد. یعنی شرکت صنعتی که معمولا مورد انتقاد افراد محلی و… است(به دلیل آلودگی محیط زیست، عدم به کارگیری بومی ها، هزینه نکردن بودجه مسئولیت های اجتماعی و…) اگر با رسانه روابط مثبتی نداشته باشد چه عواقبی را باید متحمل شود؟

در وهله اول عدم همکاری با رسانه‌ها، اطلاعات نادرست و شایعات منفی درباره آن شرکت را ممکن است به گوش عموم برساند. این مهم باعث کاهش اعتماد عمومی به شرکت و لطمه به فروش و سهامداران می شود.

در سویی دیگر رسانه‌ها معمولاً یکی از راه‌های اصلی برای برقراری ارتباط با مخاطبین هستند. عدم حضور در رسانه‌ها می‌تواند منجر به از دست دادن فرصت‌های ارتباطی با مخاطبین و مصرف‌کنندگان و … شود. این نبود ارتباط تنها به نکات ذکر شده منجر نمی شود و آن شرکت صنعتی از کنترل بر روی اطلاعاتی که درباره خود در حال گسترش است، محروم می‌شود. یعنی ممکن است منجر به پخش اطلاعات نادرست و ناقص درباره شرکت شود که نهایتاَ ضررهای مالی، اجتماعی و… را به ارمغان می آورد.

اما حضور در رسانه‌ها می‌تواند به شناخت برند و ارتباط با مخاطبین کمک کند. در مقابل آن نیز عدم همکاری با رسانه‌ها ممکن است باعث کاهش شناخت برند و ضعیف شدن قدرت رقابتی شرکت شود. همچنین رسانه‌ها یکی از روش‌های اصلی تبلیغاتی برای شرکت‌ها هستند که عدم همکاری با آن ‌ها، شرکت های صنعتی را از فرصت‌های تبلیغاتی در رسانه‌ها محروم می‌ سازد.

به طور کلی، همکاری با رسانه‌ها می‌تواند به شرکت صنعتی کمک کند تا ارتباطات خود را با مخاطبین بهبود دهد، اعتماد عمومی را بیشتر کند و موجب افزایش شناخت برند و رقابت‌پذیری شود. لذا مدیر روابط عمومی حوزه صنعت باتوجه به اهمیت ارتباطات و روابط عمومی در دنیای امروز، نقش بسیار مهمی در موفقیت و پیشرفت سازمان و شرکت خویش دارد. او باید دانش و مهارت های لازم را در ارتباطات، روابط عمومی، و استراتژی های ارتباطی داشته باشد تا بتواند رسانه ها را به خوبی درک کند.

یک جمله معروف وجود دارد که عنوان می کند، سازمانی که روابط عمومی کارآمد دارد خاری در پای کارگزارانش فرو نخواهد رفت.

نگارنده مطلب در قسمت پایانی این مبحث(روابط عمومی صنعتی) که در پنج قسمت تهیه و ارائه شد، تضمین می دهد که تکمله آن به زودی در قالبی گسترده و جامع منعکس شود.

پایان

https://hoorkhabar.ir/714090کپی شد!
5996
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.