پلمپ ۶ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی در غرب اهواز

هورنیوز – مهرداد شریفی با بیان زیانهای استفاده غیر مجاز از مواد افزودنی بویژه  رنگها، خاطر نشان کرد: پژوهشهای کاربردی بین المللی درحوزه سلامت نشان داده که بسیاری از رنگ‌های مصنوعی عامل بروز و تشدید اختلالاتی از قبیل آسم، اختلالات کبدی و تومورهای بدخیم است و نیز  بر فرآیندهای مغزی ، قدرت یادگیری و رفتار به ویژه در کودکان و نوجوانان موثر است.

وی خاطر نشان کرد: عوارض سوء این افزودنی‌ها بر رفتارهای پرخاشگرانه و سلامت کودکان ، منجر به جایگزینی رنگ‌های طبیعی به جای مصنوعی از سال ۲۰۱۰ در اروپا شده است و از آن سال به بعد، در صورت استفاده از رنگ‌های مصنوعی در محصولات غذایی باید بر روی برچسب، جمله «این محصول می‌تواند موجب اثرات سوء بر رفتار و توجه کودکان شود» درج گردد.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز، تصریح کرد:  متاسفانه علاوه بر رنگ های مصنوعی که ضوابط استفاده از آنها توسط سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت تعیین و ابلاغ شده است، در برخی موارد افراد بطور خودسرانه از رنگهای غیرمجاز در مواد غذایی استفاده می کنند، که در صورت عدم نظارت، می تواند عوارض زیانباری بر سلامت مصرف کنندگان داشته باشد.

وی در ادامه در مورد استفاده از جوش شیرین نیز گفت:  جوش‌شیرین یک افزودنی شیمیایی است که متاسفانه برخی نانوایان آن را جایگزین خمیرمایه کرده اند . شریفی تصریح کرد: استفاده از جوش شیرین در نان، باعث بروز مواردی از جمله اختلال در جذب آهن و بروز کم خونی ، پوکی استخوان ، بیماری های قلب وعروق ، اختلال در فعالیت های آنزیم های گوارش و هضم و جذب، افزایش اسیدیته معده و بیمارهای روده ای می شود. .

وی افزود: جوش شیرین واکنش های مفید خمیر را مهار می کند،PH را افزایش داده و اسیدهای آلی نان را کاهش می دهد. همچنین ویتامین های آنزیمی را غیر فعال می کند. جوش شیرین از عطر و طعم نان می کاهد و باعث فطیر شدن آن می شود .

شریفی در پایان از حمایت و همکاری مراجع قضایی و  اماکن عمومی نیروی انتظامی با مرکز بهداشت برای اقدام قانونی در موارد تهدیدکننده سلامت عمومی، تقدیر کرد.

مهندس زهرا علی کرمیان – سرپرست واحد بهداشت محیط غرب اهواز،   به شهروندان توصیه کرد:  از خرید موادغذایی از واحدهای صنفی که موردتایید مراجع بهداشتی نمی باشند، خودداری کنند .  وی از مردم خواست: درصورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در اصناف مواد غذایی بویژه اصناف حساس چون: رستورانها-قنادیها-فست فودها ونان فانتزی و.. مراتب را بصورت تلفنی به شماره تلفن ۳۹۱۴۲۲۰و یا سامانه ۱۹۰اطلاع دهند.

https://hoorkhabar.ir/638166کپی شد!
106
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.